Diagnostyka to nie tylko odczyt błędów i parametrów pracy – w dzisiejszych czasach diagnostyka to przede wszystkim możliwość wykonywania zaawansowanych regulacji i kalibracji.
Podstawowa obsługa pojazdu nie obejdzie się bez jej zakończenia wykonaniem procedury kalibracji czy wykonania regulacji danego komponentu. Na szczęście nie tylko autoryzowane serwisy mają dostęp do tych zaawansowanych funkcji.
Dzięki oprogramowaniu TEXA IDC5 CAR PLUS możemy wykonać wiele niezbędnych kodowań i kalibracji – począwszy od cofnięcia tłoczków hamulcowych w hamulcach postojowych, po przez wypalanie filtra DPF aż po kodowanie wtryskiwaczy czy też kodowanie kamer i radarów w nowoczesnych systemach ADAS.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów obrazujących mnogość kodowań i kalibracji, które mechanik powinien wykonać podczas naprawy pojazdu.
Na zdjęciu 1 przedstawiono kilka kodowań dostępnych do wykonania w silniku 1,6 TDI w VW GOLF VII. Spośród ponad 40 różnych regulacji prezentowane są istotne z punktu widzenia powszechnych napraw wykonywanych w warsztatach. Jak dobrze wiemy w większości przypadków wymiany wtryskiwaczy Common Rail, naprawa czy to po zamontowaniu nowych czy też regenerowanych wtryskiwaczy powinna zakończyć się ich programowaniem w sterowniku silnika. Również dość często spotykana wymiana zaworu EGR – aby zakończyć proces naprawy niezbędne jest wykonanie „przyuczenia zaworu EGR”. Czujnik różnicowy odpowiedzialny za pomiar różnicy ciśnienia pomiędzy wlotem i wylotem filtra cząstek stałych – sterownik również musi zostać poinformowanych o jego wymianie – tak samo jak w przypadku wielu innych podzespołów w nowoczesnych silnikach – każdorazowa ich wymiana musi zakończyć się wykonaniem odpowiedniej procedury – w przeciwnym przypadku pomimo wyeliminowania niesprawności pojazd nie będzie pracować poprawnie.
Zdjęcie 2 przedstawia przykłady kalibracji i kodowań dostępnych dla BMW 5 F10/F11 – w tym przypadku wyszczególnione zostały regulacje, które niezbędne są do przeprowadzenia w trakcie tak powszechnej procedury jak wymiana klocków hamulcowych w elektrycznie sterowanych hamulcach postojowych. Jak wiemy wymaganie wykonania takiej procedury to nie tylko domena BMW, również pozostałe marki pojazdów nie obejdą się bez przeprowadzenia zwolnienia zacisku i jego aktywacji podczas cyklu wymiany klocków.
Przykład na zdjęciu 3 odnosi się do kalibracji czujnika ACC – czyli radaru wchodzącego w skład systemu tempomatu adaptacyjnego. Coraz większa liczba pojazdów wyposażanych w zaawansowane systemy ADAS sprawia, że zakres napraw poszerza się o kolejne układy, które wymagają interwencji warsztatu w trakcie ich naprawy.
Komentarze