Innowacyjne świece zapłonowe DENSO o zmniejszonej średnicy elektrody środkowej i masy, bez metali szlachetnych, są dostępne na polskim rynku wtórnym. Pierwsza na świecie technologia świec zapłonowych Twin Tip (TT), przewidziana wyłącznie dla rynku wtórnego, oferuje kierowcom mniejsze zużycie paliwa oraz korzyści środowiskowe jak również szereg korzyści dla dystrybutorów.
DENSO Europe B.V.’s Business Unit Aftermarket, część największej na świecie korporacji produkującej części i systemy na pierwszy montaż w branży motoryzacyjnej, od marca wprowadza nową opatentowaną ofertę świec zapłonowych. Typoszereg świec zapłonowych TT o dużej zdolności zapłonu i trwałości pozwala osiągnąć do 5% oszczędności zużycia paliwa oraz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla (CO2) i węglowodorów (HC) w porównaniu do standardowych świec zapłonowych, jak również polepszyć przyspieszenie i moc.
Świece zapłonowe TT mogą być również wykorzystywane w stale rosnącej grupie pojazdów z silnikami zasilanymi gazem LPG, zapewniając korzyści zarówno w zakresie osiągów jak i oszczędności kosztów. Konwencjonalne świece zapłonowe nie mogą sobie poradzić z wyjątkowymi wymaganiami silników zasilanych gazem LPG w zakresie zdolności zapłonu. Tym niemniej świece TT mogą utrzymywać niższą temperaturę elektrody niż standardowe świece, umożliwiając opóźnianie erozji w silnikach zasilanych gazem LPG przy jednoczesnej poprawie osiągów silnika i oddziaływania na środowisko. Inny powód przemawiający za świecami zapłonowymi TT do silników zasilanych gazem LPG, to wymagane wyższe napięcie zapłonowe 25-30 kV (porównując w silnikach benzynowych zazwyczaj wystarcza 10-15 kV). Świece zapłonowe TT wyrównują wymagane wyższe napięcie zapłonowe poprzez mniejszy odstęp pomiędzy elektrodami, który wynosi 0,8 mm, oraz mniejszą średnicę elektrody środkowej i masy. Dodatkowo, z uwagi na to, że świece TT bazują na technologii fine-wire bez stosowania metali szlachetnych, są one tańsze niż zalecane dla silników zasilanych gazem LPG świece irydowe DENSO.
Technologia świec zapłonowych TT stanowi wynik dwóch lat prac badawczo rozwojowych prowadzonych w japońskim centrum inżynierii ceramicznej firmy DENSO, mających na celu sprostanie dwóm wyzwaniom, mianowicie ochrony środowiska i osiągów technicznych. Oparte na technologii SIP (Super Ignition Plug) firmy DENSO, przetestowane w warunkach OE, świece TT są pierwszymi na świecie świecami standardowymi ze zmniejszonymi elektrodami. Są one produkowane bez użycia metali szlachetnych, takich jak platyna lub iryd. Dzięki ich elektrodzie środkowej wykonanej ze stopu niklu o średnicy 1,5 mm i „bliźniaczej” wysuniętej elektrodzie masy także o średnicy 1.5mm (cieńsze elektrody niż w świecy standardowej), świece TT generują mocniejsze iskry, zapewniając lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Uzyskiwana sprawność zapłonu jest bliska uzyskiwanej w grupie świec irydowych DENSO klasy premium, nawet przy niskich temperaturach otoczenia.
Pojazdy objęte wysoce skonsolidowanym typoszeregiem świec zapłonowych TT, składającym się tylko z siedmiu numerów katalogowych, obejmują szeroki zakres kluczowych europejskich, azjatyckich i amerykańskich marek takich jak Audi i BMW, Volkswagen Golf i Polo, Fiat Panda i Punto, Nissan Micra, Toyota Yaris, Opel Corsa i Astra, Chevrolet (Daewoo) Lanos/Nubira oraz Renault Logan.
– „Technologia ta zapewnia szerokie korzyści dla kierowców, dystrybutorów, sklepów i warsztatów” – zapewnia Marios Gerogiannis, Menedżer Produktu ds. Świec Zapłonowych w DENSO Europe’s Business Unit Aftermarket – „Świece TT stanowią nowość na rynku i realną szansę dla dystrybutorów i warsztatów samochodowych na wyróżnienie się pośród konkurencji” – wyjaśnia – „Przy ofercie obejmującej jedynie siedem pozycji zapewniają one wystarczającą ilość na pokrycie 80% najlepiej sprzedających się samochodów europejskich, stany magazynowe zostają istotnie zredukowane, a dodatkowo zakres ten oferuje większy potencjał zysku niż standardowe świece zapłonowe.” – dodaje.
Świece TT są w sensie handlowym usytuowane pomiędzy seriami świec platynowych i irydowych DENSO, i oczekuje się, że staną się popularne wśród kierowców poszukujących oszczędności zużycia paliwa i niezawodnymi osiągami w zakresie zapłonu. “Przy cieńszych elektrodach środkowej i masy, bez wykorzystania metali szlachetnych, świece zapłonowe TT zapewniają kierowcom lepszą zapłonność i ekonomikę zużycia paliwa niż standardowe świece zapłonowe, lecz bez kosztów, które zwykle są skojarzone ze świecami o wysokich parametrach eksploatacyjnych,” kontynuuje pan Gerogiannis.
Komentarze