Współczesne konstrukcje samochodów są coraz bardziej zaawansowane, co przekłada się na wydajniejszą pracę i minimalizację kosztów eksploatacji. Nowoczesne silniki wymagają odpowiednich środków smarnych, które muszą precyzyjnie spełniać stawiane przed nimi zadania.
W konsekwencji na rynku pojawia się wiele olejów spełniających wymagania różnych producentów pojazdów. To jakie normy spełnimy ściśle wiąże się z trendami rozwoju w motoryzacji – a jest ich kilka. Do najważniejszych należą cztery – energooszczędność ekologiczna i ekonomiczna, wydłużanie okresów pomiędzy wymianami oleju oraz kompatybilność z filtrami cząstek stałych (DPF, GPF, FAP) i katalizatorami TWC.
Wiele elementów nowego auta jest projektowana równocześnie w tym samym czasie przez kilka, a czasem nawet kilkanaście zespołów inżynierskich. Tak też dzieje się ze środkami smarnymi – które obecnie zawsze powstają równocześnie z silnikiem. W takiej współpracy inżynierowie producenta samochodu przedstawiają zarys celów do osiągnięcia oraz wstępne projekty i koncepcje. Tu rozpoczyna się współpraca producenta samochodu z producentem środków smarnych. Nowa konstrukcja to nowe wyzwania i zawsze nowa formulacja oleju. Zjawisko to nazywane jest „co- engineeringiem”.
Przy opracowywaniu nowego oleju najważniejszymi są takie parametry jak: energooszczędność, kompatybilność z wykorzystanymi systemami wtórnej obróbki spalin, obciążenia termiczne oraz planowane okresy wymiany oleju. Parametry te mają swoje odzwierciedlenie w finalnie zaprojektowanym oleju, ale też w użytych materiałach silnika, jego pasowaniach, jakości obróbki i montażu oraz opisie czynności serwisowych wykonywanych podczas eksploatacji auta.
Niezawodne oleje dla niezawodnych aut
Jednym z czołowych producentów samochodów, z którymi współpracuje w takim zakresie firma Castrol jest Volkswagen Group. Castrol jest globalnym partnerem strategicznym grupy VW już od 1999 roku. U podstaw tej współpracy leży nieustanne dążenie do tego, by przesuwać granice możliwości technologicznych oraz na nowo definiować standardy przemysłowe.
Dzięki tej partnerskiej współpracy nie tylko udało się wyprodukować najwyższej jakości oleje o doskonałych parametrach, ale także udało się zwiększyć oszczędność paliwa i zmniejszyć emisję CO2. To tylko kilka z wielu powodów, dla których Volkswagen Group rekomenduje oleje Castrol do swoich silników.
Jak wiadomo, Volkswagen Group wymaga zachowania najwyższych standardów. Polecenie oleju przez tę markę oznacza, że linia Castrol EDGE spełnia, a nawet przewyższa wymogi standardowych zatwierdzeń i specyfikacji, ponadto jest dowodem na to, że środki smarne są ciągle doskonalone. Normy producenckie oraz rekomendacje są nieocenione w zaawansowanych silnikach, gdyż tam wymagania są bardzo wygórowane i precyzyjne. Jeśli nowo zaprojektowany silnik wnosi istotne nowe wymagania do środków smarnych to ogłaszana jest nowa norma jakościowa, która pojawia się w instrukcjach obsługi aut i oczywiście w olejach czołowych producentów.
Oleje opracowane wspólnie przez Castrol i Volkswagen Group możemy podzielić na te przeznaczone do silników oraz oleje przekładniowe.
Oleje silnikowe dla samochodów z Volkswagen Group
Do pierwszej grupy zaliczają się oleje Castrol EDGE. Castrol EDGE to najwyższej jakości olej silnikowy z technologią Fluid Titanium™, który modyfikuje swoje właściwości, by stać się mocniejszym pod obciążeniem. Normy Volkswagen Group spełniają oleje opisane poniżej. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Castrol EDGE 0W-20 LL IV posiada specyfikacje VW 508 00 / 509 00. Jego główne przeznaczenie to silniki Euro 6 zarówno benzynowe jak i diesel. Może on być eksploatowany w wydłużonych okresach wymiany Long Life, przedłuża żywotność filtrów cząstek stałych DPF i GPF oraz jest energooszczędny, co oznacza, że zmniejsza on ilość spalonego paliwa i zwiększa moc silnika.
