Bosch i Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) zawarły umowę o długoterminowej współpracy strategicznej. Partnerzy wspólnie określą specyfikację dla ogniw akumulatorowych o wysokiej mocy. Następnie CATL zaprojektuje, opracuje i wyprodukuje te ogniwa zgodnie z wymaganiami Bosch.
Ogniwa mają być stosowane w 48-woltowym akumulatorze opracowanym przez Boscha. Akumulator ten jest podstawowym elementem 48-woltowych hybrydowych układów napędowych, które ze względu na efektywność nabierają coraz większego znaczenia na całym świecie. Przystępując do tego aliansu Bosch zapewnia sobie również długoterminowe dostawy ogniw akumulatorowych.
Musimy rozumieć ogniwa akumulatorowe, ale nie musimy ich wytwarzać sami – mówi dr Stefan Hartung, członek zarządu Bosch i przewodniczący sektora biznesowego Mobility Solutions. Wraz z CATL pozyskaliśmy jako partnera uznanego specjalistę od ogniw do akumulatorów litowo-jonowych. W połączeniu z naszą wiedzą dotyczącą systemów i doświadczeniem w zakresie zarządzania akumulatorami umocnimy silną pozycję na rynku akumulatorów 48 V – dodaje Hartung.
CATL jest producentem akumulatorów. Obecnie buduje fabrykę akumulatorów w Erfurcie w Niemczech. Dla Bosch ten sojusz to kolejny krok na drodze do uzyskania silnej pozycji na rynku elektromobilności. Akumulator 48 V należy do portfolio Bosch w zakresie systemów 48-woltowych, obok takich elementów jak przetworniki napięcia stałego DC/DC i maszyny elektryczne.
Wykorzystując tę technologię Bosch dąży do przygotowania wszystkich segmentów pojazdów do przyszłych wymagań w zakresie emisji i oferuje przystępną cenowo hybrydyzację. 48-woltowa instalacja wspomaga silnik spalinowy za pomocą silnika elektrycznego. Silnik ten jest zasilany z akumulatora 48 V, który z kolei jest ładowany poprzez odzyskiwanie energii w trakcie hamowania. W ten sposób można uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa do 15 procent.
Jeśli chcemy poprawić efektywność, nie możemy już pozwolić, aby niewykorzystana energia hamowania ulatniała się. Ta 48-woltowa hybrydyzacja z pewnością będzie w przyszłości minimalnym standardem na rynku motoryzacyjnym – mówi Hartung.
Rynek 48-woltowych rozwiązań rośnie na całym świecie. Bosch spodziewa się, że do 2025 roku prawie 20 procent nowych samochodów sprzedawanych rocznie na świecie będzie miało 48-woltowy system i odpowiedni akumulator. Zapotrzebowanie na systemy 48-woltowe rośnie, szczególnie w Europie i w Chinach.
Produkcja pierwszej generacji 48-woltowego akumulatora rozpoczęła się już pod koniec ubiegłego roku w fabryce Bosch w Wuxi w Chinach. Cechą charakterystyczną najnowszej wersji tego produktu jest kompaktowa budowa i pasywne chłodzenie. Oznacza to, że producenci samochodów mogą łatwo integrować akumulator w swoich modelach samochodów i nie potrzebują żadnych drogich agregatów chłodzących. Ponadto mogą zrezygnować z długich i kosztownych własnych prac projektowych.
Jesteśmy przekonani, że nasz 48-woltowy akumulator osiągnie wiodącą pozycję na rynku i sprawi, że 48-woltowe hybrydy staną się dostępne cenowo na rynku masowym – mówi Hartung.
Firma planuje zwiększyć sprzedaż w tym obszarze do 2025 roku ponad dziesięciokrotnie, do pięciu miliardów euro. Elektryczne komponenty układu napędowego Bosch są już obecne w ponad milionie pojazdów na całym świecie. Dostawca technologii i usług zrealizował projekty zespołów napędowych już dla 50 platform pojazdów elektrycznych.
Technikę Bosch można znaleźć w praktycznie każdej klasie pojazdów, od elektrycznych wózków dziecięcych, poprzez rowery i skutery, po samochody osobowe i pojazdy użytkowe. Kompetencje firmy rozciągają się zatem na cały ekosystem e-mobilności. Bosch współpracuje z różnymi producentami samochodów, aby zapewnić kierowcom pojazdów elektrycznych dostęp, za pomocą aplikacji, do około 40 000 punktów ładowania w ośmiu krajach europejskich.
Komentarze