Światła drogowe OSRAM LEDriving

5 grudnia 2019, 13:23

Firma OSRAM stale poszerza gamę lamp drogowych LEDriving. To dodatkowe źródła światła, montowane w celu wspomagania samochodowych fabrycznych świateł drogowych. Przy ich projektowaniu producent użył ciekawego rozwiązania Free-Form zapobiegającego olśnieniu. Co ważne, wszystkie lampy tej serii mają homologację ECE pozwalającą na używanie ich na drogach publicznych.

Do wyboru są różne rodzaje lamp – wielofunkcyjne, łączące oświetlenie drogowe ze światłami pozycyjnymi, lampy dalekiego lub bliskiego zasięgu oraz Slim, w wąskiej obudowie, co pozwala zamontować je niemal w każdym samochodzie. Wszystkie te produkty trzeba montować parami, ale od niedawna w sprzedaży jest także lampa FX500-CB SM, która jako jedyna w gamie ma podwójną homologację. Dzięki temu wystarczy jedna lampa, by oświetlić drogę przed samochodem równie skutecznie jak dwie.

Technologia Free-Form ogranicza niebezpieczeństwo olśnienia

Opracowana przez OSRAM technologia polega na ukryciu diod – nie są widoczne przy bezpośrednim spojrzeniu, ponieważ umieszczono je w rzędzie na dole oprawy. Emitowane światło jest odbijane przez specjalnie zaprojektowany reflektor. Zastosowane oświetlenie pośrednie redukuje ryzyko wystąpienia zjawiska olśnienia, które może wywołać dyskomfort i zaburzenia widzenia.

Szeroka gama świateł drogowych OSRAM LEDriving

Światła drogowe z serii OSRAM LEDriving są przeznaczone do montażu na samochodach osobowych, SUV-ach, terenowych, użytkowych oraz wszelkich pojazdach poruszających się w normalnym ruchu. Dzięki homologacji drogowej ECE mogą być stosowane na drogach publicznych w krajach Unii Europejskiej jako oświetlenie uzupełniające. Ich główną funkcją jest wspomaganie świateł drogowych w czasie jazdy.

Podstawowy model Lightbar MX140-SP jest lampą o kompaktowych rozmiarach, która pasuje do pojazdów różnej klasy oraz wielu marek. Ma wąski kąt rozsyłu światła, liczący 10o i maksymalny zasięg do 200 m. Jest wyposażona w trzy diody emitujące światło o chłodnej barwie z wykorzystaniem reflektora wykonanego w opisanej wcześniej technologii Free-Form. Oprócz głównej funkcji światła drogowego, może też pełnić rolę stylowego światła akcentowego.

Modele Lightbar FX250-SP, FX250-CB, FX500-SP i FX500-CB są większe i pasują zwłaszcza do SUV-ów. OSRAM wytwarza je w dwóch wersjach (FX-250 – 2700 lumenów, FX-500 – 4600 lumenów) a każdą z nich z dwoma rodzajami odbłyśników. Modele z oznaczeniem SP emitują światło punktowe o wąskim kącie rozsyłu światła i oświetlają obszar daleko przed pojazdem (nawet do 450 m w przypadku modelu FX500-SP). Modele mające w nazwie litery CB charakteryzują się mieszanym rozkładem światła, obejmującym jednocześnie obszar znajdujący się daleko i w pobliżu samochodu.

Najnowszym światłem drogowym w ofercie OSRAM LEDriving jest Lightbar FX500-CB SM, które w jednej oprawie łączy dwie lampy i ma „podwójną” homologację ECE. Zazwyczaj dodatkowe lampy drogowe należy stosować parami. Nowość firmy OSRAM to pierwszy model z tej linii, który pełni funkcję pomocniczych lamp drogowych, oświetlając jednocześnie lewą i prawą stronę drogi. Z tego powodu nie jest wymagany montaż dwóch lamp – jedna, zamontowana centralnie, oświetla całe pole widzenia kierowcy.

