Jak zapobiegać wadom lakierniczym?

7 czerwca 2013, 12:06

Profesjonalni lakiernicy zawsze dążą do perfekcji. Czasem jednak na naprawianej powłoce pojawia się wada lakiernicza. Dobrze jest poznać przyczyny powstawania wad oraz sprawdzone sposoby zapobiegania ich powstawaniu.

Istnieje siedem głównych obszarów w procesie naprawy renowacyjnej, w których wymagana jest szczególna uwaga, by nie doszło do pojawienia się wad lakierniczych.

1. Oczyszczanie powierzchni
Pierwszy etap procesu renowacji jest niewątpliwie najważniejszy dla osiągnięcia wysokiej jakości powłoki i bezbłędnej naprawy. To na tym etapie powstaje wiele wad lakierniczych, w tym pęcherzyki, podnoszenie i marszczenie powłoki. Dzięki prawidłowemu oczyszczeniu podłoża można w prosty i nieuciążliwy sposób zapobiec powstawaniu wad. Lakiernicy powinni przede wszystkim zadbać o to, by podłoże zostało całkowicie oczyszczone i odtłuszczone za pomocą właściwych produktów; lakier zaś należy aplikować zaraz po oczyszczeniu podłoża.

2. Przygotowanie powierzchni
Przyczyną powstania wielu wad może być również niewłaściwe przygotowanie powierzchni, np. niedokładne wyszlifowanie naprawianego obszaru lub zastosowanie papieru ściernego o nieodpowiedniej ziarnistości. Nieprawidłowy proces aplikacji powłoki gruntowej oraz nieprzestrzeganie zalecanego czasu schnięcia może również doprowadzić do powstania wielu powszechnie występujących wad lakierniczych.

3. Przygotowanie produktów
Niezwykle ważne jest, by używać wyłącznie produktów, które są zalecanych dla danego procesu; używanie innych niż zalecane z dużym prawdopodobieństwem może skutkować wystąpieniem wad. Ponadto, stosowane produkty muszą nadawać się do warunków panujących w warsztacie. Karty danych technicznych i instrukcje na etykietach są po to, by pomagać lakiernikowi – dlatego należy się do nich stosować.

4. Aplikacja
W kabinie lakierniczej, podczas aplikacji można popełnić wiele błędów, które w rezultacie doprowadzą do powstania wad powłoki. Aby ich uniknąć, należy stosować się do powszechnie znanych zaleceń. Po pierwsze, należy sprawdza ustawienie pistoletu natryskowego. W czasie aplikacji, lakiernik powinien znajdować się w odpowiedniej odległości od elementu, powinien nanieść właściwą liczbę warstw stosując zalecaną technikę natryskiwania. Zbyt grube powłoki, powłoki bez odpowiedniej liczby warstw lub takie, w których nie przestrzegano czasu odparowania międzywarstwowego będą zawsze narażone na wystąpienie wad.

5. Suszenie
Etap ten wydaje się prosty, ale niewłaściwie wykonany również może skutkować pojawieniem się wad. Temperaturę suszenia należy wyliczyć zgodnie z instrukcjami podanymi w kartach danych technicznych – nie może ona być ani wyższa, ani niższa od zalecanej. Ważne jest także przestrzeganie czasu odparowywania po aplikacji ostatniej warstwy.

6. Wyposażenie
Nawet jeśli wszystkie etapy procesu zostały przeprowadzone bezbłędnie, trzeba jeszcze wziąć pod uwagę inne czynniki, np. stosowane w warsztacie wyposażenie. Niezwykle ważne jest, by było ono poddawane regularnym przeglądom i działało bez zarzutów. W szczególności tyczy się to filtrów, przewodów rurowych i pistoletów natryskowych.

7. Otoczenie
Wady lakiernicze mogą być również spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Wilgotność i temperatura to główne parametry, na które lakiernicy powinni zwracać szczególną uwagę podczas procesu renowacji. Ponadto, na jakość naprawy wpływają wszelkie zanieczyszczenia różnego pochodzenia, np. wynikające z bliskości fabryk lub elektrowni.

Kluczem do bezbłędnej naprawy renowacyjnej jest wiedza i odpowiednie przygotowanie praktyczne. DuPont Refinish oferuje swoim klientom kursy szkoleniowe. Informacje na temat kursów można znaleźć na stronie www.dupontrefinish.pl.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 13 czerwca 2013, 12:01 0 0

ten artykuł to jakaś pomyłka, masło maślane zero konkretów i wprowadzanie w błąd czytelnika.

Odpowiedz

Anonim, 14 czerwca 2013, 8:08 0 0

jeśli szkolenie wygląda jak wyżej opisywane bzdury to dziękuje.

Odpowiedz

Anonim, 15 czerwca 2013, 9:53 0 0

gjgjhbgkftrr,thffghkkhkhhjkkhhkhkhkhkhnmhkhkhillhl]jn],npljljljjmpokjjjhgfdsewyrum nknkknm nknknkknknknkmnkm

Odpowiedz