Katalogi części – który najlepszy? Wyniki ankiety.

, 23 maja 2017, 10:37

Dziękujemy za bardzo liczny udział w naszej ankiecie poświęconej elektronicznym katalogom części, udostępnianym przez dystrybutorów. Ogólny wniosek z ankiety jest prosty – pracownicy warsztatów doceniają nowoczesne rozwiązania.

Ze wszystkich wymienionych w ankiecie katalogów, zdecydowanie najpopularniejszy jest katalog Inter Cars. Korzysta z niego aż 54% ankietowanych. Popularne wśród uczestników badania są także katalogi Moto-Profil – 25% oraz Auto Partner SA – 19%.

Nasi czytelnicy oceniali używane przez siebie katalogi w kilku kategoriach. Pierwszą z nich była łatwość obsługi. Tu najwięcej pozytywnych opinii zebrały firmy: Auto Partner SA, Fota, Gordon oraz Hart. Katalogi Harta i Gordona zasłużyły na wyróżnienie także w kategorii: szybkość działania. Szybki, zdaniem naszych ankietowanych jest także katalog AD Polska. W przypadku innych katalogów, wielu warsztatowców przyznawało oceny bardzo wysokie, ale nie brakowało także tych niskich. Możemy domyślać się, że w niektórych przypadkach, szybkość funkcjonowania katalogu nie zależy wyłącznie od samego oprogramowania, ale także od mocy obliczeniowej komputera, na którym jest obsługiwany.

Dokładność wyszukiwania katalogów chwalą zwłaszcza klienci firm: Fota, Hart, Inter Cars oraz Moto Profil. Z kolei zawsze aktualną ofertę, zdaniem ankietowanych, zawierają katalogi AD Polska, Gordona, Harta oraz Moto Profila.

Uczestnicy ankiety mogli także wypowiedzieć się na temat zmian, które oni wprowadziliby do poszczególnych katalogów. Najczęściej powtarzające się sugestie to m.in. przyspieszenie działania katalogu,  poprawienie jego czytelności czy nazw produktów (tak, by były łatwiejsze do wyszukania). Wiele komentarzy dotyczy także potrzeby stworzenia mobilnej wersji katalogu – w formie aplikacji na smartfony. Wydaje się, że firmy posiadające takie rozwiązanie już teraz zapewniają sobie przewagę nad konkurencją. Najistotniejsze sugestie zmian, podane przez użytkowników przekażemy przedstawicielom dystrybutorów.

Podsumowaniem ankiety była prośba o ogólną ocenę dla każdego używanego katalogu, biorąc pod uwagę wszystkie parametry. Wszystkie występujące w naszym badaniu katalogi zostały ocenione pozytywnie (ponad 50% ocen wyższych niż 5 w skali 1-10). Najwyższe oceny uzyskały katalogi firm: Gordon, Hart, Inter Cars, Auto Partner SA oraz Moto-Profil.

Ze względu na pewne ograniczenia, które niesie ze sobą metoda badania (możliwość oddawania głosów przez pracowników dystrybutorów oceniających firmę swoją lub konkurentów), zdecydowaliśmy się nie formułować wniosków dotyczących tego, który elektroniczny katalog części jest najlepszy czy najgorszy na polskim aftermarkecie. Warto jednak zauważyć, że wszystkie katalogi zostały ocenione w większości pozytywnie, co sugeruje, że korzystanie z nich jest ułatwieniem pracy dla warsztatowców. Dystrybutorzy nie powinni jednak osiadać na laurach i starać się wciąż udoskonalać swoje wyszukiwarki części. Sądząc po opiniach naszych czytelników, zawartych w komentarzach pod artykułem zawierającym ankietę, szybki, aktualny oraz przejrzysty katalog części może być bardzo solidnym argumentem przy wyborze dystrybutora, u którego zamawia się części. Jakość obsługi poprzez katalog może być zatem równie, a może nawet bardziej istotna co cena czy szybkość dostawy towaru.

