Czy elektryczna rewolucja w motoryzacji zostanie zatrzymana? Jest czynnik, który może na to poważnie wpłynąć.

9 sierpnia 2023, 14:17

Podczas gdy samochody elektryczne na drogach stają się codziennością, a zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych staje się coraz bardziej realny, pojawia się iskierka nadziei dla miłośników tradycyjnej motoryzacji. Specjaliści alarmują, że w Europie może zabraknąć surowców do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Czy samochody spalinowe mają szansę pozostać na rynku nieco dłużej, niż planuje Unia Europejska?

fot. unsplash.com

Polski rynek samochodów elektrycznych rośnie w siłę

Samochody elektryczne to dziś realna codzienność. Zwolennicy elektryków zwracają uwagę na oszczędność finansową i korzyści ekologiczne z ich stosowania, przeciwnicy obawiają się niskiego zasięgu ładowania i twierdzą, że auta elektryczne są tylko dla najzamożniejszych. W tle tej dyskusji są kolejne propozycje legislacyjne i ograniczone zasoby litu, podstawowego składnika baterii elektryków. Z powodu niewystarczającego potencjału wydobycia pierwiastka, dla pozyskiwania litu niezbędne jest również jego odzyskiwanie, co proponuje światowy lider branży urban mining – Elemental Holding.

Według danych z końca kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 40 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 71 proc. wobec analogicznego okresu 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Dane jasno wskazują, że w najbliższych miesiącach i latach będzie rosło zainteresowanie autami elektrycznymi. Choć polskie drogi, stacje paliw i parkingi są coraz lepiej dopasowane do potrzeb właścicieli elektryków, to na tle Europy nadal pozostajemy z dala od czołówki. W styczniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych nad Wisłą wyniosła 3,3 proc. wszystkich zakupionych nowych aut, podczas gdy w Niemczech było to 14,2 proc., a w Norwegii 84 proc.

Polska ważnym producentem ogniw litowo-jonowych

Polska przoduje w produkcji ogniw Li-ion stosowanych w bateriach do elektryków, które są sercem tych aut. Nasz kraj odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, będąc drugim największym producentem na świecie. Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r. Szacuje się, że do 2027 r. Polska zwiększy swoje moce produkcyjne i utrzyma wysoką pozycję, w znaczący sposób przyczyniając się do ekologicznej rewolucji. Pod warunkiem dostępu do niezbędnych pierwiastków, których złoża nie występują w naszym kraju. To stawia rolę Elemental Holding w strategicznym miejscu rozwoju polskiej i europejskiej elektromobilności.

Europejskie zasoby litu pod znakiem kryzysu

Europa już dziś ma problem z dotarciem do zasobów litu i jest skazana na jego import z Chile i Australii. Główną przyczyną braku litu nie są jednak kończące się pokłady. Chodzi przede wszystkim o czasochłonny proces wydobycia. Jedna z metod jego pozyskiwania, polegająca na odparowaniu solanek bogatych w ten pierwiastek, zajmuje od kilkunastu do nawet 30 miesięcy.
Popyt na lit, który w wyniku pandemii mocno spadł, obecnie znów utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. To skutek gwałtownie rosnącego zainteresowania samochodami elektrycznymi. Ceny pierwiastka w ciągu zaledwie jednego roku wzrosły o ok. 460 proc. Stąd zwiększone zainteresowanie wydobyciem litu u producentów aut elektrycznych, w tym Elona Muska. Uruchomienie nowych kopalni może jednak trwać latami i jest drogim przedsięwzięciem. Warto też pamiętać, że proces pozyskania litu stanowi duże obciążenie dla środowiska z uwagi na wysokie zużycie wody.

Recykling litu szansą dla europejskich producentów baterii

Czasochłonność, wysokie koszty, niska podaż i negatywny wpływ na środowisko – te wszystkie czynniki nie tylko burzą założenia o niskiej cenie aut elektrycznych w przyszłości, ale też alarmują o konieczności poszukiwania alternatywnych źródeł pozyskania litu. Takie podejście jest zgodne z dążeniem do zrównoważonego rozwoju, co udowadnia Elemental Holding Group i jego spółka Elemental Strategic Metals. Firma koncentruje swoje wysiłki wokół pozyskiwania surowców z e-odpadów, wpisując się idealnie w strategię obiegu zamkniętego. Elemental Holding w procesie recyklingu przetwarza wycofaną z eksploatacji elektronikę, katalizatory i płytki drukowane w celu odzyskania krytycznych surowców, które następnie są ponownie wprowadzane do łańcucha dostaw. Wkrótce zacznie również odzyskiwać surowce z baterii złomowanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Takie innowacyjne podejście do recyklingu to przyszłość zarówno polskiej, jak i światowej gospodarki.

Już niedługo uruchomiony zostanie zakład recyklingu baterii w Polsce

W Zawierciu w ostatniej fazie budowy jest zakład recyklingu baterii litowo-jonowych. Ta strategiczna inwestycja grupy Elemental, zgodnie z założeniem firmy, maksymalnie ograniczy wszystkie ryzyka związane z wydobyciem pierwiastka. Zarówno jej budowa, jak i sam proces pozyskania pierwiastków zajmują o wiele mniej czasu niż w przypadku wydobycia litu tradycyjnymi metodami. Elemental Holding wycenił całą inwestycję na 150 mln euro, a inwestycja spełnia wszystkie standardy środowiskowe i w sposób zrównoważony pozyskuje nie tylko lit, ale także inne trudno dostępne pierwiastki, takie jak nikiel, kobalt, platynę, pallad czy rod. Zakład w Zawierciu będzie jednym z pierwszych i największych obiektów tego typu w Europie, o strategicznym znaczeniu dla elektromobilności.

Czy niedobór litu stanie na drodze planom Unii Europejskiej?

Od 2035 r. w Unii Europejskiej rejestrować będzie można wyłącznie auta napędzane paliwami alternatywnymi. Oznacza to, że z polskich dróg znikną fabrycznie nowe auta spalinowe. Rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że do końca 2025 r. w Polsce będzie 1 mln pojazdów elektrycznych. Za tym ma pójść budowa licznych stacji ładowania, m.in. przy budynkach użyteczności publicznej i wzdłuż głównych tras. Za zwiększeniem tej infrastruktury zagłosował właśnie Parlament Europejski. Warto jednak mieć świadomość, że podstawowym problemem w dyskusji nad przyszłością elektromobilności są kończące się zasoby litu. Dlatego uwaga wszystkich, także rządzących, powinna się przede wszystkim skupić na tym zagadnieniu. Proponowane przez Elemental Holding pozyskiwanie pierwiastka w procesie recyklingu e-odpadów może odegrać kluczową rolę.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Koleś, 27 sierpnia 2023, 9:44 0 0

O razu widać, kto był sponsorem artykułu: Elemental Holding!

Odpowiedz