Czy warto pracować jako Przedstawiciel Handlowy w motoryzacji?

28 kwietnia 2022, 13:00

Praca przedstawiciela handlowego nieodzownie związana jest z podtrzymywaniem relacji z klientami i nawiązywaniem nowych kontaktów, by móc poszerzać sieć sprzedażową. Niemniej praca przedstawiciela handlowego w branży motoryzacyjnej wymaga od potencjalnego pracownika bardziej specjalistycznego zakresu umiejętności. Sprawdź czy ten zawód jest dla Ciebie?

przedstawiciel handlowy

Przedstawiciel handlowy – czym się zajmuje?

Zawód przedstawiciela handlowego można określić w dużej mierze jako pracę mobilną. Handlowcy pokonują zwykle bardzo dużą liczbę kilometrów, często jednak nie wyjeżdżając nawet poza granicę danego powiatu. Rozlokowanie i liczba klientów, którymi “opiekuje” się dany przedstawiciel handlowy są ściśle powiązane z charakterystyką i profilem działalności danej firmy. Innymi słowy, inaczej funkcjonują handlowcy z ramienia producenta części od handlowców dystrybutora. Niemniej podstawą działalności jest oczywiście sprzedaż produktów i usług związanych z profilem działalności producenta lub dystrybutora.

Zanim jednak dojdzie do sprzedaży czegokolwiek, przedstawiciel handlowy jest zobligowany do budowania relacji z klientami już pozyskanymi oraz tworzenia nowych, które w dużej części przechodzą z czysto zawodowych na prywatne. Oprócz sprzedaży, bardzo istotne w tej pracy jest wielopoziomowe doradztwo – od najmniejszego skupiającego się na doborze części przez to np. w zakresie wyposażenia warsztatowego aż po doradztwo czysto biznesowe. O ile dany PH czuje się na siłach, by doradzać w sferze biznesowej (nie jest to wymagane, ale warto mieć to na uwadze).

Z doradztwem z kolei wiąże się również analiza danego rynku pod kątem zarówno konkurencji, potencjału, jak i potrzeb klientów. Następnie z przeprowadzonych analiz może wynikać następna potencjalna działalność przedstawiciela handlowego, czyli zbieranie zgłoszeń i organizowanie szkoleń produktowych, prezentacji handlowych i spotkań, w zależności od zapotrzebowania w danym regionie. Ostatnim podpunktem, lecz niemniej ważnym, jest nadzór nad warunkami handlowymi, realizacją tychże warunków (np. koordynacja sprzedaży), terminowością oraz płatnościami. Innymi słowy – “dopinanie tematów”.

Przedstawiciel handlowy – najważniejsze umiejętności

Dobry przedstawiciel handlowy przede wszystkim powinien “czuć” ludzi. W tym zawodzie główne skrzypce grają szeroko rozumiane kompetencje miękkie, pozwalające na ponadprzeciętną komunikację z klientami, by móc rozumieć ich potrzeby i na nie odpowiadać. Istotne są np. umiejętności prezentacji (zarówno siebie, jak i produktów/usług, które oferujemy) czy negocjacji (np. warunków współpracy).

Jednak by oratorskie umiejętności nie były tylko czczym gadaniem, muszą być uzupełnione wiedzą z danego zakresu. W przypadku pracy w motoryzacji będzie to wiedza techniczna na temat np. funkcjonowania branży, rynku części, nowinek technicznych, no i przede wszystkim tego, czym handlujemy. Dużą część informacji motoryzacyjnych przyswaja się mimochodem, ponieważ dobry przedstawiciel handlowy powinien być mocno zaangażowany w ten świat. Bez naturalnej ciekawości do zdobywania wiedzy się nie obejdzie, bo zwyczajnie trudniej będzie pracować na sensowne rezultaty. Jest jeszcze jedna cecha dobrego handlowca, która pozwala “zrobić różnicę”, jest nią nieszablonowe myślenie, w polskiej nomenklaturze przyjęte jako kombinowanie (co wcale nie jest złą cechą). Prosty przykład znajduje się w poniższej wypowiedzi handlowca z reportażu o tym zawodzie (cały artykuł dostępny TUTAJ).

– Dzwoni klient po zacisk i ja nie potrzebuję numeru nadwozia, żeby mu dobrać odpowiednią część. Samych zacisków w Iveco jest z 10 rodzajów. Tak samo klocki hamulcowe. Z doświadczenia musisz wiedzieć np., że w danym modelu po 2012 roku masz klocki nie na jeden, ale na dwa czujniki, bo była zmiana. Jak dzwoni klient i mówi, że auto jest sprzed 2012 roku, a Ty na półce masz tylko te nowsze, to dajesz mu je i mówisz mechanikowi, żeby sobie uciął ten jeden czujnik, bo nic mu się nie stanie, a żadnego błędu na komputerze nie wyrzuci – wyjaśnia handlowiec.

Plusy i minusy pracy jako handlowiec w motoryzacji

W tym zawodzie trudno jednoznacznie niektóre składowe tej pracy uznać za plus lub minus. Wszystko zależy od tego, czy wykazujemy tzw. ekstrawertyzm czy introwertyzm. Dla jednych plusem będzie ciągły kontakt z ludźmi, dla innych już niekoniecznie. Dotyczy to również braku monotonii, gdyż dużą część dnia spędzamy w drodze. Minusem jest na pewno fakt, że to często praca pod presją czasu i wymaga od pracownika sporej odporności na stres, a także umiejętności szybkiego podejmowania decyzji.

Mówi się, że dobry przedstawiciel handlowy odnajdzie się w każdej branży. Oczywiście przechodząc z innego rynku niezbędne jest przyswojenie odpowiedniej wiedzy z zakresu motoryzacji, poznanie specyfiki rynku oraz zasad funkcjonowania tej branży. Niemniej dla kogoś, kto już wcześniej miał okazję pracować jako przedstawiciel handlowy, nie powinno to stanowić dużego wyzwania, gdyż podstawowe elementy pracy pozostają te same, niezależnie od branży.

Warto zauważyć, że w branży motoryzacyjnej, przedstawiciel handlowy to bardzo poszukiwana profesja. Kandydaci na stanowisko przedstawiciela handlowego są najczęściej poszukiwani za pomocą ogłoszeń o pracę, także w naszym serwisie. Najnowsze ogłoszenia o pracę można znaleźć TUTAJ.

Jakie umiejętności i cechy powinien posiadać handlowiec doskonały w branży motoryzacyjnej? Podziel się opinią w komentarzu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

dwarf, 30 kwietnia 2022, 19:26 4 0

Z tym przykładem to pomyliliście handlowca ze sprzedawcą. Handlowiec nie jest od doboru części .... Tym zajmuje sięsprzedawca.

Odpowiedz

Były Handlowiec, 5 maja 2022, 6:45 2 0

Wymagania od przedstawicieli są duże ale pieniądza w tej branży, za tak profesjonalna pracę są słabe.

Odpowiedz

super praca, 6 maja 2022, 21:54 0 0

Naj ważniejsze zbudowanie relacji z klientem jako partnerem do współpracy zbudowanie zaufania zaproponowanie np. umowy , terminu płatności do jego możliwości nie przeszacować umowy nawet jeśli kolejne maja być wzrostowe. Nie walczymy cena pamiętajmy że chcemy tez zarabiać na godne wynagrodzenie więc utrzymanie marży.
I zawsze mieć jak największa ilość klientów a nie troszczyć się o tych co najwięcej kupują czy robią duży obrót.

Odpowiedz