Profilaktyka jako element przeglądu okresowego przed zimą

24 listopada 2017, 13:19

ZF Aftermarket zaleca warsztatom samochodowym, szykującym się na pracowity czas przeglądów okresowych pojazdów przed zimą, promowanie działań profilaktycznych wśród klientów.

Sygnalizowanie potencjalnych problemów podczas rutynowej kontroli może uchronić klientów przed późniejszymi niedogodnościami, spowodowanymi nieoczekiwanym przestojem oraz ochronić pojazd i kierowcę przed zagrożeniami w trudnych warunkach jazdy.

Podczas serwisowania elementów zawieszenia lub osi pojazdu użytkowego, ważna jest identyfikacja wczesnych oznak nadmiernych luzów, które wskazują na zużycie elementów zawieszenia czy układu kierowniczego. Należy zwracać szczególną uwagę na komponenty takie jak przeguby kulowe, końcówki drążków kierowniczych czy elementy gumowo-metalowe w zawieszeniu. Jeśli widoczne są tutaj nadmierne luzy lub uszkodzenia, zawsze lepiej zająć się nimi od razu niż zignorować je i spowodować, że klient będzie musiał wrócić lub odwiedzić warsztat konkurenta, aby dokonać naprawy w późniejszym terminie.

Gdy zużycie tych elementów wydaje się względnie niewielkie, może pojawić się myśl, aby przesunąć naprawę na później. To jednak może się okazać ryzykowne dla pojazdu użytkowego, który ma być eksploatowany w surowych, zimowych warunkach przez kilka miesięcy.

Systemy zawieszenia są zaprojektowane po to, aby absorbować uderzenia i zapewniać płynną jazdę. Nagłe wstrząsy na nierównościach mogą  przyspieszać istniejące zużycie przegubów kulowych, wahaczy, drążków kierowniczych czy amortyzatorów, co może powodować poważne uszkodzenia.

Wsłuchuj się w nietypowe odgłosy

Nieprawidłowe działanie i nietypowe odgłosy wydobywające się podczas eksploatacji pojazdu użytkowego są często największymi oznakami uszkodzeń elementów podwozia, ale też takimi, które rzadko zostają zidentyfikowane przez kierowców. Ważne jest, aby zapytać klienta, czy zauważył, że pojazd wydaje nietypowe odgłosy lub czy nie znosi go na jedną stronę podczas jazdy. Są to oznaki potencjalnego problemu i jeśli nie zostanie on usunięty, może znacząco wpłynąć na drogę hamowania, kierowanie pojazdem i skuteczność działania układów przeciwblokujących.

Innym, nietypowym dźwiękiem, o który należy zapytać klienta, jest stukot dochodzący z podwozia. Pojawia się on, gdy brud lub słona woda z po roztopionym śniegu z twardej powierzchni dróg dostaną się do elementów podwozia i układu kierowniczego. Jeśli gniazda łożyskowania przegubów kulowych zostały uszkodzone, to kierowanie oraz kontrola nad pojazdem stanie się utrudniona. W zależności od tego, jak daleko posunięte są uszkodzenia, może dojść do wyrwania przegubu kulistego z panewki łożyskującej w gnieździe lub wyrwania go z tulei gwintowanej. Edukowanie klientów, aby uważali na wczesne oznaki zmian spowodowanych zużyciem przegubów kulowych, może pomóc zapobiec ryzyku drogich napraw w późniejszym czasie. W przypadku właścicieli pojazdów użytkowych drogie prace naprawcze skutkują przestojami i utratą przychodu.

Aby poznać ofertę ZF w zakresie części zamiennych należy odwiedzić stronę: www.aftermarket.zf.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!