Kryzys nie oszczędził spółek z Grupy Bosch w Polsce, których łączny obrót w 2009 roku spadł o 25 proc., do poziomu 640 milionów euro. Duży spadek odnotował dział Techniki Motoryzacyjnej – 27 procent, a wpływ miała na to redukcja sprzedaży samochodów na świecie i ograniczenie dostaw części do pierwszego wyposażenia do zakładów w Polsce. Jeszcze większy (45 proc.) spadek odnotował dział Techniki Przemysłowej, co było uwarunkowane poważnym ograniczeniem projektów inwestycyjnych przede wszystkim w przemyśle. Obroty w dziale Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków ze względu na recesję w budownictwie spadły o 16 proc.
Ważne inwestycje Boscha w Polsce
Mimo trudnej sytuacji rynkowej Bosch w Polsce inwestował. Nakłady na inwestycje w środki trwałe Grupy Bosch w Polsce wyniosły w 2009 roku 52 miliony euro.
W minionym roku spółka Robert Bosch przeprowadziła się do nowej własnej siedziby o powierzchni prawie 9 tys. m2. Wartość inwestycji zamknęła się w kwocie 16 milionów euro.
W marcu bieżącego roku została oficjalnie zakończona rozbudowa fabryki układów hamulcowych we Wrocławiu. Wraz z nowo dobudowana halą powierzchnia fabryki zwiększyła się dwukrotnie do 33 000 m2. W latach 2008 i 2009 przedsiębiorstwo zainwestowało w rozbudowę w sumie 22,2 mln euro.
Grupa Bosch w Polsce zatrudnia łącznie około 2 060 pracowników. Dział Techniki Motoryzacyjnej zatrudnia z tego ok. 40 proc. osób.
Duże sukcesy odnosi w Polsce sieć Bosch Service. 300 warsztatów samochodowych działających pod szyldem Bosch Service wraz z 40 przejętymi w roku 2009 warsztatami Auto Crew oferując klientom sprzedaż i usługi stanowi silne wsparcie sprzedażowe dla działu Części Samochodowych i Diagnostyki.
Prognozy dla roku 2010
W pierwszym kwartale roku 2010 obroty koncernu wzrosły o ok. 25 proc. w porównaniu z obrotami w tym samym okresie roku 2009. W bieżącym roku finansowym Bosch spodziewa się wzrostu obrotów na świecie o ponad 10 proc. do 42 miliardów euro. W związku ze wzrostem popytu na samochody, w szczególności poza Europą, koncern spodziewa się, że największy wkład w przyszły sukces będzie miał dział Techniki Motoryzacyjnej.
Rok 2010 będzie rokiem odbudowy. Początek pozytywnym zmianom dają rynki wschodzące. Najszybsza poprawa koniunktury spodziewana jest w Europie Środkowo-Wschodniej. Oczekiwana jest także poprawa na rynkach Ameryki Północnej i Południowej. Bosch w dalszym ciągu będzie też umacniał swoją pozycję w regionie Azji i Pacyfiku.
Grupa Bosch w Polsce w roku 2010 także liczy na wzrost obrotów, którego motorem ma być rozwój polskiej gospodarki z 3 procentowym wzrostem PKB. Wyniki obrotowe pierwszego kwartału 2010 potwierdzają te optymistyczne założenia. Szczególnie zadowalające w pierwszych miesiącach tego roku były wyniki w branży Techniki Motoryzacyjnej.
Komentarze