Elektromobilność od kilku lat jest niezmiennie głównym tematem w przemyśle motoryzacyjnym. Interesuje nie tylko specjalistów i inżynierów zajmujących się rozwojem technologii, ale także samych kierowców. Oferta samochodów elektrycznych jest stale poszerzana, a popyt oraz rejestracje nowych pojazdów ciągle rosną.
Według badań przeprowadzonych przez Centrum Badań nad Energią Słoneczną i Wodorową z Badenii Wirtembergii w 2019 roku liczba samochodów elektrycznych na świecie wzrosła do 7,9 milionów. To około 2,3 miliona więcej w porównaniu do roku poprzedniego, co daje wzrost rzędu 40 procent.
Klocki hamulcowe w pojazdach elektrycznych i hybrydowych muszą spełniać określone wymagania. Ze względu na akumulatory lub dodatkowy elektryczny układ napędowy, takie samochody są z reguły znacznie cięższe od swoich odpowiedników wyposażonych w tradycyjny silnik spalinowy. Dlatego okładzina hamulcowa musi być odpowiednio zaprojektowana, tak by zwiększona waga nie pogarszała skuteczności działania układu hamulcowego.
Szczególną cechą napędu elektrycznego jest dodatkowo jego bezpośredni wpływ na szybkość reakcji oraz skuteczność działania okładziny hamulcowej. Sam silnik elektryczny generuje siłę hamowania i do niewielkiego spowolnienia pojazdu wystarczy zwolnić pedał przyspieszenia. Tradycyjny hamulec jest tym samym rzadziej używany, co może z kolei prowadzić do korozji tarczy hamulcowej oraz „zeszklenia“ powierzchni klocka hamulcowego. Mniejsza częstotliwość używania oraz brak obciążenia układu mogą skutkować opóźnioną reakcją hamulców. Obok rozwiązań technicznych, wpływ na to ma również indywidualny styl jazdy. W celu uniknięcia korozji oraz spadku skuteczności działania klocków hamulcowych kierowca powinien regularnie używać pedału hamulca podczas jazdy.
Kolejnym aspektem jest komfort jazdy. W samochodach elektrycznych lub hybrydowych poruszających się w trybie elektrycznym hałasy silnika praktycznie nie są emitowane. Wtedy bardziej słyszalne są odgłosy pochodzące z hamulców lub innych podzespołów, co może negatywnie wpływać na komfort jazdy.
W TMD Friction już od długiego czasu zajmujemy się tematem elektromobilności – wyjaśnia Vincenzo Di Caro, Starszy Menadżer odpowiedzialny w TMD Friction za Rynek Części Zamiennych.
Prowadziliśmy różne testy i badania w zakresie materiałów ciernych do pojazdów elektrycznych. Odkryliśmy, że klocki hamulcowe w aucie z napędem elektrycznym potrzebują mniej materiału ciernego niż w typowym samochodzie osobowym poruszającym się obecnie w ruchu drogowym. Również energia powstająca w wyniku tarcia w codziennej eksploatacji wynosi tylko około pięciu procent w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w klasyczne źródło napędu. W przypadku przyszłych generacji pojazdów elektrycznych wymaga to nowej konstrukcji całego układu hamulcowego – kontynuuje Di Caro.
TMD Friction jako dostawca na pierwszy montaż, na etapie rozwoju nowych modeli pojazdów współpracuje z ich producentami – dotyczy to również obszaru elektromobilności. Aktualnie producenci samochodów w przypadku większości oferowanych na rynku pojazdów elektrycznych lub hybrydowych sięgają po dostępne układy hamulcowe.
Właściwości materiałów ciernych wykorzystywanych do pojazdów elektrycznych:
- Brak obniżenia skuteczności działania okładziny hamulcowej po dłuższej przerwie w używaniu hamulców,
- Bezkorozyjny materiał cierny,
- W zależności od tarczy hamulcowej lepsze usuwanie nalotu korozji podczas eksploatacji,
- Materiały cierne praktycznie nie emitujące hałasu podczas jazdy w trybie elektrycznym.
Obecnie dostawy na pierwszy montaż przeznaczone są do takich samochodów jak kompaktowy e-Golf, różne modele Tesli po BMW Super-Sportwagen i8 oraz Porsche Taycan. Klocki hamulcowe dostępne są na OES oraz niezależnym rynku części zamiennych.
Dzisiaj oferujemy szeroki asortyment okładzin hamulcowych do pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a tym samym pokrywamy zapotrzebowanie większości takich samochodów dostępnych na rynku państw położonych w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce – mówi Clement de Valon, Wiceprezes Wykonawczy odpowiedzialny za Niezależny Rynek Części Zamiennych w TMD Friction.
W zależności od regionu sprzedaży nasze produkty dostępne są pod należącymi do TMD trzema markami OE, czyli Textar, Pagid oraz Nisshinbo – dodaje de Valon.
Komentarze