“Cyfrowe i zrównoważone rozwiązania dla konkurencyjnego rynku wtórnego” to temat główny tegorocznej konferencji CLEPA AMCON 2024, która rozpocznie się już 20 marca w Brukseli. Jakie treści będą omawiane przez międzynarodowe grono ekspertów? Rąbka tajemnicy uchyliła Loise Wohrne z firmy MEKO, piastującej stanowisko kierownika ds. zrównoważonego rozwoju.
Witold Hańczka: Hasłem tegorocznej konferencji CLEPA są „Cyfrowe i zrównoważone rozwiązania dla konkurencyjnego aftermarketu”. Czy Twoim zdaniem firmy motoryzacyjne są szczerze zainteresowane zrównoważonym rozwojem, czy też są do tego tematu zmuszane przez nowe regulacje prawne?
Loise Wohrne, MEKO: Powiedziałabym, że wiele osób interesuje się zrównoważonym rozwojem, a także dostrzega strategiczną przewagę w byciu na czele zielonej transformacji. Coraz więcej firm – od dużych podmiotów po małe i średnie przedsiębiorstwa – bierze pod uwagę rosnące zapotrzebowanie klientów i rosnącą świadomość, że każdy powinien wnieść swój wkład w złagodzenie wpływu na środowisko i społeczeństwo. Ale oczywiście istnieją również działania i środki w zakresie zrównoważonego rozwoju, które są forsowane przez nowe przepisy. Tak czy inaczej, zmierzamy we właściwym kierunku.
W czasie konferencji CLEPA AMCON poprowadzisz sesję tematyczną „Ekologiczna i odpowiedzialna przyszłość rynku wtórnego”. Czy możesz nam powiedzieć, jakie najważniejsze kwestie planujesz poruszyć?
Opowiem o pracy, którą wykonujemy w ramach organizacji FAAS, naszych priorytetach, bieżących działaniach, a także wynikach i planach na przyszłość. Skorzystam z okazji, aby podzielić się spostrzeżeniami na temat kampanii, którą rozpoczniemy w kwietniu, mającej na celu promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez regenerację komponentów. Wspomnę także o ważnej pracy, którą wykonujemy, aby zapewnić zharmonizowaną, łatwą w użyciu metodologię PCF (ślad węglowy produktu) w naszej branży.
Jak wspomniałaś, jesteś zaangażowana w działalność organizacji FAAS. Jak przebiega rozwój tego nowego projektu?
FAAS, czyli Forum ds. Zrównoważonego Rozwoju Rynku Posprzedażnego Motoryzacji, osiągnęło ogromny postęp w ciągu ostatnich miesięcy, a 19 marca oficjalnie podpisaliśmy akty prawne ustanawiające FAAS samodzielnym stowarzyszeniem międzynarodowym. Prace w czterech grupach roboczych również przebiegają dobrze i obejmują działania obejmujące m.in. dekarbonizację łańcucha wartości motoryzacyjnego rynku wtórnego, wydajną i skuteczną optymalizację logistyki łańcucha dostaw, wdrażanie bardziej zrównoważonych procesów (takich jak regeneracja komponentów) oraz opracowanie metodologii pomiaru śladu węglowego produktu w celu zwiększenia przejrzystości dla klienta. Wraz z naszymi zaangażowanymi uczestnikami, mamy także plany na nowe działania w stowarzyszeniu, takie jak utworzenie platformy wymiany najlepszych praktyk i przygotowanie matryc, podkreślających istotność zrównoważonego rozwoju.
Niedobór wykwalifikowanych pracowników to jedno z największych zagrożeń, stojących przed rynkiem motoryzacyjnym w najbliższej przyszłości. Jakie inne zagrożenia uważasz za najważniejsze?
Nie wiem, czy powinienem nazwać to zagrożeniem, ale istnieje wyraźna potrzeba zrównoważenia zgodności z nowymi przepisami (i powiązanej z nimi sprawozdawczości) ze strategicznymi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, które przyczyniają się do rozwoju biznesu. Bez wątpienia stanowi to wyzwanie, ale daje przedsiębiorstwom ogromne możliwości ponownego przemyślenia swojego sposobu pracy i produkcji.
O MEKO:
MEKO to skandynawska grupa zajmująca się dystrybucją części zamiennych. Zrzesza wiodących dystrybutorów samochodowych części zamiennych w Północnej Europie.
Komentarze