Brak opon zimowych, brak wypłaty z AC

19 grudnia 2014, 13:50

Niektórzy ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli auto, które brało udział w kolizji czy wypadku, nie posiada opon zimowych.

O planach wprowadzenia ustawowego obowiązku zmiany opon na sezonowe dużo mówiło się w ubiegłym roku. Zgodnie z projektem, jazda na "zimówkach" miałaby obowiązywać od 1 listopada do 31 marca. Głębokość bieżnika opon nowelizacja ustawy określała jako nie mniejszą niż 4 mm. Mandat za brak "zimówek" lub zbyt płytki bieżnik na nich miał wynieść nawet 500 zł,  z dodatkową sankcją: odholowaniem pojazdu na parking policyjny i utratą dowodu rejestracyjnego. Projekt nowelizacji ustawy jest jednak ciągle w rękach sejmowych prawników, a parlamentarzyści nie kwapią się,żeby zająć się tym tematem. W efekcie w tym roku ustawowy obowiązek zmiany opon na zimowe na pewno nie wejdzie w życie. Nadal obowiązują więc przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych gumach, o ile ich bieżnik ma minimum 1,6 mm.

W badaniach branży oponiarskiej ok. 90% kierowców twierdzi, że zmienia opony na zimowe. Deklaracje nie przekładają się jednak na ilość wizyt w warsztatach – w rzeczywistości o sezonowej zmianie gum pamięta znacznie mniej kierowców.

Obowiązujące ustawodawstwo w zakresie zimowych opon powoduje, że w zapisach OWU komunikacyjnego ubezpieczenia AC trudno szukać wyłączenia odpowiedzialności towarzystwa ze względu na brak zimowych opon. Są jednak inne zapisy, które w tej sytuacji mogą mieć zastosowanie. Chodzi o punkt, który najczęściej brzmi: "ubezpieczenie nie obejmuje szkód spowodowanych wskutek rażącego niedbalstwa przez ubezpieczonego lub osobę uprawnioną do korzystania z pojazdu".
Niektóre towarzystwa powołują się na taki zapis odmawiając wypłaty odszkodowania jeśli zimą mamy kolizję, a poruszaliśmy się na letnich oponach. Choć sytuacja nie jest „zerojedynkowa” i możemy spotkać się z różnymi interpretacjami, to jednak warto zapytać jak takie zdarzenia są kwalifikowane w konkretnym towarzystwie ubezpieczeniowym.

Jest też inne rozwiązanie – zapewne bezpieczniejsze, także finansowo – lepiej po prostu zmienić opony na zimowe. Polska jest jednym z nielicznych krajów w Europie (poza krajami południa kontynentu), gdzie mimo corocznych, czasem ostrych zim nie ma prawnego obowiązku wymiany gum.Wszyscy nasi sąsiedzi z Unii Europejskiej wprowadzili już taki obowiązek. Polacy, którzy jadą na narty do Czech, Austrii czy Włoch, muszą pamiętać o tym, że przejeżdżając przez te kraje, muszą założyć opony zimowe.

Zupełnie inaczej wygląda realizacja ubezpieczenia assistance: pomoc jest udzielana, nawet jeśli ewidentną przyczyną kolizji jest brak odpowiedniego ogumienia, dopasowanego do zimowych warunków pogodowych.

– „Oczywiście zachęcamy do zmiany opon na zimowe i odpowiedniego przygotowania samochodu, ale nie pytamy naszych klientów na jakich jeżdżą oponach, naszym zadaniem jest pomagać im bez względu na okoliczności," – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku stwierdzenia przez policję naruszenia prawa – jeśli np. kierowca spowodował wypadek kierując pojazdem i rozmawiając przez telefon. Autocasco w większości towarzystw nie będzie mu wypłacone, ale assistance przyjedzie i zrealizuje potrzebną pomoc np. wyciągnie pojazd z rowu, wymieni koło jeśli na tym polegało uszkodzenie, czy odholuje pojazd do warsztatu.

– „Jeśli w posiadanej przez poszkodowanego wersji assistance gwarantowany jest samochód zastępczy też nie będzie problemu z jego uzyskaniem, pomimo braku opon zimowych we własnym samochodzie podczas jego uszkodzenia." – dodaje Piotr Ruszowski.

 

Dowiedz się więcej

System Bezpośredniej Likwidacji Szkód od stycznia u niemal wszystkich ubezpieczycieli
System Bezpośredniej Likwidacji Szkód od stycznia u niemal wszystkich ubezpieczycieli

Od przyszłego roku System Bezpośredniej Likwidacji Szkód przygotowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń zostanie uruchomiony prawie we wszystkich Towarzystwach Ubezpieczeniowych. Od roku system był testowany m.in. przez PZU. Dotychczas przystąpienie do systemu zadeklarowało 90% polskiego rynku ubezpieczeń. Koniec wojny cenowej między Towarzystwami Ubezpieczeniowymi zapowiadany jest już od kilku lat, a kierowcy rokrocznie straszeni są wizją wyższych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!