Koniec SKP? Jaka przyszłość czeka stacje kontroli pojazdów?

5 grudnia 2023, 12:08

Stacje kontroli pojazdów są bardzo ważnym elementem w całym łańcuchu motoryzacyjnym. Od wielu lat jednak tego typu placówki funkcjonują w kryzysie i są coraz bliżej upadku. Dlaczego od 19 lat nie zmienia się stawka za badanie techniczne pojazdu? Jaka przyszłość czeka SKP? 

Niezmienna stawka badania od 19 lat

Ostatnie rozporządzenie dotyczące podniesienia opłat za przegląd pojazdu miało miejsce 19 lat temu. Od tamtej pory kwota opłaty badania okresowego się nie zmieniła. Zmieniły się zaś opłaty i koszty utrzymania stanowisk w stacjach kontroli pojazdów. Poszły znacząco w górę, zwłaszcza w ostatnich latach — w dobie inflacji.

Obecna sytuacja nie tylko wpływa negatywnie na stacje kontroli pojazdów, ale również dotyka szeroko pojętą branżę motoryzacyjną. To niepokojące, zwłaszcza dla tych, którym zależy na utrzymaniu bezpieczeństwa na polskich drogach.

– Od wielu lat, kondycja stacji kontroli pojazdów jest fatalna i aktualnie walczą one o przetrwanie. Dążymy do waloryzacji cen za przegląd pojazdu, ponieważ od prawie dwóch dekad stawka za przegląd jest niezmienna. W 2004 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło – 824 zł brutto, co pozwalało nam zakupić 8 badań samochodu osobowego. Dzisiaj, minimalne wynagrodzenie wynosi 3600 zł brutto, za co kierowca może kupić 36 badań okresowych pojazdu, a od stycznia będą to, aż 42 badania. — Marcin Barankiewicz, Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP). 

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Są przypadki, w których pojazd nie powinien przejść pozytywnie badania okresowego, a mimo to jest dopuszczany do ruchu drogowego. Między innymi przez tego typu sytuacje, z roku na rok w Polsce ginie coraz więcej osób. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że sytuacja się nie poprawia i z roku na rok jest coraz gorzej.

– Sytuacja Polski jest dramatyczna i żadne media o tym nie mówią. Od wielu lat, Polska jest najgorszym krajem w Unii Europejskiej pod kątem śmiertelnych zdarzeń na 100 wypadków drogowych. W 2014 roku w Polsce na 100 wypadków ginęło 9,2 os. w 2015 r. 8,9 os., w 2020 10,6 os., a w 2021, 9,8 os. Dla porównania, na Węgrzech ginie 3,8 os./100 wypadków, w Rumunii 6,6 os., a w Niemczech zaledwie 1 osoba na 100 wypadków.

– Kilka lat temu, miałem przyjemność prowadzić badania dotyczące stanu technicznego pojazdów uczestniczących w kolizjach i wypadkach drogowych. Proszę sobie wyobrazić, że tylko 24% pojazdów, które były poddane badaniom były bez zastrzeźeń jeśli chodzi o stan techniczny pojazdu. Aż 17% było bezwzględnie niesprawnych technicznie, które nigdy nie powinny znaleźć się na drodze, 11% pojazdów miało usterki, które mogły mieć wpływ na zdarzenie drogowe.— Sławomir Olszowski, właściciel firmy BETiS

Sposoby na polepszenie sytuacji kryzysowej w stacjach kontroli pojazdów, to był jeden z tematów, któremu poświęcono specjalną sesję podczas XVIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego w Warszawie. Oprócz prowadzącego panel Pawła Misierewicza, w dyskusji wzięli udział także: Marcin Barankiewicz, Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Sławomir Olszowski, właściciel firmy BETiS, Rafał Sosnowski, Prezes
Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej oraz Andrzej Bogdanowicz, Dyrektor generalny i prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów (OZPTD).

Nagranie całości sesji dyskusyjnej, poświęconej SKP:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

biski, 5 grudnia 2023, 13:35 3 -5

oczywiście w teorii SKP ma dbać o stan techniczny naszych aut. Ale praktyka jest inna. Badania są powierzchowne, wiele wraków przechodzi. Jakim cudem po drogach jeżdżą kopcące auta z przegnitymi progami i choinką na tylnych światłach? sprzedawcy sprzętu lobbują za wprowadzeniem kolejnych badań tylko po to, aby sprzedać kolejne setki urządzeń za horrendalnie złodziejskie pieniądze. Właściciele SKP chcą podniesienia stawek, żeby mieć lepszy zwrot inwestycji. Po co te SKP? nie lepiej aby diagnosta przychodził do warsztatu i tam sprawdzał samochód (oczywiście po ustaleniu miejsca i daty) z właścicielem pojazdu? Nie można na normalnym, dobrze wyposażonym warsztacie tego zrobić? Można, tylko za mało kasy krążyłoby po kieszeniach zainteresowanych takim statusem sprawy