CASTROL EDGE 5W-30 LL spełnia z kolei normy ACEA C3, MB-Approval 229.31/ 229.51, Porsche C30, VW 504 00/ 507 00. Jego główne przeznaczenie to silniki Euro 4 i 5 zarówno benzynowe jak i diesel. Olej jest Long Life, do DPF oraz może być stosowany do starszych jednostek, w których wymaga się normy – nr. 505.01, 505.00. 502.00.
Ostatnim olejem silnikowym dla samochodów z Volkswagen Group jest Castrol EDGE 5W-40 Turbo Diesel. Spełnia on normy ACEA C3, API SN/CF, Fiat 9.55535-S2, Ford WSS-M2C917-A, GMdexos2™, MB-Approval 226.5/ 229.31/ 229.51, Renault RN 0700 / RN 0710 oraz VW 502 00/ 505 00/ 505 01. Jego głównym przeznaczeniem są silniki diesla Euro 3 i 4 ze szczególnym uwzględnieniem silników z pompowtryskiwaczami oraz wybrane silniki Euro 5.
Oleje przekładniowe do manualnych skrzyń biegów
Oprócz olejów silnikowych, w ofercie Castrol można też znaleźć oleje przekładniowe, które są dedykowane dla pojazdów z Volkswagen Group z manualnymi skrzyniami biegów. Można do nich zaliczyć CASTROL Syntrans V FE 75W-80, który spełnia normy API GL-4+, Audi TL 52532. Jest to w pełni syntetyczny olej przekładniowy dostarczający znakomitej ochrony przeciwzużyciowej. Jest on dedykowany do manualnych skrzyń biegów (głównie 6 biegów). Rekomendowany jest przez Castrol do wszystkich 5-cio i 6-cio biegowych manualnych skrzyń biegów w Volkswagen, Audi, Seat oraz Skoda.
Podobną charakterystykę ma CASTROL Syntrans Transaxle 75W-90, który spełnia normy API GL-4+, VW 501.50. Jest on zaaprobowany w VW 501.50 i odpowiedni do konwencjonalnych skrzyń biegów, zblokowanych z przekładnią główną, skrzyń rozdzielczych i innych aplikacji wymagających oleju zgodnego z API GL-4. Znakomicie chroni manualne skrzynie biegów w szerokim zakresie temperatur pracy.
Oleje przekładniowe do automatycznych skrzyń biegów
W ofercie Castrol można znaleźć również oleje do automatycznych skrzyń biegów. To między innymi CASTROL Transmax Z, który jest odpowiedni do wielu modeli i wariantów automatycznych skrzyń biegów ZF z 5 i 6 biegami (ZF 5HP i ZF 6HP) stosowanych w VW, Audi i innych markach jak Jaguar czy BMW. Dodatkowo posiada aprobaty MAN 339 Typ Z3, MAN 339 Typ Z12, MAN 339 Typ V2, ZF TE-ML 04D,11B,14C,16M,16S, 20C, 25C, VW 501 60, MB-Approval 236.81, Voith H55.6336.xx oraz JASO 1A.
Kolejnym olejem jest CASTROL Transmax Dual który posiada aprobatę VW G 052 529 wymaganą w skrzyniach biegów typu DSG stosowanych w Audi. Dodatkowo olej ten rekomendowany jest do przekładni DSG – 6 biegów z mokrym sprzęgłem która stosowana jest w wielu modelach VW, Seat oraz Skoda.
Ostatnim takim olejem jest CASTROL Transmax A CVT, zgodny ze specyfikacją VW TL 52180. To świetny, syntetyczny olej do automatycznych bezstopniowych skrzyń typu CVT z rekomendacją Audi, który posiada wyśmienitą charakterystykę tarciową pomiędzy stalowymi elementami zapewniająca dobrą ochronę przeciwzużyciową i trwałość skrzyni biegów.
Jaki olej dobrać do naszego samochodu?
W jaki sposób możemy dowiedzieć się, który olej jest najlepszy do naszego modelu samochodu z Volkswagen Group i czy spełnia wszystkie niezbędne normy? Najprostszym sposobem na dobranie właściwego oleju może być zajrzenie do książki dołączanej do zakupionego samochodu lub sprawdzenie, który produkt jest najlepszy dla naszego modelu na stronie castrol.pl. Właściwe dobranie zaawansowanego technologicznie oleju, dopasowanego do naszego silnika pozwoli nam na bezpieczne i komfortowe przejechanie wielu tysięcy kilometrów bez zbędnego martwienia się o kondycję silnika i innych mechanizmów.
Komentarze