Nowoczesne pojazdy wyposażone są w bardzo zaawansowane systemy wspierające kierowcę w prowadzeniu samochodu. Od 2014 r. wszystkie nowe auta są wyposażone w system ESP. Obecnie pełni on nie tylko funkcje bezpieczeństwa utrzymania pojazdu w zamierzonym torze jazdy, ale posiada też wiele funkcji podnoszących komfort – na przykład wspomaganie ruszania na wzniesieniu czy autonomiczne hamowanie podczas parkowania. Należy pamiętać, że stosowanie systemów bezpieczeństwa wymaga często od kierowcy wiedzy o tym jak wpływają one za zachowanie pojazdu.
Podobne tylko z nazwy
Pozornie podobne, dwa systemy o bardzo zbliżonej nazwie, mogę działać inaczej. Dla przykładu system utrzymywania pasa, a system zapobiegania przekroczenia linii, mimo że wydawałoby się działają podobnie, to jednak znacznie się różnią. Pierwszy z nich to system, który za pomocą kamer rozpoznaje pas po którym porusza się pojazd i utrzymuje go na nim. Wykorzystywany jest do tego aktywny układ kierowniczy, a samo utrzymanie w pasie przebiega w sposób łagodny bardzo zbliżony do działań kierowcy. Jeśli system wykryje, że kierowca nie trzyma rąk na kierownicy zasygnalizuje to, a jeśli kierowca nie przejmie kontroli auto zostanie zatrzymane. Natomiast drugi system, którego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w pasie, działa w sposób gwałtowny. Jeśli pojazd zbliża się do linii zostają przyhamowane koła po przeciwnej stronie, co powoduje dość chaotyczne zachowanie auta.
ESP® niewidzialny asystent kierowcy
W 1995 r. po raz pierwszy zaprezentowano opracowany przez Bosch układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Odniósł on tak wielki sukces, że rozpoczęto produkcje seryjną, a układ hamulcowy stał się nie tylko układem do zatrzymywania pojazdu, ale także niewidzialnym asystentem kierowcy. Obecnie stał się on tak ważnym układem podnoszącym bezpieczeństwo i komfort podróżowania, że od listopada 2014 r. układ ESP® (electronic stability program) stał się drugim po ABS systemem montowanym seryjnie we wszystkich nowych samochodach osobowych wyprodukowanych w Europie. Według badań przeprowadzonych w 2012r. ESP® jest w stanie zapobiec do 80% wypadkom spowodowanym przez nadmierną prędkość. Czujniki jakie są zamontowane w pojeździe dostarczają do sterownika ESP® informacje o aktualnym położeniu pojazdu oraz o założonym przez kierowcę toru jazdy.
Inne popularne systemy bezpieczeństwa
BDW (Brake Disc Wiping): Podczas jazdy w deszczu elementy cierne układu hamulcowego są mokre, co powoduje zmniejszenie efektywności ich działania. Aby temu zapobiec, system hamulcowy periodycznie zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w układzie, dosuwając klocki do tarcz. Zabieg taki ma na celu osuszenie obydwu elementów, by uzyskać maksymalną efektywność podczas hamowania.
HHC (Hill Hold Control): Ruszanie na wzniesieniu bywa kłopotliwe, szczególnie kiedy auto jest mocno obciążone. Aby zapobiec stoczeniu się pojazdu, kierowca musi jednocześnie operować pedałami hamulca, gazu i sprzęgła. Funkcja HHC ułatwia ruszanie na wzniesieniach poprzez utrzymywanie ciśnienia w układzie hamulcowym, przez około 2 sekund po tym, jak kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Kierowca ma wystarczającą ilość czasu na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu bez używania hamulca ręcznego.
Rozważna jazda
Obecnie istnieje wiele systemów podnoszących bezpieczeństwo, w związku z czym ważne jest, aby każdy właściciel auta zapoznał się i wiedział, w jaki sposób działają by móc zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, które mogą się pojawić na drodze. Niestety nie jest to proste, gdyż w instrukcjach obsługi często widnieje tylko informacja o systemie bez opisu w jaki sposób on działa. Czasem, aby się przekonać, należy sprawdzić system w kontrolowanych warunkach, ale jak wiele osób jest w stanie to zrobić? Dlatego warto poruszać się po drogach w taki sposób, aby korzystanie z systemów bezpieczeństwa nie było potrzebne, ponieważ żaden system nie zastąpi logicznego myślenia i przewidywania.
Czy wiesz, że:
Firma Bosch jest pionierem w rozwoju pasywnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa. Najnowsze systemy wykorzystują kamery i sztuczną inteligencję do oceny sytuacji na drodze i wykonania prawidłowego manewru.
Nieodłącznym kompanem systemów bezpieczeństwa jest układ hamulcowy i jego części, poznaj co oferuje firma Bosch w tym zakresie i odwiedź nas na: www.motobosch.pp
Komentarze