Odpowiedz

Robi, 7 grudnia 2023, 11:06 4 -2

troszkę bajanie, ile poza aso, warsztatów ma pełne ścieżki diagnostyczne i certyfikowane co 6 miesięcy analizatory spalin, nie wspominając o szczegółowych badaniach dla pojazdów z adrem czy autobusów. kto wyposaża się czujniki dźwięku czy przepustowości światła- a jak by nie było to wolna amerykanka - jak za wschodnią granicą :) - zależy czy bardziej nam do zachodu czy do wschodu :)
a z perspektywy łapówkarzy i oszustów nie można traktować całej branży!
wystarczy takie rodzynki wyłapać- sprawdzić gdzie robił badanie i odebrać uprawnienia - szybko by się skończyło

Odpowiedz

biski, 7 grudnia 2023, 16:38 5 0

od ponad 30 lat jeżdżę samochodami. Co roku badanie. Nowych aut nigdy nie kupowałem, więc można zakładać że ok 50 razy byłem na badaniu technicznym (2 auta w rodzinie). Nigdy nie miałem potrzeby aby robić badanie techniczne pod stołem. Ani razu nie miałem sprawdzanej analizy spalin czy przepustowości światła (a często szyby miałem oklejone). zawsze std czyli luzy w zawieszeniu, hamulce, sprawdzenie ewentualnych wycieków. Potem światła i koniec. Usługa nie warta nawet tych 100 zł.

Odpowiedz

Normalny, 8 grudnia 2023, 12:05 0 -3

Pochwal się co ty robisz i czy twoja praca jest wogule coś warta?, bo oceniać potrafisz kogoś

Odpowiedz

observer, 21 grudnia 2023, 10:38 1 0

ale przecież to Twój wybór dokąd i do kogo oraz w jakim celu jeździsz. obecnie z skp niestety jest jak z każdą usługą. niestety niekiedy zamiast prawidłowo wykonanej czynności quasiurzędowej, jaką jest badanie techniczne pojazdu ze względu na śmiesznie niską cenę przeglądu, niektóre skp wykonują tzw. przegląd. skoro do takiej właśnie trafiłeś, badanie wykonano mało rzetelnie i profesjonalnie i nie jesteś zadowolony (co doskonale rozumiem), na następne badanie po prostu zmień skp. ale z drugiej strony... znasz powiedzenie: "jaka płaca, taka praca"? odpowiedz proszę uczciwie, czy pracowałbyś chętnie i z zaangażowaniem, gdyby to Twoja pensja wynosiła tyle, co już dwadzieścia lat temu? osobiście uważam, że jeśli ktoś podejdzie do odpowiedzi w sposób obiektywny, jest ona rzeczywista. I zapewne nie jest to żadne usprawiedliwienie dla mało rzetelnego badania, ale jednak jest to jego powód i przyczyna. nie sądzisz?

Odpowiedz

observer, 21 grudnia 2023, 10:20 1 0

to by dopiero wraków po drogach jeźdiło...

Odpowiedz

Rick, 9 grudnia 2023, 22:09 0 -1

Stacje SKP powinny prowadzic Urzedy Wojewodzkie i za badanie techniczne wykonane w/g zakresu czynnosci badania technicznego pobierac oplate 100 zl.

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2024, 23:40 0 0

Dlaczego nic nie jesteście w stanie zrobić dla przedsiębiorstw stacji ?jak na dzień dzisiejszy marzec 2024 rok tyle lat dajecie się wodzić za nos .Nie walczycie rekompensaty dla przedsiębiorców nie walczycie o zmianę cennika dostatecznie szybko przeglądacie się spokojnie jak stacje się wykrwawiają żałosne same obraduje o wszystkim tylko nie o najważniejszym dlaczego nie wystąpicie do ministerstwa i Infrastruktury o rekompensaty dla przedsiębiorców za poniesione straty co najmniej w ostatnich 10 latach .Przedsiębiorcy dokładają do swojego interesu od co najmniej 10 lat bo żal jest im stracić całkowicie poniesionych kosztów na inwestycje co najmniej 2 000 000 zł niekiedy Dorobek całego życia jaki w to włożyli . Jesteście mało skuteczni . Brak wam determinacji . kiedy w końcu coś z tym zrobicie?

Odpowiedz