Taka funkcjonalność jest możliwa dzięki wyjątkowej konstrukcji odbłyśnika. Mieszana wiązka oświetla bliskie i dalekie pole widzenia jednocześnie. Kąt rozsyłu światła wynosi 5o, a maksymalny zasięg reflektora – aż 440 m. Lampa drogowa OSRAM LEDriving Lightbar FX500-CB SM wyposażona w 20 diod emituje strumień świetlny na poziomie 5500 lumenów (zmierzony w czasie stabilnej pracy rozgrzanych diod, tzw. gorące lumeny). Wodo- i pyłoszczelna obudowa zapewnia ochronę klasy IP67, a możliwość pracy przy napięciu 12 V i 24 V sprawia, że ten model nadaje się do samochodów osobowych, terenowych, ciężarowych, pojazdów ATV (tzw. quadów) oraz maszyn rolniczych i budowlanych. Nowa lampa ma zabezpieczenie przed przegrzaniem, a także przepięciami. W przypadku nagłego skoku napięcia dopływ prądu do diod jest natychmiast odcinany.

Ostatnia linia świateł drogowych LEDriving składa się z trzech modeli o wyjątkowo wąskiej konstrukcji i wzmocnionym stopniu ochrony przed pyłem i wodą. Wcześniej opisane modele spełniają wymagania normy IP67. W tym przypadku mamy do czynienia z lampami, które mogą być narażone na częsty kontakt z wodą o wysokim ciśnieniu oraz temperaturze, bowiem są zgodne z normą IP69K. Dlatego są idealne do montażu w samochodach terenowych. Są także odporne na ekstremalne temperatury (od -30oC do +60oC). Model SX-180SP wytwarza strumień świetlny 1300 lumenów, SX300-SP – 2600 lumenów, a SX500-SP – 3900 lumenów.

Wysoka jakość wykonania i rzetelne dane techniczne

W przypadku lamp OSRAM podawana wartość w lumenach zawsze jest rzeczywistą, zmierzoną wartością strumienia świetlnego w czasie ciągłej, stabilnej pracy diody (tzw. gorące lumeny). Nie jest wyznaczana w momencie uruchamiania, kiedy chwilowo ma wyższą wartość, nie stanowi wyliczenia teoretycznego ani sumy wartości strumieni świetlnych poszczególnych diod. To najbardziej wiarygodny sposób podawania wartości strumienia świetlnego swoich lamp. Dzięki temu klient ma pewność, że światło uzyskane z opraw dokładnie odzwierciedli dane opisane na opakowaniu.

Tak jak i inne produkty OSRAM, światła drogowe cechuje bardzo wysoka jakość wykonania, potwierdzona 5-letnią gwarancją. Lampy LEDriving mają niezwykle wytrzymałe soczewki z poliwęglanu i zintegrowany sterownik, a konstrukcja gwarantuje efektywne odprowadzanie ciepła, dzięki czemu ich trwałość wynosi do 5000 h.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Trap, 10 grudnia 2019, 13:52 0 -2

Może ja czegoś nie rozumiem, ale samochód jest homologowany tak, jak go producent przedstawił organowi homologującemu. I ma mieć takie światła, jakie w tych dokumentach opisano. Fakt, że jakaś lampa ma znaczek i homologację ECE, wg mnie, nie oznacza, że może być montowana w pojeździe. Oznacza to tylko, że LAMPA spełnia wymagania homologacyjne dla lamp. Nadal jednak nie zmienia to dokumentu homologacji pojazdu.
A pojęcie"światło akcentowe" nie jest znane polskim przepisom o ruchu drogowym. Diagnosta miałby obowiązek nie przepuścić samochodu z takim światłem na grillu. Bo nie ma go w rozporządzeniu.
Od dawna przyglądam się swoistym zawodom między producentami oświetlenia, kierowcami i ustawodawcy. Wiemy, że przepisy są zawsze w tyle za życiem, ale w dziedzinie oświetlenia to już lata świetlne...

Odpowiedz