Usługa door to door sposobem na funkcjonowanie warsztatu?

, 25 marca 2020, 13:00

Warsztaty samochodowe stanęły przed bardzo trudnym wyzwaniem w związku z nałożonymi ograniczeniami, mającymi przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemii. Jak nie stracić klientów w nowych realiach funkcjonowania? Rozwiązaniem może być wprowadzenie usługi „door to door”, która eliminuje konieczność przyjazdu klientów do serwisu.

Spadek liczby klientów w warsztatach spowodowany ostatnimi wydarzeniami stał się mocno odczuwalny, co wykazała nasza ankieta. Coraz więcej właścicieli decyduje się na tymczasowe zamknięcie serwisu ze względów bezpieczeństwa. Inni ograniczają godziny lub dni pracy.

Statystyki dynamicznie ulegają zmianom, na co mają wpływ również nowe, nałożone obostrzenia rządu, zaostrzające zakaz przemieszczania się bez wyraźnej potrzeby. W tej sytuacji potencjalni klienci przekładają chęć naprawy samochodów, by ograniczyć wychodzenie z domów do absolutnego minimum. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre serwisy nie mogą sobie pozwolić na tymczasowe zamknięcie działalności.

W związku z tym wspólnie z warsztatami próbujemy znaleźć sposób na bezpieczne kontynuowanie pracy warsztatu bez konieczności narażania zarówno potencjalnych klientów, jak i mechaników. Takim sposobem może się okazać coraz popularniejsza usługa door to door. W czasach kryzysowych jej wprowadzenie wydaje się bardziej sensowne i zasadne ekonomicznie niż kiedykolwiek wcześniej.

Czym jest door to door?

Door to door, to sposób realizacji usługi warsztatowej bez konieczności udania się klienta do punktu serwisowego. W przypadku naprawy klient musi zgłosić awarię lub konieczność przeprowadzenia przeglądu poprzez kontakt telefoniczny lub online, np. wypełnienie formularza na stronie internetowej.

Samochód odbierany jest przez mechanika lub pracownika serwisu i po wykonanej naprawie dostarczany na miejsce, z którego był odebrany. Auto może być dostarczone również pod wskazany przez klienta adres, natomiast płatność po wykonanej usłudze zrealizowana w formie bezgotówkowej (przelewem lub kartą, jeśli warsztat posiada przenośny terminal).

Bezpieczna forma naprawy samochodu

Dla klienta jest to usługa z pewnością wygodna, ale również, w obecnej sytuacji, o wiele bardziej bezpieczna, dzięki ograniczeniu kontaktu do niezbędnego minimum lub jego eliminacji.

Aby jednak usługa była bezpieczna także dla pracowników warsztatu, musi być przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa epidemiologicznego. Osoba odbierająca pojazd powinna stosować się do spisanych przez nas zaleceń dla warsztatów samochodowych, dotyczących ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa.

Najbardziej kluczową rolę wśród zaleceń ogrywa to, aby m.in. wywietrzyć auto, zdezynfekować specjalnym płynem lub nasączonymi nim chusteczkami kluczyki, klamki zewnętrzne, wewnętrzne, obręcz kierownicy, gałkę zmiany biegów, dźwignię lub przycisk hamulca ręcznego jeszcze zanim pracownik serwisu wsiądzie do samochodu.

Wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa pracowników serwisu może mieć także ozonowanie wnętrza auta, zwalczające mikroorganizmy, grzyby czy pleśnie. Należy jednak pamiętać, że wbrew obiegowej opinii, na razie nie ma wyników badań, oficjalnie potwierdzających, że ozonowanie niszczy koronawirusa. Należy je zatem traktować jako dodatkowy środek ostrożności.

Warto nadmienić, że dla mechanika wracającego autem klienta do warsztatu jest to okazja do przeprowadzenia wstępnej diagnostyki samochodu. Auto może zostać również dostarczone do serwisu na lawecie, pod warunkiem, że warsztat takową posiada.

Spokój klienta to też spokój warsztatu

W tej trudnej sytuacji, w której niepokój jest wszechobecny, warto poinformować z odpowiednim wyprzedzeniem klienta o wszystkich szczegółach przeprowadzenia usługi (sposobie przeprowadzenia odbioru, diagnostyki, serwisu i zwrócenia pojazdu), a także ewentualnemu rozwiązywaniu niespodziewanych problemów, które mogą wyniknąć podczas jej trwania.

Usługa door to door dotychczas uchodziła za trudną do wdrożenia, zwłaszcza dla mniejszych warsztatów, przede wszystkim ze względu na to, iż wymaga ona dyspozycyjności osoby jeżdżącej po auta i odprowadzającej je na miejsce. Nie każdy warsztat mógł pozwolić sobie na to, by te czynności wykonywali mechanicy (mający wiele innej pracy) lub na zatrudnienie w tym celu dodatkowej osoby. W obecnych, kryzysowych czasach, wprowadzenie usługi może stać się jednak nieodzownym wyborem dla „być albo nie być” warsztatu, do którego z powodu pandemii przyjeżdża coraz mniej klientów.

Co sądzicie o usłudze door to door? Zachęcamy do wypełnienia poniższej ankiety oraz pozostawiania opinii w komentarzach pod artykułem.

 

Czy zdecydowałeś się wprowadzić usługę door to door w swoim warsztacie w związku z obecną sytuacją? *

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

pabloo2000, 26 marca 2020, 8:25 0 0

Usługa D2D powinna być zabroniona, pracodawcy mogą sobie nakazać pracownikom żeby odkażali auta przed zabraniem go od klienta a w praktyce z pewnością będzie to wyglądać inaczej i firma nie będzie w stanie tego kontrolować. Tym bardziej nie będzie to robione przy oddawaniu auta klientowi. W moim warsztacie ze względów bezpieczeństwa nie wprowadzę D2D.

Odpowiedz

Lechu, 26 marca 2020, 9:16 0 0

Cześć pabloo2000, każdy robi jak uważa, aby ratować firmę i miejsca pracy.
Być może masz rację w tej kwestii, choć nikt dziś jednoznacznie nie odpowie na pytanie czym się różni jazda taksówką lub inną komunikacją miejską od jazdy samochodem klienta.
Pewnie najlepiej jest być zdrowym i bogatym, ale dziś ratujemy to co jeszcze przed chwilą mieliśmy i ludzie różnych metod się chwytają.

Odpowiedz

Włodek, 27 marca 2020, 14:00 1 0

Jest wiele pytań. Co się stanie gdy mechanik będzie miał wypadek po drodze? Czy koszty naprawy będą droższe?

Odpowiedz