Stuki w skrzyni DSG – przyczyny i naprawa

10 kwietnia 2019, 23:17

W pojazdach wyposażonych w skrzynię biegów DSG z mokrym sprzęgłem podwójnym mogą pojawić się stuki układu przeniesienia napędu przy pozycji selektora P oraz N. W artykule wyjaśnimy z czym związana jest ta usterka.

Skrzynia 02E produkowana przez koncern VW AG jest bardzo popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w Polsce. Dzieje się tak gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0 TDI oraz niektóre 1.9 TDI, obdarzone dużym zaufaniem klientów.

Skrzynia biegów 02E w wersji Quattro

W czasie eksploatacji i kolejnych przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z nich jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów jest pozycji P lub N. Może temu też towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.

Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi żądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w przeciągu 1000-2000 km. Frustracja klienta sięga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie.

Dwumasowe koło zamachowe dla skrzyni 02E w Audi A3

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę?

Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na ww. usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu, jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość dla tego DKZ.

Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła wymieniamy parami! Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają ww. tezę.

Ślady wypracowania wieloklinu DKZ

W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż nie są dostępne w sprzedaży elementy sprzęgła. Tylko ta technologia naprawy zapewni bezproblemową dalszą eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.

Wyeksploatowane zęby modułu sprzęgła

Instrukcje montażowe

  • Montując nowy DKZ należy nasmarować wieloklin łączący oba elementy. Odpowiedni smar charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę i nie posiada cząstek stałych.
  • Zgodnie z instrukcją, należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące w wale korbowym. To ono centruje cały układ. Nowe jest w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Jest bardzo małe i czasami można je przegapić.
  • Montując skrzynię biegów nie wolno jej dociągać śrubami. Obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.
  • Zawsze skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku. Uszkodzone – koniecznie wymienić!
Skutki siłowego dokręcania skrzyni biegów 02E

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl

Obawiasz się awarii automatycznej skrzyni biegów? Sprawdź 10 zasad, dzięki którym automatyczna skrzynia biegów będzie bezawaryjna.

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nikola Tesla, 15 maja 2019, 10:45 0 0

Ile taka wymiana kosztuje?

Odpowiedz