Podczas targów Automechanika 2016 firma Johnson Controls zaprezentowała pierwsze wyniki programu bezpłatnego testowania akumulatorów europejskich kierowców. Trwająca od roku akcja ma na celu wsparcie warsztatów w wykrywaniu usterek akumulatorów, zanim jeszcze staną się przyczyną awarii samochodu.
Uśredniając wyniki do całej Europy z ponad 33 tysięcy sprawdzonych pojazdów prawie 25% miało akumulator wymagający natychmiastowej wymiany. Jak na tle europejskim wypadła Polska? Okazuje się, że nie najgorzej, ponieważ według badań Johnson Controls, 26% samochodów sprawdzonych podczas akcji w Polsce miało słabe akumulatory, a 20% kwalifikowało się już jedynie do wymiany.
Firma Johnson Controls sprawdziła również, jakie zmiany nastąpiły na rynku usług serwisowania akumulatorów w kontekście czynności wykonywanych przez samych właścicieli samochodów i tych zlecanych warsztatom. Okazało się, że 85% kierowców samochodów potrzebuje pomocy serwisu. Obserwując postęp technologiczny współczesnych samochodów trudno się temu dziwić. Wymiana akumulatora stała się skomplikowaną czynnością, którą nie zawsze da się wykonać w zaciszu domowego garażu. Sam akumulator zyskał także zupełnie inną rolę. Kiedyś jego zadaniem było jedynie odpalenie silnika, a dzisiaj musi zasilać w skrajnych przypadkach nawet 50 modułów komputerowych i 150 urządzeń elektrycznych. Żeby było trudniej coraz częściej musi sprostać temu zadaniu, kiedy silnik nie pracuje, a wszystko to dzięki technologii start-stop, która taranem zdobywa rynek.
W kwestii serwisowania kierowcy nie mają zatem powodu do zadowolenia, zyskać mogą jednak przedstawiciele warsztatów samochodowych. Oczywiście pod warunkiem, że zdobędą odpowiednie kompetencje do obsługiwania nowoczesnych akumulatorów, a z tym bywa różnie. Zdaniem Johnson Controls aż 50% warsztatów samochodowych w Europie nie jest przygotowanych do serwisowania samochodów z systemem start-stop. Na razie nie mamy danych dotyczących rynku polskiego. Z pomocą przychodzą producenci wraz ze swoimi szkoleniami.
– „Będziemy wspierać warsztaty i przygotowywać je na zmieniający się rynek. Nowe technologie wykorzystane w akumulatorach AGM (Absorbent Glas Mat), montowanych w pojazdach wyposażonych w systemy start-stop będą coraz częściej pojawiać się w warsztatach i mechanicy muszą być na to gotowi." – zapewnia Joseph Walicki, vice president i president Johnson Controls Power Solutions.
Warto się szkolić, ponieważ według szacunków do roku 2020, 75% wszystkich nowych pojazdów w Europie będzie mieć technologię start-stop.
Komentarze