Eksperci z firmy Gates odpowiadają na pytania mechaników i prezentują właściwości pasków rozrządu PTFE. Rzadko się zdarza, aby szkolenie techniczne Gates kończyło się bez dyskusji na temat ogólnej konstrukcji pasków rozrządu, a zwłaszcza tego, dlaczego tak wiele pasków rozrządu zawiera politetrafluoroetylen, bardziej znany jako PTFE.
Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Co to jest PTFE i dlaczego jest używany przy produkcji pasków rozrządu? PTFE to materiał syntetyczny, który jest z pewnością znany większości mechaników nie tylko dlatego, że kojarzy się z naczyniami kuchennymi. Zalety powłoki PTFE są wykorzystywane przy konstrukcji pasków rozrządu. Powłoka ta zapewnia odporność na działanie wody, ciepła i środków chemicznych. Materiał ten odznacza się również bardzo niskim współczynnikiem tarcia. Z uwagi na powyższe zalety producenci samochodów często uwzględniają PTFE w specyfikacji pasków rozrządu na pierwszym montażu (np. w silnikach VAG TDI). Również na rynku części zamiennych paski rozrządu PTFE występują coraz powszechniej.
Czy paski rozrządu z PTFE są lepsze od innych?
Największą korzyścią są lepsze parametry pracy. Wraz ze wzrostem obciążenia i średnią temperaturą pracy silnika przekraczającą 120°C rośnie także zapotrzebowanie na bardziej wytrzymałe paski rozrządu. Dlatego PTFE odgrywa coraz większą rolę w produkcji nowoczesnych układów napędowych. Pokrycie tkaniny okalającej stronę zębatą i/lub zewnętrzną paska warstwą PTFE zmniejsza poziom tarcia i redukuje ścieranie, zapewniając większą odporność na zużycie. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest niższy poziom hałasu z napędu.
Dodatkowo paski z powłoką PTFE mają znacznie mniejszy ubytek masy ze względu na ścieranie
Co można powiedzieć na temat jakości powłoki PTFE stosowanej w paskach na rynku części zamiennych?
Weryfikacja wzrokowa nie wystarczy do stwierdzenia, czy dany pasek jest pokryty PTFE, w dodatku ilość PTFE użyta przy wytwarzaniu pasków na rynek wtórny może się bardzo różnić w zależności od producenta. W niektórych przypadkach warstwa PTFE umieszczona na powierzchni paska może być bardzo cienka. Przy skrajnie wysokim obciążeniu i wysokiej dynamice napięcia paska lub wysokiej temperaturze cienka warstwa ulegnie wytarciu, pozostawiając odsłoniętą tkaninę bazową. W przypadku pasków rozrządu PTFE firmy Gates PTFE pokrywa powierzchnię i wnika do wnętrza tkaniny. Warstwa PTFE jest integralną częścią paska, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości w okresie zakładanego czasu eksploatacji. Dlatego też paski rozrządu PTFE firmy Gates cechuje niski poziom zużycia i hałasu. Ponadto bez wyjątku spełniają one wszelkie jakościowe wymogi pierwszego montażu.
Dlaczego niektóre paski rozrządu z PTFE są białe, a inne czarne?
Paski z powłoką PTFE są dostępne w różnych kolorach, najczęściej w czarnym i białym. Kolor paska nie ma żadnego wpływu na parametry czy też sprawność jego działania.
PTFE czarny czy biały: żadnej różnicy w osiągach lub funkcjonowaniu
Czy firma Gates jest dostawcą pasków PTFE na pierwszy montaż?
Firma Gates produkuje paski rozrządu PowerGrip PTFE od początku XXI wieku i dostarcza je producentom samochodów na całym świecie (np. Alfa Romeo, Avtovaz, Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Volvo, Volkswagen), a także na rynek wtórny.
Kiedy nadejdzie czas na wymianę paska rozrządu PTFE firmy Gates z pierwszego montażu, możesz mieć pewność, że zamiennik dostarczony przez Gates także jest wykonany z PTFE. Możesz być także pewien, że został wyprodukowany zgodnie ze standardami jakości OE.
Komentarze