Cechy dobrej cewki zapłonowej

18 kwietnia 2018, 23:29

Zadaniem układu zapłonowego jest wytworzenie iskry, zdolnej do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Wśród współpracujących ze sobą elementów układu, kluczową rolę pełni cewka zapłonowa. Aby zagwarantować poprawną pracę silnika, powinna ona spełniać odpowiednie standardy.

Cewka – podstawowy element układu zapłonowego

Klasyczny układ zapłonowy składał się z kilku podstawowych elementów: świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia, cewek zapłonowych, rozdzielacza zapłonu. Elementy te pracują w układzie szeregowym, przez co awaria któregokolwiek z nich ma wpływ na efekt końcowy, czyli jakość iskry zapalającej mieszankę. Aby zwiększyć niezawodność układu zapłonowego, inżynierowie od lat pracowali nad jego maksymalnym uproszczeniem, poprzez eliminowanie niektórych elementów składowych. We współczesnych konstrukcjach możliwe stało się zrezygnowanie z rozdzielacza, a także przewodów wysokiego napięcia. Elementem podstawowym, obecnym w każdym układzie pozostaje cewka zapłonowa. Nie oznacza to jednak, że część ta nie ulega zmianom i modyfikacjom. Są one konieczne, by spełnić wysokie wymagania współczesnych silników.

Zadaniem cewki jest wygenerowanie i zmagazynowanie energii wystarczającej do umożliwienia przeskoku iskry na świecy zapłonowej. Najważniejszymi parametrami są tu poziom energii oraz moment występowania. W uproszczeniu, iskra musi pojawić się w odpowiednim momencie i być odpowiednio silna. W nowoczesnych konstrukcjach napięcie niezbędne do wytworzenia optymalnej dawki energii to nawet ponad 30 kV.

Jakie warunki musi spełniać cewka?

Współczesne silniki charakteryzują się coraz mniejszą pojemnością skokową, wzrastającym stopniem sprężania i korzystaniem z coraz uboższej mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem jest konieczność wytwarzania przez cewki coraz wyższej dawki energii. Powiązany z tym faktem jest również przymus stosowania coraz skuteczniejszych materiałów izolacyjnych, chroniących przed warunkami zewnętrznymi i minimalizującymi ryzyko występowania przebić. Pracująca cewka jest narażona na wpływ czynników atmosferycznych jak np. zmiany temperatur, a także na zabrudzenie – kurz, olej, wilgoć.

Obecnie, do wymagających silników stosuje się cewki z rdzeniem magnetycznym dwustronnie zamkniętym. Rozwiązanie to jest oparte na prostokątnym rdzeniu wykonanym z blach transformatorowych z poprzeczką, na którą nawinięte są uzwojenia. Konstrukcja jest dwustronnie zamknięta i przez to znacznie ogranicza rozproszenie energii pola magnetycznego oraz redukuje zakłócenia. Tego typu cewki zapłonowe można znaleźć w ofercie firmy Janmor, dostarczającej cewki oraz przewody zapłonowe do niemal 100% samochodów obecnie poruszających się po drogach oraz aut klasycznych.

Osoby poszukujące cewek idealnie dopasowanych do konkretnego modelu samochodu, o jak najwyższych parametrach  powinny skorzystać z linii HQ, w ramach której Janmor oferuje cewki największych światowych producentów OEM, dostarczających swoje wyroby na pierwszy montaż w samochodach.

Janmor od lat koncentruje się na dostarczaniu produktów, które zwiększą niezawodność układów zapłonowych oraz wydłużą okresy wymian eksploatacyjnych poszczególnych elementów. Firma nadąża za trendami, dostarczając cewki o zwiększonej energii, przy jednoczesnej redukcji ich wagi oraz gabarytów. Oferta jest dopasowana zarówno do samochodów najnowszych generacji, jak i starszych modeli. Wieloletnie doświadczenie oraz skala działalności firmy pozwala na zaoferowanie bardzo korzystnej relacji ceny do jakości produktów.

Więcej informacji na stronie www.janmor.pl/.

Artykuł sponsorowany Janmor

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

auto części opoczno, 22 kwietnia 2018, 12:48 7 -3

ciekawy artykuł, dobrze ze polskie marki się rozwijają. Już dawno zaobserwowałem że cewka Janmor, SKV to jest to samo co Delphi czy NGK za cenę znacznie niższą.

Odpowiedz

Anonim, 22 kwietnia 2018, 17:30 5 -10

Koledzy pomóżcie, ostatnio kupiłem chińską cewkę zapłonową od chińczyka w chińskim centrum za śmieszne pieniądze. Porównałem ją z cewką SKV i wychodzi, że to to samo. Czy warto przepłacać za SKV czy spokojnie można założyć tańszą jak to jest to samo.

Odpowiedz

byniu, 22 kwietnia 2018, 17:45 14 -3

Nie wiem czemu ma sluzyc ten komentarz zarowno janmor jak i SKV pakuje calkiem przyzwoite cewki. zaloz skv nie powinienes miec problemu. Jak nie pomoze usterki szukaj gdzie indziej. Swoja droga czesci sie kupuje w sklepach motoryzacyjnych a nie chinskich centrach.

Odpowiedz

Anonim, 23 kwietnia 2018, 10:36 1 -10

Po prostu nie chciałbym przepłacać za SKV jak wychodzi z porównania, że chińska cewka i SKV to to samo

Odpowiedz

byniu, 23 kwietnia 2018, 11:09 5 -1

widzisz a cala masa ludzi przeplaca kupujac janmora czy skv mimo ze to chiny czy taiwan ale rynek juz to zweryfikowal i obie marki udowodnily ze towary sa calkiem przyzwoitej jakosci. To Twoje auto i mozesz montowac czesci jakie chcesz tylko po co pozniej zasmiecasz forum?

Odpowiedz

zbychu, 24 kwietnia 2018, 7:50 4 -1

ja tam kupuję NGK - chodzą bez problemu i cena jest OK.

Odpowiedz

Nick, 25 kwietnia 2018, 19:06 4 -1

ja podobnie jak ktoś wcześniej polecam SKV, NGK też jest OK ale droższe.

Odpowiedz