Podzespoły układu hamulcowego podlegają naturalnemu zużyciu w procesie eksploatacji. Ponieważ są odpowiedzialne za aktywne bezpieczeństwo kierującego, ich stała oraz staranna konserwacja jest kluczem do uzyskania maksymalnych osiągów w każdych warunkach jazdy.
Serwisowanie nowoczesnych samochodów, znacznie bardziej zaawansowanych i skomplikowanych niż w przeszłości, wymaga od mechanika coraz większej uwagi oraz przygotowania merytorycznego. Wysoki poziom kompetencji w usługach serwisowych przekłada się na konieczność dostarczenia na rynek produktów najwyższej jakości.
Zacznijmy od podstaw: identyfikacja zużytego elementu i jego wymiana ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy.
Kontrola hamulców jest zalecana co 15 000/20 000 km, ale powinna być przeprowadzana natychmiast po wystąpieniu jakichkolwiek oznak wskazujących na zużycie lub uszkodzenie tarcz lub klocków (hałas podczas hamowania, drgania, pęknięcia termiczne itp.). Należy pamiętać, że przy wymianie tarcz hamulcowych należy również obowiązkowo wymienić klocki hamulcowe. Możliwa jest jednak wymiana klocków hamulcowych bez wymiany tarcz, pod warunkiem, że nie są one zbyt zużyte (grubość powierzchni hamującej powyżej określonego minimum). Klocki zużywają się szybciej niż tarcze. Zazwyczaj zestaw klocków ma trwałość o połowę krótszą niż tarcza, więc stosunek 2 do 1 można w wielu przypadkach uznać za prawidłowy.
Płyn hamulcowy również odgrywa bardzo ważną rolę w układzie hamulcowym. Niestety zbyt często bywa lekceważony przez kierowców i mechaników, a musi być wymieniany średnio po dwóch latach użytkowania (lub w czasie wskazanym przez producenta), ponieważ w wyniku pochłaniania wilgoci z zewnątrz (zjawisko higroskopijności), z czasem będzie miał zdecydowanie gorsze właściwości niż nowy płyn. Drastycznie obniży się jego temperatura wrzenia i pojawi się ryzyko spadku skuteczności działania hamulców podczas w sytuacji awaryjnej lub np. zjazdu w górach.
Zużyte tarcze prowadzą do szybszego zużycia lub nawet uszkodzenia klocków i odwrotnie. Czynniki te mają bezpośredni wpływ na skuteczność hamowania. W praktyce nie jest łatwo wyczuć różnicę między w pełni sprawnym układem hamulcowym o doskonałej skuteczności a układem na granicy obowiązkowej wymiany tarcz i klocków hamulcowych.
W przypadku hamowania awaryjnego lub użycia hamulca w warunkach krytycznych wymagana jest całkowita sprawność układu i cała jego zdolność do odprowadzania wytwarzanego ciepła (energia kinetyczna zamienia się w energię cieplną). Szczególnie w takich sytuacjach zużyty układ hamulcowy będzie zagrażał bezpieczeństwu kierującego.
Staranna i uważna konserwacja jest zatem kwestią kluczową
Nie zapominajmy o jakości samych podzespołów.
Weźmy na przykład klocek o jakości porównywalnej z klockiem oryginalnym i klocek gorszej jakości: największe różnice widoczne są w komforcie. Klocki gorsze jakościowo często powodują większy hałas ze względu na użycie innych mieszanek niż w przypadku mieszanek użytych w części oryginalnej i tej używanej przez producentów produktów klasy premium. Jeśli chodzi o osiągi, klocki podlegają normie UN ECE-R90 zapewniającej minimalny poziom jakości względem oryginalnego klocka.
Gama klocków jaką Brembo oferuje na rynku części zamiennych, homologowana normą UN ECE R 90, składa się z ponad 1500 referencji, co daje pokrycie floty w ponad 97%. Brembo wykorzystuje od 20 do 30 surowców dla wykonania 100 różnych mieszanek materiału ciernego. Pojazdy różnią się masą, osiągami i przeznaczeniem dlatego ważne jest, aby każda mieszanka była przygotowana w taki sposób, aby spełniała poszczególne wymagania techniczne w zakresie jakości, wydajności i skuteczności działania. Klocki Brembo są wyposażone we wszystkie akcesoria przewidziane w oryginalnym wyposażeniu: od wskaźników zużycia po zestawy montażowe. Wśród wielu innowacyjnych rozwiązań technicznych stosowanych przez Brembo, są m.in. klocki kierunkowe, które na odwrocie mają oznaczoną stronę prawidłowego montażu. Wyróżniamy także klocki z odważnikami, opatentowane przez Brembo, które umożliwiają zredukowanie do minimum drgań i hałasów wytwarzanych przez układ hamulcowy. Jeśli wymaga tego specyfika pojazdu, klocki Brembo wyposażane są również w akustyczny lub elektryczny wskaźnik zużycia, sygnalizujący konieczność ich wymiany.
Kolejnym rozwiązaniem stosowanym przez Brembo są podkładki antywibracyjne, składające się z warstwy metalu i gumy. Redukują hałas i drgania generowane przez układ hamulcowy, zwiększając tym samym ogólny komfort użytkowania.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa poprzez poprawę skuteczności hamowania Brembo wzbogaciło ofertę na rynku części zamiennych o nowy smar Brembo B-QUIET. Zalecany jest do stosowania tam, gdzie elementy układu hamulcowego poruszają się lub ślizgają względem siebie (gł. elementy zacisku). Smar Brembo B-QUIET chroni ponadto podzespoły przed korozją i wydłuża ich żywotność.
Dzięki rzadkiej konsystencji równomiernie rozprowadza się na płytce nośnej klocka hamulcowego bez rozwarstwiania się, utrzymując właściwości smarne przez długi czas i przyczyniając się w ten sposób do bezawaryjnego działania najważniejszego aktywnego elementu bezpieczeństwa samochodu – układu hamulcowego.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
kamilo, 24 lutego 2018, 19:21 0 0
Różne są klocki na rynku, ja u siebie zakładam delphie bo to standard oe a nie kosztują miliona monet. Odradzam klientom najtańsze części bo w tym przypadku cena przekłada sie na jakość
Odpowiedz