W Polsce w drugim kwartale 2016 roku w kategorii opon do samochodów osobowych/suv/van nastąpił wzrost sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem w 2015 roku o 28%. Szczególnie widoczny jest wzrost aż o 40% w segmencie opon do samochodów suv, co odpowiada wzrostowi sprzedaży tych samochodów na rynku pierwotnym i wtórnym.
Większa sprzedaż motocykli i skuterów spowodowała także wzrost aż o 53% sprzedaży opon w tej kategorii. Pozostałe kategorie odnotowały spadki – opony ciężarowe o 7%, rolnicze o 17%, przemysłowe o 19%.
Przy porównaniu pierwszego półrocza 2016 roku do analogicznego w 2015 roku dane wyglądają nieco inaczej. Opony do samochodów osobowych/suv/van nadal wykazują wzrost, jednak na niższym poziomie, 15-procent. Wzrost ten jest widoczny we wszystkich klasach, jednak największy – 19-procentowy – przypadł w klasie premium. Z kolei w klasie średniej to 9%, a w oponach budżetowych – 6%. Ten wynik wskazuje, że Polacy zaczynają doceniać walory najlepszych opon i widzą różnicę, jaką dają one na drodze w czasie jazdy.
Sprzedaż opon motocyklowych i skuterowych pozostaje bez zmian, natomiast opony ciężarowe odnotowują wzrost o 2%. Opony rolnicze – spadek aż o 24%, opony przemysłowe – o 10%. I jest to niestety niekorzystna kontynuacja trendów w tych segmentach związana z jednej strony z brakiem inwestycji w parki maszynowe, z drugiej – z funduszami na modernizację (rolnictwo) i rozbudowę infrastruktury (maszyny przemysłowe).
– Drugi kwartał to z jednej strony duży wzrost w oponach osobowych i motocyklowych, a z drugiej strony – spadek w ciężarowych i rolniczych. Jednak już spojrzenie na sezon wiosenno-letni, czyli z perspektywy wszystkich sześciu miesięcy tego roku, pokazuje, że ten okres jest znacznie lepszy w większości segmentów niż w 2015 r. – komentuje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – To dobre umocnienie trendu wzrostowego. Jeśli druga połowa roku będzie przynajmniej taka jak w 2015, to po latach ponownie przebijemy poziom 10 mln szt. w segmencie opon do samochodów osobowych – dodaje.
Z kolei w Europie, jak pokazują dane zebrane przez ETRMA, sprzedaż opon w drugim kwartale 2016 roku okazała się mniej dynamiczna niż w pierwszym. Szczególnie dotyczy to czerwca, kiedy sprzedaż opon do samochodów osobowych spadła o 2%. Porównując drugi kwartał 2016 roku do tego samego okresu w roku 2015, widzimy, że wynik przedstawia się następująco: kategoria opon do samochodów osobowych – wzrost o 1,5%, opony motocyklowe i skuterowe – wzrost aż o 10%, opony ciężarowe – wzrost o 0,4%, opony rolnicze – spadek o 7%.
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja z perspektywy całego półrocza. W kategorii opon do samochodów osobowych wzrost wynosi 2%, opon motocyklowych i skuterowych – 6,7%, ciężarowych – 3,6%. Jedyny spadek wykazała kategoria opon rolniczych – 7,8%.
– Jesteśmy ciekawi, jaką sprzedaż przyniosą kolejne miesiące. Szczególnie w segmencie opon zimowych, gdzie sprzedaż rok temu znacznie spadła. Dopiero wtedy będziemy mieć pełny obraz sytuacji – powiedziała Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalna ETRMA.
Komentarze