Od wielu lat Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje zestawy naprawcze suchych sprzęgieł podwójnych. Jesienią 2018 roku w portfolio pojawił się nowy produkt. Jest to mokre sprzęgło podwójne do skrzyń DQ 500 stosowanych w samochodach Audi, Volkswagen i Skoda.
Mokre czy suche?
O zastosowaniu odpowiedniego rodzaju sprzęgła decyduje przede wszystkim maksymalny moment obrotowy generowany przez silnik. Sprzęgła suche to obecnie zakres do 350 Nm (np. Fiat/Alfa Romeo). Sprzęgła mokre mogą przenosić większe od wskazanego momenty, gdyż są one permanentnie chłodzone olejem. Takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne utrudnienia, ponieważ wraz z eksploatacją w oleju zaczynają się pojawiać różnego rodzaju zanieczyszczenia, jak np. opiłki. Dlatego konieczna jest regularna konserwacja, a interwał wymiany oleju wynosi zazwyczaj ok. 60 tyś km. Sprzęgła suche pozostają pod tym względem bezobsługowe.
Budowa
Sprzęgło mokre podwójne składa się z dwóch niezależnie działających sprzęgieł K1 i K2. Są one zamknięte w koszykach z 4-6 tarczkami w każdym pakiecie, w zależności od konstrukcji. Całość pływa w oleju zapewniającym chłodzenie. Jeśli jedno ze sprzęgieł jest załączone, drugie musi pozostać swobodne ze względu na fakt jednoczesnego załączenia dwóch biegów w skrzyni. Sprzęgło K1 obsługuje biegi parzyste, a K2 biegi nieparzyste, czyli skrzynia biegów posiada 2 wałki sprzęgłowe posadowione jeden w drugim.
Wymiana
Jak każde nowoczesne rozwiązanie, wymiana wymaga zastosowania zarówno pełnego zestawu naprawczego, jak i odpowiedniego narzędzia montażowego oraz testera diagnostycznego, który poradzi sobie z procesem adaptacji. Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.
Montaż sprzęgła, odpowiednia regulacja podkładek oraz precyzyjne posadowienie pokrywy olejowej wraz z teflonowym uszczelniaczem, wymaga zastosowania zestawu narzędzi specjalnych o numerze 400 0540 10. Taki zestaw zawiera niezbędne elementy, tak aby zagwarantować bezproblemową naprawę.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
DASas, 7 października 2020, 15:52 1 0
skrót od tysiąca to tys a nie tyś!!!
Odpowiedz