Grafika: Pixabay

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

catalogeurs de l'équipe, 23 maja 2017, 19:48 28 -3

Twórcy tej ankiety nie dokonali chyba dokładnej analizy tego, co chcieli badać. Większość katalogów na liście pochodzi od 3 głównych dostawców i jest niemal identyczna. Wszystkie katalogi są oparte o TecDoc`a, więc ich dokładność jest nominalnie taka sama.
Nie oceniano z kolei, czy jakaś firma ma w swoim katalogu pozycje, których nie ma w standardowym TecDocu, oraz, czy ktoś poprawia/ulepsza to, co daje TecDoc.
Nie wspomniano ani słowem, kto oferuje opcję wyszukiwania po VIN. W podsumowaniu stwierdza się, że firmy powinny przystosować katalog do użytku na urządzeniach mobilnych, bo to bardzo zwiększy ich szanse, podczas, gdy niektóre z katalogów oferują tę opcję i są masowo używane na urządzeniach mobilnych...
Nikt nie pytał, który katalog wymaga od użytkownika instalacji i czy jest kompatybilny ze wszystkimi systemami operacyjnymi. Droga redakcjo...

Odpowiedz

Krzysztof K., 24 maja 2017, 8:11 3 -10

Przygotowywałem kiedyś wiele złożonych ankiet, podobnych trochę do tej i muszę powiedzieć, że w niektórych kwestiach nie masz racji. Nie ma sensu pytanie w ankiecie np. /który katalog ma opcję szukania po VIN?/ - przecież wiadomo który ma, a ktry nie więc po co takie pytanie w ankiecie? Tak samo z instalacją czy kompatybilnością. Myślę, że celem było tu przede wszystkim zbadanie ilu klientów z rynku używa czyjego katalogu i czy mają uwagi do jego działania. Było pole na wpisanie własnych uwag, więc myślę że szczególowe opracowanie takiej ankiety powinno zajmować co najmniej kilkanaście stron A4.

Odpowiedz

edi mechanik, 25 maja 2017, 8:54 13 -4

juz samo to ze katalog wymaga instalacji a nie opiera sie na stronie www powinno go dyskfalifikowac z rywalizacji (inter cars , inter team , itp.)

Odpowiedz

Piotr Auto Spec, 25 maja 2017, 10:02 2 -6

Auto Partner ma najaktualniesze dane o cenie i dostępności częsci. Kiedyś korzystaliśmy dużo z katalogu IC i czesto mielismy inne ceny na zamowieniu i na fakturze. Szybkosc katalogów jest zmienna. MotoProfil kiedyś był szybki teraz jest słabo. Ostatnio poprawiła się szybkość pracy katalogu online AP. Z programów do instalacji z DVD najlepszy jest InterTeam, szybko się instaluje nie tak jak w MP cz u Gordona trzeba ściągać jeden dzień instalkę i drugi poświęcić na instalację. Ogolnie fajny pomysł z tym porównaniem, może zmobilizuje to hurtownie do poprawienia swoich katalogów. Pozdrawiam

Odpowiedz

catalogeurs de l'équipe, 25 maja 2017, 10:20 5 0

@Piotr Auto Spec Nie wiem, jak może być mowa o aktualności cen i stanów, jeśli (sensownych) katalogów wyświetla je w czasie rzeczywistym, czyli to, co w danej sekundzie jest w ERP`ie macierzystej firmy - bardziej się już nie da. Co do instalacji z DVD to... czy jesteś podróżnikiem w czasie i przybyłeś z przeszłości? MP od lat nie rozpowszechnia katalogu na DVD :-) Ktoś jeszcze tego używa? Delikatnie mówiąc, aktualnych danych to tam nie ma...

Odpowiedz

Piotr Auto Spec, 25 maja 2017, 10:47 1 -1

Katalogu DVD faktycznie już od dawna nie używam ale ostatnie instalki miały 20gb. Chodzilo mi bardziej o katalog Gordona, który ma kilkanaście giga. Oczywiście wiekszosc hurtowni posiada wersje internetowe ale katalogi DVD mimo swoich wad mają również zalety np. szybkość pracy nie jest zależna od Internetu i posiadają w wielu przypadkach więcej danych. Będzie to się zmieniać ale na razie pewnie też z przyzwyczajenia zarówno ja jak i wielu moich znajomych nadal używa wersji DVD. A z tą aktualności cen i dostepnoscia towaru to można sie zdziwic. Mimo, że jest niby informacja online to towaru nie ma na półce, a co do cen to tłumaczono nam że są inaczej liczone w systemie hurtowni niż w katalogu i stąd różnice. Efekt jest taki że zniechęca to nas do dalszych zakupów ...

Odpowiedz

Piotr Auto Spec, 25 maja 2017, 11:18 0 0

W pierwszym zdaniu chodziło mi oczywiście o instalkę katalogu DVD MotoProfil, która miała około 20gb.

Odpowiedz

Kriss, 6 czerwca 2017, 8:28 0 0

hmm a podobno Moto-Profil nie dostarcza do warsztatów ")

Odpowiedz