Turbo w silnikach Ingenium

24 listopada 2017, 14:15

Ingenium to nazwa zaawansowanej gamy czterocylindrowych silników, które od 2015 roku zgodnie z zasadą downsizingu produkuje Jaguar Land Rover. Nowy dwulitrowy silnik, wykorzystywany jest w dwóch modelach: Range Rover Sport oraz Land Rover Discovery. Dzięki nowej turbosprężarce R2S firmy BorgWarner, ten nowy silnik łączy w sobie wydajność oraz niski poziom zużycia paliwa.

Dawniej SUVy w segmencie premium tradycyjnie wyposażone były w 6- lub 8- cylindrowe silniki o dużej pojemności. Wraz z jednostką Ingenium SD4, Jaguar Land Rover prezentuje silnik, który dostarcza moc do sportowych, ale zarazem eleganckich  modeli Land Rover z zaledwie 4 cylindrami.

Silnik generuje moc na poziomie 237 KM (177 kW). Maksymalny moment obrotowy wynoszący 500 Nm jest już dostępny przy 1500 obr/min. Osiągi te są wystarczające aby ponad dwutonowy Range Rover Sport przyspieszył od 0 do prawie 100 km/h w zaledwie 8 sekund. Maksymalna prędkość to 205 km/h. Jeszcze bardziej imponujące niż wydajność, wydają się ekonomiczne osiągi tego dieslowskiego SUVa, którego spalanie oscyluje w granicach 6 l/100km.

Stała moc dzięki R2S

Osiągnięcie takiej wydajności w tym innowacyjnym turbodieselu, umożliwia regulowany dwustopniowy system turbodoładowania firmy BorgWarner. Zawiera on dwie szeregowo rozmieszczone turbosprężarki:

  • najnowszej generacji turbosprężarkę z technologią VTG ( zmienna geometria turbiny), oraz:
  • większą turbosprężarkę B03.

Mniejsza, wysokociśnieniowa turbosprężarka zapewnia natychmiastową reakcję przy niskiej prędkości obrotowej silnika, która dzięki mechanizmowi VTG szybko zwiększa ciśnienie. Odpowiednie warunki pracy zapewnia elektryczny siłownik (actuator) poprzez optymalne ustawienie łopatek zmiennej geometrii. Podczas wzrostu prędkości obrotowej silnika, klapka sterownicza turbiny w coraz większym stopniu przekierowuje strumień gazów spalinowych do większej turbosprężarki niskociśnieniowej, która w rezultacie przy wyższych obrotach przejmuje całą pracę.

Zużycie paliwa i emisje spalin

System R2S zapewnia stały, wysoki wzrost ciśnienia w całym zakresie obrotów silnika gwarantując tym samym dynamiczną jazdę samochodem. W tym samym czasie pomaga też znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. W osiągnięciu ambitnych celów w zakresie osiągów, zużycia i emisji, Jaguara Land Rovera wspiera nowy system turbodoładowania BorgWarner.

Wprowadzenie nowego innowacyjnego turbodiesela na rynek jest wynikiem intensywnej, obecnie rozwijanej na większą skalę, współpracy pomiędzy JLR i BW. Jeszcze w tym roku BorgWarner dostarczał będzie również systemy wspomagające do uruchomienia nowych silników benzynowych JLR.

System turbosprężarek R2S® dla nowej jednostki SD4 jest produkowany przez firmę BorgWarner w Bradford, wykorzystując nowoczesne systemy produkcyjne, które spełniają surowe normy jakości.

Źródło: MotoRemo na podstawie materiałów z BorgWarner

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Pracownik ASO Jaguar Land Rover, 13 grudnia 2020, 17:17 5 0

Zarówno silniki Ingenium JLR jaki i turbosprężarki do nich montowane są mało żywotne. Przeglądy serwisowe w silnikach Diesla przewidziane co 34000km lub co 2 lata. W niektórych przypadkach nie dojeżdżają do drugiego przeglądu serwisowego, a czasami nawet do pierwszego. Bardzo często olej z silnika poprzez turbosprężarki przetłaczany jest do układu doładowania. W rezultacie nieświadomy kierowca (bez jakiejkolwiek informacji o niskim poziomie oleju) jedzie samochodem, a silnik pracuje bez oleju. W rezultacie do wymiany silnik i zespół turbosprężarek. Czasami w okresie gwarancyjnym klient ma wymienione 2 takie zestawy.

Odpowiedz

Darek1957, 30 marca 2021, 9:32 3 0

Mój silnik Ingenium 240 miał wymienioną turbinę (była okopcona) 78000km przebiegu. Po wymianie skończyła się gwarancja. Nic to nie pomogło
Niestety silnik natychmiast po osiągnięciu temperatury staje się głośniejszy i nie reaguje specjalnie żwawo na gaz(zastanawia się) .Sprawdzono wtryski, kolektor dolotowy spalin, turbiny teraz czekamy na zawór erg .A ja kolejny miesiąc bez samochodu Pomocy co robić

Odpowiedz