Czynnik klimatyzacji drożeje – co zrobić, by nadal zarabiać?

30 października 2019, 23:00

W ostatnim czasie czynnik chłodniczy R134a stał się towarem deficytowym. Choć zapotrzebowanie nadal jest bardzo duże, na rynku jest go coraz mniej, a ceny rosną w galopującym tempie. W tym kontekście każdy gram gazu staje się bardzo cenny. Na szczęście istnieje sposób, by podczas serwisowania klimatyzacji ograniczyć straty czynnika niemal do zera.

Jest drogo, będzie drożej

Czynnik R134a, czyli tzw. „stary czynnik” na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej z 2015 r., będzie stopniowo usuwany z rynku. Już teraz dopuszczona do obrotu ilość stanowi około 60% tej sprzed wejścia w życie nowych regulacji. Liczba korzystających z R134a pojazdów spada, ale bardzo powoli, co skutkuje gwałtownym wzrostem cen, który dał się we znaki warsztatom, szczególnie w minionym roku. W tej sprawie nie ma pozytywnych sygnałów na przyszłość – ceny czynnika w kolejnych latach będą nadal rosły. Co zrobić, by mimo to prowadzenie serwisu klimatyzacji nadal się opłacało?

Kryzysowe zarządzanie czynnikiem klimatyzacji

Nie ma wątpliwości, że sytuacja rynkowa może wymusić na wielu warsztatach wycofanie się z prowadzenia obsługi klimatyzacji samochodowej. Nie każdy wytrzyma konkurencję związaną z koniecznością zaoferowania klientom jak najbardziej atrakcyjnych cen tej usługi. Aby zyskać przewagę nad rynkowymi rywalami trzeba oszczędnie obchodzić się z deficytowym dobrem, jakim staje się czynnik R134a. Tymczasem większość stacji do serwisowania klimatyzacji przy każdej obsłudze układu traci 10% czynnika i więcej. Łatwo obliczyć generowane w ten sposób straty. Na rynku obecne są jednak także urządzenia o znacznie lepszej wydajności. Korzystają one z technologii Low Emission opatentowanej przez firmę WAECO.

Low Emission = blisko 100% odzysk czynnika

Standardowe stacje do klimatyzacji korzystają z trzyetapowego procesu odzyskiwania czynnika – odzyskują go, opróżniają układ i ponownie go napełniają. W stacjach wykorzystujących technologię Low Emission dochodzi do tego jeszcze jeden etap. W jego trakcie pompa próżniowa współpracuje z kompresorem klimatyzacji, aby umożliwić odzyskanie czynnika także z oleju. Dzięki tej metodzie ilość odzyskanego czynnika jest bliska 100%. Poza oczywistymi korzyściami ekonomicznymi, rozwiązanie jest także przyjazne środowisku, gdyż czynnik nie trafia do atmosfery. Technologię Low Emission docenimy także w praktyce warsztatowej – pozwala ona bowiem dokładnie określić ilość odzyskanego czynnika, co ma bezpośredni wpływ na wyeliminowanie błędów przy diagnozie szczelności całego układu klimatyzacji.

Ile oszczędzamy?

Niektórym osobom oszczędności rzędu 10% mogą nie wydawać się szczególnie atrakcyjne. Warto jednak obliczyć, że przy obecnych cenach czynnika R134a, mówimy tutaj o kwocie od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych w przypadku nowego czynnika R1234yf, przy serwisie klimatyzacji jednego (!) samochodu. To, ile możemy zaoszczędzić w dłuższej perspektywie czasowej, dzięki korzystaniu z technologii Low Emission najlepiej ilustrują tabele:

Chcę korzystać z Low Emission – który model wybrać?

Technologia Low Emission została stworzona i opatentowana przez WAECO, dzięki czemu znajdziemy ją wyłącznie w urządzeniach tej firmy. Najlepszą propozycją dla warsztatów obsługujących samochody osobowe jest WAECO ASC 2500 G Low Emission R 134a. Stacja ta, poza możliwością odzyskiwania czynnika w niemal 100%, posiada także inną wyróżniającą cechę. Może służyć jako precyzyjne narzędzie diagnostyczne. Wszystkie najważniejsze elementy do przechowywania czynnika umieszczono w niej na platformie ważącej, dzięki czemu możliwe jest dokładne określenie ilości odzyskanego czynnika.

Warsztaty obsługujące większe pojazdy, jak np. autobusy, będą zadowolone z korzystania ze stacji WAECO ASC 3500 G Low Emission R 134a. W tym przypadku oszczędności wynikające z zastosowania opatentowanej przez WAECO technologii są jeszcze wyższe, ze względu na zdecydowanie większą ilość odzyskiwanego czynnika chłodniczego. Warto zwrócić uwagę także na wygodę korzystania z tej stacji, gwarantowaną przez wysokowydajną pompę próżniową.

Technologia Low Emission nie jest zarezerwowana wyłącznie dla czynnika R134a. WAECO posiada w ofercie także stację ASC 5500 G RPA Low Emission na czynnik R 1234yf, która również jest w stanie odzyskać z układu klimatyzacji do 100% substancji. Ze względu na to, że czynnik R 1234yf jest bardziej wrażliwy na zanieczyszczenia, stacja posiada wbudowany analizator pozwalający zyskać pełną kontrolę nad jego czystością.

Oszczędzanie czynnika chłodniczego zawsze będzie się opłacać. Jest to także rozwiązanie korzystne dla środowiska naturalnego. Stacja korzystająca z technologii Low Emission pozwala zyskać przewagę nad konkurencją oraz zwiększyć dochody. Warto wziąć ją pod uwagę przy noworocznym planowaniu warsztatowych inwestycji. Zakup stacji WAECO to inwestycja, która zwróci się już po kilku latach użytkowania, a już dziś pozwoli na technologiczne i ekonomiczne wyprzedzenie konkurencji. Oszczędności z niej wynikające można policzyć korzystając z wygodnego kalkulatora na www.waeco.comhttps://www.waeco.comhttps://www.waeco.com/pl/kalkulator.

Opublikowane przez: MotoFocus.pl
Artykuł sponsorowany WAECO

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

fructon, 18 maja 2019, 18:08 7 -2

Fajnie ale cena 21000 pln mnie nie przekonuje do zakupu tego urządzenia.

Odpowiedz

aaaaaaaaaaaaa, 3 listopada 2019, 14:08 3 -2

Trza LPG tankować :) No sorry, ale do tego te głupie Państwo prowadzi :)

Odpowiedz

Aro1990, 1 grudnia 2023, 16:23 0 0

Bardzo ciekawy artykuł

Odpowiedz