Naukowcy z uniwersytetu stanowego Iowa (USA) zbadali przy pomocy symulatora jazdy reakcję kierowców na sytuacje krytyczne. Wyniki pokazują, że dzięki elektronicznemu systemowi kontroli trakcji ESP o 34% kierowców więcej potrafiło zapanować nad pojazdem, niż podczas symulowanych jazd autem bez systemu ESP.
Uczestnicy testów jeździli dwoma różnymi, symulowanymi przez komputer pojazdami, z systemem ESP i bez systemu ESP. Podczas testu musieli poradzić sobie z trzema typowymi sytuacjami krytycznymi na drodze: ominięcie przeszkody, ostry zakręt i nagłe uderzenie bocznego wiatru. Wyniki pokrywają się z rezultatami innych, międzynarodowych badań i potwierdzają, że ESP w dużym stopniu przyczynia się do zmniejszenia liczby ciężkich kolizji drogowych.
Bosch zaprojektował system ESP we współpracy z koncernem DaimlerChrysler i wprowadził go do produkcji seryjnej w 1995 roku. System ESP rozpoznaje moment wpadania pojazdu w poślizg i skutecznie zapobiega mu, redukując moment obrotowy silnika oraz wyhamowując poszczególne koła. Od chwili debiutu na rynku Bosch wyprodukował ponad 10 milionów systemów ESP, a na rok 2004 zaplanowano produkcję kolejnych 4 milionów. W Niemczech już co drugi nowo rejestrowany pojazd jest wyposażony w system ESP.
Komentarze