ZF EVplus dostarcza więcej prądu do hybryd typu plug-in

17 września 2019, 9:15

ZF chce udowodnić, że hybrydy typu plug-in (PHEV) zasługują na miano prawdziwych samochodów elektrycznych: koncepcyjny model ZF EVplus może przejechać ponad 100 kilometrów, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej, w rzeczywistych warunkach użytkowania.

To zasięg spełniający potrzeby większości kierowców w zakresie codziennych dojazdów – bez konieczności doładowywania akumulatora. Dzięki temu elektromobilność może stać się codziennością dla szerokiego grona klientów użytkujących jeden pojazd w rodzinie. Podczas dłuższych podróży na urlop czy weekend wykorzystywany jest silnik spalinowy. ZF zaprezentował koncepcyjny model EVplus podczas targów IAA 2019.

W Niemczech ponad 88 procent osób dojeżdżających do pracy przemierza codziennie poniżej 100 kilometrów. Pojazd typu PHEV pokonuje taki dystans w całości w trybie elektrycznym – bez konieczności doładowywania akumulatora. ZF udowadnia, że koncepcyjny model EVplus zapewnia zasięg wynoszący ponad 100 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym i bez konieczności doładowywania akumulatora w międzyczasie, co prawie całkowicie spełnia codzienne potrzeby większości osób dojeżdżających do pracy oraz rodzin.

– Dla nas EVplus oznacza zmianę standardów dotyczących hybrydowych modeli typu plug-in – objaśnia dr Michael Ebenhoch. – Dzięki EVplus kolejna generacja hybryd typu plug-in to pojazdy elektryczne zdatne do codziennego użytku.

Większy zasięg napędu elektrycznego umożliwia bezemisyjną jazdę na lokalnych, codziennych trasach. Jednocześnie silnik spalinowy eliminuje niepokój związany z ograniczonym zasięgiem, pomagając rozwiać wątpliwości dotyczące zakupu pojazdu z napędem elektrycznym. Dlatego też pojazdy PHEV mogą szybko sprawić, że większa liczba podróży będzie odbywać się wyłącznie w trybie elektrycznym, co z kolei obniży poziom emisji CO2 generowanej przez ruch uliczny. Kolejną zaletą jest możliwość montażu znacznie mniejszych akumulatorów w pojazdach PHEV w porównaniu z pojazdami elektrycznymi wyposażonymi w akumulatory (BEV) w celu uzyskania większego odsetka kilometrów przejechanych na napędzie elektrycznym. Testy drogowe przy użyciu modelu koncepcyjnego EVplus wykazały, że taki sposób elektryfikacji transportu doskonale sprawdza się w codziennym życiu osób dojeżdżających do pracy oraz rodzin.

Dostępna technologia jako podstawowa

Model koncepcyjny EVplus oparto na masowo produkowanym samochodzie osobowym z 8-biegową przekładnią hybrydową typu plug-in, dostarczaną przez firmę ZF. Inżynierowie zamontowali mocniejszy akumulator – o pojemności brutto wynoszącej 35 kWh – w samochodzie klasy średniej o nadwoziu typu sedan. Stała moc 65 kW i moc szczytowa wynosząca do 95 kW sprawiają, że moc silnika elektrycznego zintegrowanego z przekładnią odpowiada standardowi produkcji masowej. W rzeczywistych warunkach taka moc umożliwia modelowi koncepcyjnemu ZF pokonywanie dystansu ponad 100 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, bez konieczności doładowywania akumulatora – o dowolnej porze roku i przy działających systemach pomocniczych, takich jak klimatyzacja czy ogrzewanie. Każdy, kto od czasu do czasu przejeżdża dłuższe dystanse, odczuje zalety EVplus. Dzięki silnikowi spalinowemu, który można uruchamiać w razie potrzeby, możliwe jest odbywanie również dłuższych podróży.

Więcej mocy elektrycznej, rzadsze korzystanie z silnika spalinowego

Znacznie większy zasięg EVplus w trybie jazdy z napędem elektrycznym korzystnie wpływa na zachowania użytkowników. Użytkownicy obecnych pojazdów PHEV często nawet nie ładują akumulatorów w swoich samochodach. Jest to spowodowane tym, że zasięg napędu elektrycznego nie wystarcza do codziennego użytku. To z kolei negatywnie wpływa na rzeczywisty bilans energetyczny tych pojazdów PHEV. Z EVplus wygląda to zupełnie inaczej: po naładowaniu akumulatora w przydomowym garażu lub w pracy kierowca może pokonać odległość 100 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym.

Użytkownicy EVplus mogą też wjeżdżać do centrów miast w trybie całkowicie elektrycznym, eliminując lokalnie emisję tlenku azotu i znacząco wpływając na zmniejszenie stężenia pyłu zawieszonego. W ten sposób można rozwiązać debatę nad zakazami wjazdu i ograniczeniami mobilności. W najbliższej przyszłości odpowiednie strategie jazdy oraz mechanizmy kontroli – funkcjonujące pod hasłem „geofencing” – umożliwią jazdę pojazdami typu PHEV w miastach wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!