Mija 25 lat wolnego rynku w Polsce. Niektórzy twierdzą, co prawda, że wolność gospodarcza zaczęła się jeszcze przed tą polityczną, a jej architektem był minister Wilczek, który przygotował słynną ustawę o działalności gospodarczej. Nie bądźmy jednak detalistami. Na potrzeby chwili uznajmy, że mamy do czynienia z okrągłą rocznicą. Wiele się od tego czasu w naszym kraju zmieniło, przy czym szczególnie spektakularne zmiany zaszły w motoryzacji. Wystarczy przypomnieć sobie, jak niegdyś polowało się na deficytowe części zamienne, jaką władzą cieszyli się czcigodni dyrektorzy Polmozbytów, czy kierownicy cepeenów.
W owych czasach każde truchło na czterech kołach miało niemałą wartość, a rozmaite części reanimowało się rzemieślniczymi sposobami, bo nowe elementy, zwłaszcza do samochodów zagranicznej produkcji były na ogół nie do zdobycia. Dziś da się kupić samochód na chodzie w cenie roweru. Niemal wszystkie części do niemal wszystkiego dostępne są od ręki filiach dystrybutorów, którzy docierają z towarem do najdalszych zakątków kraju.
Polskie firmy zajmujące się dystrybucją części startowały od zera, by w ciągu dwóch i pół dekady wyrosnąć na prężne przedsiębiorstwa liczące się nie tylko na krajowym rynku, ale również coraz śmielej konkurujące za granicą. Warto powiedzieć o korzyściach, jakie z działalności dystrybutorów części czerpie gospodarka, a nie ograniczają się one tylko do tego, że firmy te dają zatrudnienie tysiącom ludzi i płacą podatki do państwowej kiesy. Dzięki nim może funkcjonować 20 tysięcy niezależnych warsztatów, które mając dostęp do praktycznie nieograniczonego asortymentu części zamiennych, stanowią alternatywę dla autoryzowanych serwisów, oferując profesjonalne usługi w konkurencyjnych cenach. To właśnie dzięki tym warsztatom, spora część użytkowników mieszkających w regionach gdzie autoryzowane stacje są bardzo nieliczne lub nie ma ich wcale, ma dostęp do usług warsztatowych i może bez przeszkód eksploatować samochody. Przekłada się to na mobilność społeczeństwa i możliwość dojeżdżania do pracy tam, gdzie korzystanie z komunikacji publicznej jest utrudnione. Tak więc dostęp do usług warsztatowych korzystnie wpływa na rozwój całej gospodarki. Życzymy zatem niezależnej branży motoryzacyjnej prosperity i rozwoju przez następne ćwierć wieku.
Komentarze