Projektowanie materiału ciernego klocków hamulcowych

16 maja 2019, 8:00

Projektowanie materiału ciernego przeznaczonego dla klocków hamulcowych polega na umiejętnym wyselekcjonowaniu składników mieszanki oraz znalezieniu ich odpowiednich proporcji, aby umożliwić wytwarzanie materiału ciernego w dobranej technologii.

Materiał taki musi łączyć w sobie wysokie parametry mechaniczne, zapewnić komfort jego eksploatacji, a także bezpieczeństwo użytkowników, jednocześnie oferując konkurencyjną cenę finalnego produktu oraz co coraz bardziej istotne, uwzględniać aspekt związany z ochroną środowiska.

Testy nowych mieszanek odbywają się zarówno w firmowym laboratorium, niezależnych centrach badawczych w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, a także na wielu europejskich drogach. Oczekujemy od naszych klocków doskonałego hamowania w każdych warunkach drogowych, bez względu na panującą aurę. Dlatego też niezależne testy prowadzone są np. w chłodnej i wilgotnej Skandynawii oraz ciepłej i suchej Hiszpanii czy we Włoszech. Niezależnie od panujących warunków, nasze klocki mają za zadanie bezpiecznie zatrzymać samochód, a jednocześnie zapewnić kierowcy komfort ich użytkowania, również w formie cichej pracy oraz zachowania czystości felg.

Pierwszym etapem projektowania materiału ciernego w przemyśle jest dobór odpowiedniej technologii wytworzenia klocka hamulcowego.  Następnie opracowanie receptury, ustalenie optymalnych parametrów procesu technologicznego oraz badanie właściwości mechanicznych, fizycznych, chemicznych i użytkowych. Wszystko co jest z toksykologicznego punktu widzenia niekwestionowalne i dostępne może być użyte jako składnik do produkcji klocków hamulcowych. Ponieważ koszt materiału ciernego jest zorientowany wokół notowań giełdowych substancji chemicznych, takich jak miedź czy fenol, bardzo często nieprzewidywalne skoki cen są bardzo bolesne dla producentów klocków hamulcowych. Ponadto, surowce syntetyczne o wysokiej czystości są zazwyczaj wykluczane z powodu ich wysokiej ceny. W związku z tym do produkcji nakładek ciernych klocków hamulcowych stosuje się m.in. składniki cierne czy smary stałe pochodzące z zasobów naturalnych. Firma TOMEX do produkcji klocków hamulcowych stosuje najlepsze obecnie dostępne materiały na rynku, które gwarantują wysoką jakość oraz stabilność produkcji. Najpowszechniejszą metodą opracowania materiału ciernego jest metoda eksperymentu. W metodzie tej wykorzystuje się wiedzę z wielu wcześniejszych przeprowadzonych projektów, oraz znane i opisane efekty synergiczne składników. Procedurę badawczą projektowania materiału ciernego zawiera m. in. norma ISO 15484:2008. Opisane jest tam postępowanie w siedmiu fazach, od koncepcji, zaawansowanego planowania przez stworzenie prototypu i na końcu walidację aż do produkcji seryjnej. Pierwsze próby i testy wykonuje się w małej skali na urządzeniach laboratoryjnych, a następnie wykonuje się prototypy, które testowane są na stacjonarnych stanowiskach bezwładnościowych dynamometrach. Etap ten firma TOMEX realizuje wspólnie z Laboratorium Badań Układów Hamulcowych Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL w Bielsku-Białej, gdzie przeprowadzane są testy wykraczające poza procedury homologacyjne dopuszczające klocki hamulcowe do sprzedaży na rynku części zamiennych, tj. badanie współczynnika tarcia, testy badania zużycia czy powstawania niepożądanych dźwięków występujących podczas hamowania. Końcowy etap to testy na pojazdach, gdzie realizowany jest najgorszy scenariusz dla danego typy hamulca.

Na końcu należy pamiętać o niezbędnej formalności uzyskania homologacji na zgodność z Regulaminem EKG ONZ nr R90, która dopuszcza klocki hamulcowe do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej.

Jak więc widać, firma TOMEX nie ogranicza się tylko do produkcji wysokiej jakości klocków hamulcowych, ale zgodnie z nowym hasłem przewodnim, czynnie bierze udział w Projektowaniu Bezpieczeństwa.

Artykuł sponsorowany TOMEX Hamulce / Autor: Maciej Szlichting – Kierownik DBiR TOMEX Hamulce

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 16 maja 2019, 10:49 5 -1

Jeszcze tylko podali by ile rodzai mieszanek mają do produkcji klocków hamulcowych, bo to najistotniejsze.

Odpowiedz

Friction'er, 22 maja 2019, 20:55 0 0

I co zrobisz z tą wiedzą?

Odpowiedz

Anonim, 23 maja 2019, 10:50 0 0

Jeżeli mają 20-30 mieszanek ciernych używanych do produkcji klocków to jest informacja, że parametry poszczególnych klocków mogą być w dużej mierze zgodne z zaleceniami producenta i można śmiało je oferować. Jeżeli mają 5 - 10 mieszanek to jest informacja, że do Fabi się nadają, ale już do W211 niekoniecznie.

Odpowiedz