Poza przyspieszeniem właściciele pojazdów kategorii high-performance oczekują równie imponującej skuteczności hamowania. Natomiast wraz ze wzrostem mocy i momentu obrotowego – a wraz z nim potencjału dla wyższych prędkości – rosną również wymagania stawiane układowi hamulcowemu. Niedawno Delphi Technologies porównało swoje klocki hamulcowe z oryginalnym wyposażeniem (OE) i czterema innymi wiodącymi markami segmentu Aftermarket.
Do testów wykorzystano VW Touareg II V6 TDI – wysokiej klasy pojazd skonstruowany na identycznej platformie modułowej co Porsche Cayenne i Audi Q7. Z jakim rezultatem? Wyniki mówią same za siebie! Klocki Delphi Technologies sprawdziły się doskonale, zapewniając wyjątkową siłę hamowania z zachowaniem kontroli i stabilności, bez uszczerbku dla parametrów hałasu i zużycia.
Zatrzymywanie pojazdu przy wyższych prędkościach powoduje zwiększone obciążenie układu hamulcowego, generując przy tym znacznie więcej ciepła. Gdy układ nie jest odpowiednio przystosowany, ciepło może gromadzić się, zmniejszając skuteczność hamulców i powodując zanik siły hamowania (ang. brake fade). Podczas testów wykonano awaryjne zatrzymania z wysokiej prędkości wynoszącej 170 km/h przy temperaturze sięgającej 400°C, aby odzwierciedlić te same trudne warunki co panują na drogach.
Pojazd wyposażony w klocki hamulcowe Delphi Technologies nie tylko zatrzymał się szybciej niż pozostałe cztery konkurencyjne marki, ponadto podczas hamowania zachowano kontrolę i odnotowano minimalny zanik siły hamowania. To potwierdza, że klocki tej firmy są w stanie wytrzymać wpływ dodatkowego ciepła pochodzącego z hamowania przy wysokich prędkościach. Co więcej, dwa konkurencyjne modele klocków uwzględnionych w testach potrzebowały znacznie więcej czasu, aby zatrzymać pojazd w temperaturze 50°C, a wraz ze wzrostem tej temperatury droga hamowania wydłużyła się jeszcze bardziej!
Na przykład w temperaturze 400°C pojazd wyposażony w klocki hamulcowe Delphi Technologies uzyskał drogę hamowania o trzy metry krótszą od kolejnej konkurencyjnej marki, która tym samym zajęła drugie miejsce w testach. Trzecie miejsce – to droga hamowania dłuższa o 17 metrów a kolejne wyniki wręcz niepokojąco odbiegały od wyniku lidera – to aż o 52 i 56 metrów dłuższa droga hamowania, a następnie dodatkowe 37 metrów wymagane, aby zatrzymać pojazd w temperaturze 400°C w porównaniu z 50°C. Takie rezultaty świadczą o znacznym spadku siły hamowania, lub innymi słowy – taki klocek nie jest przeznaczony do pracy w wymagających warunkach dla pojazdów o wysokich osiągach z tak długą drogą hamowania.
Co gorsza, kiedy pojazd wyposażony przez Delphi Technologies zatrzymałby się, dwie inne marki nadal jechałyby z prędkością prawie 90 km/h. To nie błąd – różnica to aż dziewięćdziesiąt kilometrów na godzinę! Warto pamiętać, że pieszy nie miałby żadnych szans na przeżycie zderzenia z pojazdem poruszającym się z taką prędkością.
Innym ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze części zamiennej jest emisja hałasu. Ostatecznie kierowca chce słyszeć dźwięk potężnego silnika, a nie pisk hamulców. W ramach pomiarów na dynamometrze nasz klocek odnotował wynik 9,0, co oznacza niemal bezgłośne działanie (7,0 lub mniej oznacza słyszalne, a 10,0 – ciche działanie). Słyszalną emisję hałasu hamowania powyżej 70 dB w obu testach odnotowano tylko 2,3% wystąpień, czyli znacznie poniżej wyniku osiągniętego przez części OE. To dowodzi, że wyciszające ulepszenia stosowane przez Delphi Technologies, takie jak podkładki OE, fazowania i warstwa podkładowa, naprawdę działają.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem wyboru części zamiennych, jest ich tempo zużycia – również i tę właściwość przetestowano. Po 2140 zatrzymaniach przy różnych prędkościach i ciśnieniach, klocki hamulcowe Delphi Technologies na przedniej osi (gdzie najintensywniej przebiega proces hamowania) były zużyte o 0,1 mm mniej niż kolejna marka i aż o 1 mm mniej porównując z najgorszym uzyskanym wynikiem, przy znacznie mniejszym zużyciu tarczy. W tylnych kołach wyniki były równie dobre, a nawet lepsze niż części OE. Na papierze różnice te mogą wydawać się niewielkie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę koszty części i robocizny w całym okresie eksploatacji pojazdu, mogą one sięgać znacznych kwot.
Przy następnej wymianie klocków w pojazdach o wysokich osiągach warto pamiętać o tym, aby wybrać części odpowiednio dopasowane do pojazdu. Części o przetestowanej wydajności hamowania, niskim poziomie hałasu, niskim zużyciu i oczywiście o minimalnym zaniku siły hamowania. Właśnie to zapewniają klocki hamulcowe Delphi Technologies. Dowiedz się więcej delphiautoparts.com.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Skunk Works, 25 kwietnia 2019, 22:03 4 0
Z całym szacunkiem do firmy Dellphi ale w artykule sponsorowanym można wszystko nwpisać. Zacna konkurencja ma doświadczenie i kompetencje OE czego nie ma firma Delphi dlatego ciężko uwierzyć w "rewelacje" w artykule
Odpowiedz
Egon Olsen, 2 maja 2019, 6:59 1 0
A Fiesta Kajto ma Brembo
Odpowiedz
mugol, 15 maja 2019, 18:25 0 0
A ja jeżdże na klockach i tarczach delphi i jestem zadowolony bo już wytrzymały dłużej niż stare, innej produkcji.
Odpowiedz