Podczas tegorocznej 16. edycji targów Inter Cars, eksperci ZF Services [pro]Tech przedstawili specjalny show poświęcony właściwemu smarowaniu profilu piasty sprzęgła. Na warsztatowym stoisku [pro]Tech , przygotowano pokaz zwracający uwagę mechaników na konieczność zastosowania właściwego środka smarnego i jego aplikacji w trakcie procedury wymiany tarczy sprzęgła.
Przestrzeganie zaleceń dotyczących smarowania poszczególnych elementów sprzęgła jest kluczowe dla ich sprawnego działania. W przeciwnym razie przedwczesnemu zużyciu mogą ulec np. tuleja prowadząca (zwana również prowadnicą rurową) oraz tulejka przesuwna wysprzęglika. Dostępne zestawy sprzęgieł marki SACHS dostarczane są z torebką smaru o wysokiej wydajności – odpornego na temperaturę i wysokie obciążenia powierzchniowe. Ilość smaru jest wystarczająca do jednorazowego nasmarowania profilu piasty sprzęgła oraz, jeżeli jest taka konieczność, tulei prowadzącej, po której porusza się wysprzęglik.
Podczas przygotowanego show eksperci ZF Services [pro]Tech zaprezentowali właściwe techniki smarowania profilu piasty sprzęgła, dzięki którym tarcza sprzęgła przesuwa się gładko po wałku. W przypadku braku smarowania profilu, w krótkim czasie wytworzy się rdza, która spowoduje trudności w wyłączaniu sprzęgła. Szczególnie istotne jest prawidłowe smarowanie wielowypustu piasty. Ten ostatni element należy nasmarować, następnie poruszyć tarczę sprzęgła w jedną i drugą stronę, a na koniec usunąć nadmiar smaru z wielowypustu piasty i wałka sprzęgłowego. Przedostanie się nadmiaru smaru na okładzinę powoduje szarpanie i ślizganie się sprzęgła.
Odpowiednie smarowanie prowadnicy sprawia natomiast, że wysprzęglik porusza się po niej swobodnie, bez szarpnięć i zakleszczeń. Zanim przystąpi się do smarowania prowadnicy, należy zwrócić uwagę na jej ogólny stan. Warto też skontrolować, czy jest dokładnie centralnie ustawiona nad tarczą koła zamachowego. Prowadnica nosząca wyraźne oznaki zużycia powinna zostać od razu wymieniona na nową.
Warto pamiętać, że te dwa elementy można smarować wyłącznie w sytuacji, gdy oba wykonane są z metalu. Jeśli tulejka wysprzęglika wykonana jest z tworzywa sztucznego, w żadnym wypadku nie można nakładać na nią smaru. Jednocześnie, w przypadku tulejek z tworzywa sztucznego nasmarowanych fabrycznie, warstwy takiego smaru nie wolno usuwać.
Komentarze