Świeca, która żar wznieca

16 października 2019, 23:53

Magneti Marelli Aftermarket jest jednym z liderów niezależnego rynku części zamiennych IAM, dostawcą urządzeń i wyposażenia warsztatowego, założycielem międzynarodowej sieci warsztatów Magneti Marelli Checkstar Service Network.

Firma obecna jest na wszystkich kontynentach, siedziba główna mieści się we Włoszech, natomiast oddziały znajdują się w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Polsce, Turcji, Argentynie, Brazylii oraz w Indiach i w Chinach. Polski oddział Magneti Marelli Aftermarket jest odpowiedzialny za rynek krajowy, jak również za rynki eksportowe – Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry, Chorwacja, Czarnogóra, Rumunia, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Serbia, Kosowo, Mołdawia, Macedonia, Albania, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Gruzja, Kazachstan, Armenia, Uzbekistan, Azerbejdżan.

Oferta Magneti Marelli Aftermarket obejmuje ponad 30000 referencji, w tym części zamienne, wyposażenie warsztatowe. Bogatą ofertę produktową uzupełniają specjalistyczne szkolenia, skierowane do szerokiego grona odbiorców branży motoryzacyjnej, z myślą o niezależnych warsztatach samochodowych powstała i jest rozwijana sieć Checkstar, w której Magneti Marelli oferuje partnerstwo, zarówno w sferze know-how, jak i wsparcia handlowego.

Oferta części zamiennych Magneti Marelli podzielona jest na 4 kategorie produktowe – elektryka i elektronika, mechanika, karoseria i eksploatacja. Jedną z linii produktów eksploatacyjnych Magneti Marelli są świece żarowe.

Aby dobrze zrozumieć działanie i zalety świec żarowych Magneti Marelli, warto zacząć od zapoznania się z ich budową.

Praca świec oparta jest o technologię podwójnej spirali. Spirala grzewcza posiada zdolność utrzymywania temperatury przez długi czas, odpowiada za szybki rozruch silnika, korzystnie wpływa na obniżenie emisji spalin, nawet podczas zimnego rozruchu. Spirala regulująca reguluje temperaturę spirali grzewczej. Obie spirale są ze sobą połączone, a prąd dociera do nich za pośrednictwem elektrody centralnej.

Całość umieszczona jest w elemencie żarzącym, który po wypełnieniu w procesie produkcji sproszkowanym tlenkiem magnezu, pełniącym rolę izolatora, jest zamykany uszczelką. Dzięki bardzo dobremu przewodnictwu cieplnemu i niskiemu przewodnictwu elektrycznemu, tlenek magnezu doskonale sprawdza się w roli zapobiegającego zwarciom i przebiciom prądu izolatora, a sama uszczelka charakteryzuje się dużą odpornością na działanie wysokiej temperatury.

Elektroda centralna wraz ze spiralami, wmontowana w element żarzący, umieszczona jest w obudowie, dzięki czemu możliwy jest montaż świecy żarowej w gwincie głowicy cylindra.

Aby prąd mógł dotrzeć do spiral za pośrednictwem elektrody centralnej, niezbędny jest montowany w obudowie terminal łączący elektrodę ze źródłem zasilania. Pomiędzy terminalem a obudową znajduje się nakrętka, która jednocześnie pełni rolę uszczelniacza obudowy świecy i zapobiegającego zwarciom izolatora. Wszystkie te elementy połączone ze sobą tworzą kompletną świecę żarową gotową do działania.

Świece żarowe Magneti Marelli wyróżniają się połyskującym wyglądem. Dzięki niemu łatwo jest odróżnić świecę wysokiej jakości od tańszego, zazwyczaj matowego zamiennika. W celu obniżenia kosztów produkcji, w niskiej jakości zamiennikach, pomijany jest etap nanoszenia na świece warstwy niklowej, której zadaniem jest nie tylko uzyskanie efektu połysku, ale przede wszystkim ochrona korpusu świecy. Wszystkie świece żarowe Magneti Marelli pokryte są ochronną warstwą niklową, a powierzchnia korpusu musi być pozbawiona jakichkolwiek zadrapań, pęknięć, zadziorów czy brudu.

