Wał korbowy, to bardzo ważny element silnika tłokowego. Służy on do zamiany ruchu posuwistego tłoka oraz korbowodu na ruch obrotowy. Element ten składa się z czopów (główne oraz korbowe) przesuniętych względem swojej osi, z ramion wału z przeciwciężarami, tarczy koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia, które łączy czopy.
Kształt wału zależny jest od wielu elementów, jak liczba i układ cylindrów w silniku, konstrukcja silnika, kolejność zapłonów czy liczba czopów głównych wału itp. Wał korbowy wykuwany jest w większości ze stali niestopowej o wyższej jakości. Rzadziej stosowane są wały odlewane. Dla zapewnienia temu elementowi odpowiedniej twardości, stosuje się hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie (dla wałów ze stali stopowych). W większości silników występuje łożyskowanie wałów korbowych co każdy cylinder, aby zapewnić większą sztywność tego układu. Z tyłu wału korbowego znajduje się zazwyczaj kołnierz służący do zamontowania koła zamachowego. Z przodu natomiast montuje się zazwyczaj napęd rozrządu.
Rozrusznik służy do uruchamiania silnika spalinowego i najczęściej stosowane są rozruszniki elektryczne. Są one silnikami prądu stałego i służą do obracania wału korbowego silnika oraz do nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej. Prędkość ta pozwala silnikowi na rozpoczęcie samodzielnej pracy. Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego w krótkich okresach pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Dzieje się to podczas uruchamiania silnika. Rozrusznik składa się z głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniem oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, pokrywy przekładni, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy. Całość uzupełniają odpowiednie śruby.
Jeśli wykluczymy przyczynę, jaką jest uszkodzenie silnika, możemy przejść do analizy potencjalnych przyczyn sytuacji, gdy rozrusznik obraca wał korbowy zbyt wolno.
– Powodem awarii mogą być tulejki ślizgowe, które uległy wytarciu. Luz, który powstaje między osią a tuleją powoduje ocieranie blach transformatorowych wirnika o stojan magnetyczny/elektromagnetyczny – mówi Leszek Moritz, Inżynier Produkcji w AS-PL Sp. z o.o.
Wirnik, na który podawane jest napięcie poprzez komutator, działa jak elektromagnes, który w większej mierze przyciąga zamiast rotować. Z kolei większy prąd, który w takiej sytuacji płynie przez szczotki, może spowodować większe zużycie tych elementów.
Rozrusznik musi zostać wymieniony, aby pojazd mógł działać prawidłowo. Alternatywą dla kosztownej wymiany na nowy model, może być regeneracja zużytego rozrusznika. W tym przypadku regeneracji podlega wymiana tulejek, szczotek/szczotkotrzymaczy. Warto jednak do regeneracji podejść kompleksowo i obejrzeć wszystkie elementy robocze. Szacunkowy koszt wymiany uszkodzonych części jest niewspółmierny do kosztów robocizny w warsztacie samochodowym, dlatego powinno się zweryfikować wszystkie elementy złożeniowe i w razie wykrycia nieprawidłowości wymienić je na nowe.
Komentarze