Najczęstsze przyczyny zmuszające kierowców do nieplanowanych postojów spowodowane są przez szeroko rozumiane awarie silnika, uszkodzenia ogumienia oraz problemy z instalacją elektryczną. Każda z nich wymaga szybkiej interwencji na drodze ze strony pomocy drogowej czy warsztatu samochodowego. Na szczególną uwagę zasługuje jednak instalacja elektryczna ze względu na swoistą symbiozę trzech podzespołów: akumulatora, rozrusznika i alternatora.
Awarie mechaniczne ze strony rozrusznika pojawiają się już po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Uruchamianie silnika przy pomocy uszkodzonego rozrusznika wpływa bardzo niekorzystnie na akumulator, z którego za każdym razem pobierany jest wyższy lub znacznie wyższy od nominalnego prąd rozruchowy powodując delikatne odkształcenia płyt, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do uszkodzenia masy czynnej akumulatora. W takiej sytuacji rozrusznik będzie wymagał regeneracji, a akumulator wymiany.
Podstawowym zadaniem alternatora jest dostarczanie energii elektrycznej podczas pracy silnika, która pozwala na obsługę wszystkich odbiorników energii elektrycznej oraz na odpowiednie doładowanie akumulatora. Akumulator to magazyn energii, dlatego bardzo ważne jest, aby alternator zapewnił odpowiednie napięcie ładowania, które powinno być zgodne z kartą gwarancyjną akumulatora. Wszelkie odchylenia od tych wartości mogą powodować niedoładowanie lub przeładowanie, czyli sytuacje, które mają niekorzystny wpływ na jego żywotność. Na poziom naładowania akumulatora wpływa również sposób korzystania z pojazdu np. pokonywanie krótkich czy długich tras. W codziennej eksploatacji pojazdu często pojawiają się sytuacje, w których użytkownik na wyłączonym silniku korzysta z jednego lub kilku urządzeń pokładowych, gdzie energia dostarczana jest wtedy tylko z akumulatora, co powoduje jego rozładowanie.
Podobna sytuacja występuje również w pojazdach z systemem Start – Stop, gdzie podczas postoju, na wyłączonym silniku to właśnie akumulator stanowi jedyne źródło energii – ale tylko tak długo jak jego poziom naładowania nie spadnie poniżej określonego minimum, które to z kolei automatycznie wymusza uruchomienie silnika i doładowanie akumulatora z alternatora.
Mając na uwadze szereg problemów poszczególnych podzespołów instalacji elektrycznej, które wzajemnie na siebie wpływają zaleca się kierowcom regularne wizyty w warsztatach lub serwisach akumulatorowych, w których jest możliwość przeprowadzania podstawowych pomiarów jej poszczególnych elementów. Podstawowe badanie powinno obejmować przynajmniej sprawdzenie stanu technicznego akumulatora, prądu ładowania ze strony alternatora, poboru prądu podczas rozruchu silnika oraz pobór prądu podczas postoju pojazdu.
Z dostępnych danych ADAC wynika, że ponad 39% awarii samochodów jest spowodowanych przez problemy z akumulatorem, który zawodzi ze względu na sposób jego eksploatacji. Do najczęstszych czynników, które znacznie wpływają na niewłaściwy stan akumulatora zaliczamy:
- dłuższe przerwy w korzystaniu z pojazdu – nieregularne użytkowanie pojazdu. W zależności od temperatury otoczenia i wieku akumulatora, proces samorozładowania może doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora w ciągu kilku tygodni
- jazda na krótkich odcinkach – przejeżdżanie krótkich odległości sprawia, że akumulator nie ma wystarczająco dużo czasu na naładowanie się. Zimą sytuacja wygląda jeszcze gorzej ze względu na korzystanie z dodatkowych funkcji, takich jak podgrzewanie szyb czy foteli.
- skrajne temperatury (zarówno wysokie jak i niskie) oraz trudne warunki pogodowe
- nieodpowiedni dobór akumulatora do pojazdu
- niewłaściwa eksploatacja
- naturalne zużycie
W ostatnim czasie znaczenie akumulatora w samochodzie bardzo się zwiększyło, w konsekwencji podejście do jego obsługi też powinno się zmienić. Akumulator przestał być zwykłą część zamienną, stając się jedną z ważniejszych części eksploatacyjnych pojazdu wymagającą odpowiedniego serwisowania.
Akumulator VARTA SILVER wykonany w technologii AGM
Jeszcze kilka lat temu wymiana akumulatora nie stanowiła problemu i można jej było dokonać samodzielnie. Jednak obecnie układy elektryczne w pojazdach obsługują coraz więcej technologii zapewniających komfort, rozrywkę oraz ekologiczne rozwiązania typu Start-Stop. Często zdarza się, że do poprawnej wymiany akumulatora potrzeba nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale również sporej wiedzy. Na przykład w wielu pojazdach po wymianie trzeba zarejestrować nowy akumulator w systemie, co może okazać się dość skomplikowane. Jeśli dojdzie do przerwania układu elektrycznego pomiędzy akumulatorem a komputerem pokładowym pojazdu, może to spowodować utratę danych w jednostkach sterowania pojazdem oraz modułach informacyjno-rozrywkowych. Komponenty elektroniczne, np. systemy bezpieczeństwa i systemy komfortu, mogą wymagać ponownego zaprogramowania.
Innym wyzwaniem towarzyszącym wymianie akumulatora jest jego zlokalizowanie w pojeździe. Akumulator może znajdować się pod maską ale może też być ukryty w bagażniku lub pod siedzeniem.
Rosnąca rola akumulatora w samochodach stwarza nowe możliwości rozwoju dla warsztatów. Kierowcy potrzebują pomocy już nie tylko w zakresie wymiany akumulatora, w momencie kiedy przestaje on działać, ale coraz częściej oczekują profesjonalnej obsługi, doradztwa i fachowej wiedzy w całym okresie eksploatacji akumulatora.
Dlatego firma Johnson Controls producent akumulatorów VARTA we współpracy ze swoimi dystrybutorami już od prawie dwóch lat proponuje warsztatom przystąpienie do Programu Bezpłatnego Testowania Akumulatorów.
Regularne sprawdzanie stanu akumulatorów w samochodach zapewnia kierowcom bezpieczeństwo na drodze, a jednocześnie pomaga warsztatom zwiększyć sprzedaż. Testując akumulator w każdym pojeździe przyjeżdżającym do warsztatu można wykryć egzemplarze w złym stanie technicznym, zanim zaczną sprawiać problemy. Dzięki takiej diagnostyce warsztaty zapewniają klientom bezproblemową jazdę, uwalniają ich od zbędnych kosztów i kłopotów, jakie mogą powstać w wyniku niespodziewanej awarii akumulatora. Prewencyjne działanie i profesjonalna obsługa zwiększa lojalność kierowców i sprawia, że chętniej powracają oni do danego warsztatu.
Więcej informacji na stronie: https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/bezplatny-test-akumulatora
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
facebook.com/28cali, 14 grudnia 2017, 9:30 1 0
Podstawa czyste klemy i bieguny akumulatora. Podczas montażu pasta miedziana.
Odpowiedz