Hałas, wibracje i uciążliwość pracy (NVH) układów hamulcowych.
Zjawisko hałasu, wibracji i uciążliwości pracy (NVH) może popsuć przyjemność z jazdy w każdym pojeździe.
Hałas w układzie hamulcowym powstaje w wyniku słyszalnych ludzkim uchem wibracji o wysokich częstotliwościach. Można tu wyobrazić sobie przesuwanie mokrego palca po krawędzi lampki wina wypełnionej wodą. Szkło rezonuje i powstaje dźwięk. Wibracje powstają w wyniku tarcia palca wokół brzegu lampki wina. Ta z kolei rezonuje w kierunku części szklanej z wodą, wytwarzając dźwięk.
Taka sama zasada dotyczy hałasów i wibracji, które generowane są przez tarcie pomiędzy klockami i tarczami hamulcowymi. Wibracje te są przenoszone na zaciski hamulcowe. W rezultacie dochodzi do rezonansu całego układu hamulcowego, który wytwarza nieprzyjemne dźwięki.
Tłumienie hałasu
Istnieje wiele czynników, które należy uwzględnić przytłumieniu hałasu i wibracji hamulców. Należy do nich jakość zastosowanych materiałów, kształt i ruchy elementów, warunki jazdy, prędkość pojazdu oraz temperatura hamulców.
Hałas często powodowany jest przez wibrowanie klocka w stosunku do tarczy hamulcowej, gdy klocek całkowicie nie przylega do tarczy. Drgania mogą być również powodowane przez zużywające się lub niesprawne elementy takie jak nakładki tłumiące „shim“ oraz zawleczki, które utraciły wymagane naprężenie i wywołują fale dźwiękowe. Takie fale dźwiękowe mogą mieć postać słyszalnych wibracji o wysokiej częstotliwości lub odczuwalne wibracje o niskiej częstotliwości.
Minimalizacja wibracji i hałasu
W trakcie rozwoju nowego klocka hamulcowego febi wykorzystuje się wiele rozwiązań i technologii służących poprawie komfortu jazdy kierowcy i pasażerów przez minimalizację nieprzyjemnych hałasów i wibracji.
febi spełnia lub przewyższa wymagania specyfikacji OE dla klocków hamulcowych. Obok korzyści i zalet wynikających z części odpowiadającym produktom pierwszomontażowym, oferujemy dodatkowe rozwiązania – takie jak fazowanie krawędzi i/lub nacięcia powodujące, że nasze klocki pracują jeszcze ciszej. Fazowanie krawędzi i nacięcia zmieniają naturalną częstotliwość, przy której klocek wibruje, a tym samym pracuje on ciszej w porównaniu do produktu pozbawionego tych rozwiązań. Dostępne są także różne nakładki tłumiące shim, które w celu wytłumienia drgań pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym można zamontować na tylnej stronie płytki klocka hamulcowego. Działają one jak poduszka i pochłaniają wibracje powodujące hałas. Niektóre nakładki shim mają wycięcie w postaci półksiężyca, które pozwala tłoczkowi na pchanie klocka hamulcowego pod pożądanym kątem. Dzięki temu hałas jest redukowany, a zużycie klocka jest bardziej równomierne. Takie nakładki tłumiące stosowane są przede wszystkim w klockach kierunkowych, które muszą być montowane w jednym, określonym kierunku. Klocki hamulcowe mogą występować również z antywibracyjnymi sprężynami i zawleczkami, które do minimum ograniczają luz pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym. Pozwala to tłumić wibracje w momencie, gdy klocek zaczyna wykonywać ruch w zacisku hamulcowym.
Dostępne są również klocki hamulcowe z dodatkowymi ciężarkami. Są one stosowane na etapie rozwoju klocka hamulcowego w celu ograniczenia do minimum wibracji i hałasu. Obsługa układu hamulcowego Podczas obsługi i wymiany elementów ciernych układu hamulcowego, należy sprawdzić wiele ważnych jego części w celu zapewnienia właściwego działania oraz minimalizacji niepożądanych hałasów. Do koniecznych czynności należy sprawdzenie stanu zacisków i jarzm hamulcowych oraz innych metalowych elementów układu hamulcowego. Muszą zostać zweryfikowane pod kątem zużycia, pęknięć oraz korozji. Przed montażem nowych klocków hamulcowych należy usunąć wszelką korozję z miejsc współpracy klocka i zacisku hamulcowego. Miejsca te należy późnej posmarować ceramiczną pastą, co pozwoli uniknąć zapiekania się klocka hamulcowego i zapewni jego swobodny ruch i skuteczne hamowanie. Należy unikać stosowania smaru miedziowego, ponieważ może zakłócać sygnały ABS oraz powodować korozję galwaniczną. Ponadto utrudnia swobodny ruch klocka hamulcowego, co również może być źródłem hałasu.
Jeżeli tarcze hamulcowe są silnie porysowane lub posiadają ranty od zużycia, należy je również wymienić, ponieważ szorstkie powierzchnie powodują powstawanie hałasu. Należy również upewnić się, czy piasty kół są czyste oraz sprawdzić występowanie bicia bocznego przy pomocy przyrządu do pomiaru tarcz. Następnie przed montażem nowych tarcz hamulcowych należy porównać tolerancje wymiarów z danymi fabrycznymi producenta pojazdu. Przed montażem nowych tarcz hamulcowych bardzo ważne znaczenie ma oczyszczenie powierzchni piast kół, w przeciwnym razie tarcze mogą drgać. W celu zapewnienia cichej i skutecznej pracy hamulców podczas obsługi i napraw układu hamulcowego, należy stosować wysokiej jakości części hamulcowe oraz odpowiednie akcesoria z szerokiego asortymentu febi.
Warto zaufać częściom zamiennym febi w przetestowanej jakości OE. Cały asortyment części febi do układu hamulcowego można znaleźć na stronie:
partsfinder.bilsteingroup.com.
Komentarze