Korpus świecy żarowej odgrywa kluczową rolę w kwestii jakości produktu. Jest on jedynym miejscem styku świecy z głowicą cylindra. Istotna jest tutaj precyzja wykonania i wytrzymałość obudowy. Stosowanie w produkcji najwyższej jakości stali gwarantuje wysoką odporność na odkształcenia, potwierdzoną kompleksowymi testami symulującymi proces montażu i demontażu świec. Znacząca deformacja korpusu, w trakcie tego typu testów, dyskwalifikuje świecę z masowej produkcji. Maksymalna akceptowalna deformacja, która nie wpływa na jakość i żywotność produktu to 0,2 mm.

Odpowiedni projekt, właściwy dobór materiałów, precyzja i staranność wykonania zapobiegają uszkodzeniu świecy żarowej Magneti Marelli, nawet w przypadku nieznacznego przekroczenia rekomendowanego momentu dokręcenia. Przestrzeganie rekomendowanego momentu dokręcenia gwarantuje prawidłowe działania i żywotność produktu.

Korpus i elementy grzewcze są precyzyjnie dopasowane. Całość jest zaprojektowana tak, aby obudowa o stożkowym zakończeniu idealnie przylegała do gniazda w silniku, a końcówka elementu żarzącego znajdowała się w odpowiedniej pozycji wewnątrz komory spalania, gwarantując prawidłową pracę silnika. Z tego powodu kluczowe jest przestrzeganie odpowiedniego momentu dokręcenia, który jest podany odpowiednio dla każdej świecy żarowej. Tylko stosowanie się do instrukcji montażu zapewnia prawidłowe, sztywne zamocowanie świecy w głowicy cylindra. Poprawne mocowanie jest warunkiem decydującym o odporności świecy na warunki panujące w komorze spalania i równocześnie jej właściwe uszczelnienie.

W ofercie Magneti Marelli można rozróżnić dwa typy świec żarowych: świece typu SR (self-regulating, zwane również pre-heating) oraz świece typu ISS (instant start system, zwane również quick glowing system QGS). Niezależnie od typu, każda ze świec żarowych Magneti Marelli osiąga minimalną temperaturę ustaloną przez producentów pierwszomontażowych (850°C), wymaganą temperaturę pracy, utrzymuje odpowiednią absorpcję prądu szczytowego i stałego. Świece typu SR osiągają temperaturę 850°C w czasie 5-10 sekund (świece o napięciu 11V), natomiast świece typu ISS potrafią nagrzać się do temperatury 850°C w czasie nawet 2 sekund (świece o napięciu 4-7V).

Jakość, porównywalną z jakością produktów pierwszomontażowych, zwłaszcza dotycząca osiąganych temperatur i czasów nagrzewania, gwarantują dokładne testy, którym poddawana jest każda świeca, m.in.:

  • Test wydajności – zaawansowany test osiąganych temperatur i czasów nagrzewania przy użyciu techniki laserowej
  • Test wibracji – wielokierunkowe wibracje imitujące pracę silnika, pozwalające na analizę zachowania świec w warunkach roboczych
  • Test antykorozyjny – 60-godzinny test w środowisku chlorku sodu i wody destylowanej
  • Test zgodności z płynami – test zanurzeniowy w oleju silnikowym w temperaturze 125°C
  • Test wytrzymałościowy – imitacja zimnego rozruchu i cykli pracy

Gama świec żarowych Magneti Marelli jest stale rozwijana i poszerzana, aby móc zaoferować klientom jak najlepsze pokrycie zastosowań dla pojazdów rynku europejskiego.

W roku 2019 został wydany nowy katalog, który zawiera pełną gamę zastosowań wraz z tabelą porównawczą I.A.M./O.E. Katalog jest dostępny w wersji papierowej oraz w pliku pdf do pobrania ze strony www.magnetimarelli-checkstar.pl

Autor: Paweł Synowiec – Product Manager Magneti Marelli Aftermarket

Artykuł sponsorowany Magneti Marelli

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

stop obłudzie w automotive, 17 października 2019, 21:04 0 0

taaak, juz uwierzyłem , że MM sam ją robi... i pewnie świstak zawija je w sreberka

Odpowiedz