LKQ zainteresowane przejęciem Nordic Forum

, 29 czerwca 2018, 15:49

LKQ Corporation, jeden z największych na świecie dystrybutorów części zamiennych oraz elementów nadwozia na rynku wtórnym, interesuje się przejęciem Nordic Forum, którego właścicielem jest koncern HELLA. Do Nordic Forum, należy m.in. jeden z dystrybutorów działających na polskim rynku.

Informacje o poważnym zainteresowaniu LKQ przejęciem Nordic Forum docierają do naszej redakcji już od pewnego czasu. Pod koniec maja taką informację podał także włoski portal notiziariomotoristico.com. O sprawę zapytaliśmy w dziale relacji inwestorskich koncernu HELLA, jednak odmówiono nam komentarza. Podobną odpowiedź otrzymaliśmy także z centrali LKQ Corp.

Nie mamy wątpliwości, że jeśli tak poważna transakcja miałaby dojść do skutku, żadna ze stron nie wyda oficjalnego komunikatu przed finalizacją rozmów. Możemy jednak już teraz zastanowić się, jakie konsekwencje dla europejskiego rynku części samochodowych miałoby wchłonięcie Nordic Forum przez LKQ.

LKQ Corporation to motoryzacyjny gigant zza oceanu. Początkiem ekspansji amerykańskiej korporacji w Europie był zakup największej brytyjskiej firmy dystrybucyjnej Euro Car Parts w 2011 r. Kolejnym ważnym krokiem okazało się przejęcie Rhiaga, do którego należy m.in. działający na polskim rynku ELIT. Następnie LKQ nabył część udziałów skandynawskiego dystrybutora Mekonomen, działającego na terenie północnej Europy. W trakcie uzyskiwania wymaganych zgód urzędowych jest także akwizycja niemieckiego Stahlgrubera.

Wydaje się, że to dobra baza do kolejnych „podbojów”. Zakup Nordic Forum oznaczałby w praktyce silne zaznaczenie obecności w trzech krajach: Norwegii (należący do Nordic Hellanor), Danii (FTZ) oraz Polsce, w której działa firma Inter-Team. W tej sytuacji LKQ byłby obecny w naszym kraju już za sprawą dwóch dystrybutorów – ELIT oraz Inter-Team.

Co ciekawe, dotychczasowe europejskie transakcje LKQ dotyczyły firm, należących do grupy zakupowej ATR. Tymczasem Nordic Forum, należy do grupy NEXUS. Obserwatorzy rynku zastanawiają się, czy ewentualna transakcja oznaczałaby opuszczenie grupy NEXUS przez Nordic Forum czy może LKQ Corporation znalazłoby inne rozwiązanie tego problemu.

Pamiętajmy, że póki nie ukaże się oficjalna informacja z potwierdzeniem transakcji wydana przez jej uczestników, wszelkie dyskusje na ten temat są wyłącznie spekulacjami. Pozostaje nam zatem oczekiwać na rozwój wypadków.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Iks zet, 29 czerwca 2018, 16:02 5 -1

I być może zrobi nam się ciekawie na rynku! Jestem bardzo ciekaw czy strony się dogadają. Jeżeli tak to LKQ już mocno wejdzie w polski rynek, nie ma mowy, żeby polscy dystrybutorzy tego nie odczuli z czasem

Odpowiedz

Janusz, 30 czerwca 2018, 15:27 7 -9

Z tego co mówią ludzi z IT, transakcja jest już sfinalizowana. Hella ostro wtopiła z zakupami w PL. Najpierw I-T potem zapyziały iparts, za który przepłacili. Teraz chcą się wycofać z nietrafionych decyzji. I słusznie.

Odpowiedz

Rynek, 2 lipca 2018, 9:20 1 -1

Czyli w samej Polsce powstałby dystrybutor "Ad Polska + Elit + Inter-Team". Jaki łącznie obrót roczny generowałaby taka firma? I które miejsce by zajęła pod względem przychodów?

Odpowiedz

branza moto, 2 lipca 2018, 15:31 4 0

Takim przejeciem to jedyny sposob zeby LKQ rozwijal sie w Polsce. Nie te czasy na budowanie oddzialow od podstaw. To i tak za malo zeby zagrozic IC czy innych. Wszystko jest dostepne, fillie najwiekszych graczy prawie wszedzie jak kioski ruchu. Zeby zyskac to ktos musi stracic. Kto straci to czas pokaze. LKQ bardzo preznie rozwija sie w Europie i podejrzewam ze to poczatek przejec w PL.

Odpowiedz

Safo, 3 lipca 2018, 10:32 1 0

kto następny do przejęcia ??

Odpowiedz

Bojarski Auto, 4 lipca 2018, 13:29 7 -3

Profile? po co się chwalą że mają 1500 warsztatów? to stodoły i budy ale do sprzedazy wygląda fantastycznie

Odpowiedz

Anonim, 5 lipca 2018, 19:43 9 -1

Może dla IT to dobrze zrobi, bo przed nimi jakiejś większej przyszłości nie widzę, przynajmniej na tle oddziału w Natolinie pod Grodziskiem. Nie spakują ci towaru na trasę, a co tam, pojedzie następną na drugi dzień, ale nikt cię nie poinformuje twój ból, że samochód wisi z drobną naprawą na drugi dzień, pytasz o dobór części, nie ma ( pewnie nie potrafi znaleźć ) jak za pół godziny podajesz numer tej części bo sam znalazłeś to już jest. Robisz niewielkie obroty około 8 tys. na miesiąc, ale jak przestajesz kupować bo cię to wszystko wkurza, handlowca nie zobaczysz. Z konkurencji jak nie odzywasz się dwa dni to już jest kontakt czy aby czegoś nie potrzeba. No ale może gdzie indziej jest lepiej i się mylę.

Odpowiedz

.............................., 6 lipca 2018, 17:10 2 -3

może stwierdzili że lepiej nad takiego sknerę nie warto pary marnować , lepiej trzech innych w tym czasie dopieścić

Odpowiedz

Anonim, 7 lipca 2018, 11:34 2 -1

No to faktycznie tylko pogratulować podejścia do klienta. A na marginesie wolałbym mieć 10 klientów po 8 tys. niż 3 robiących tyle samo obrotu. Jak mi odpadnie z jakichś powodów 1 z 10 to stracę 10%, jak odpadnie 1 z 3 to stracisz 33%

Odpowiedz

Branza moto, 6 lipca 2018, 12:29 2 0

Juz oficjalne. Sorry ale po Angielsku.

Hella GmbH is selling its Danish and Polish parts distributors, FTZ Autodele & Verktoj (FTZ) and Inter-Team s.p to the Swedish wholesaler, Mekonomen AB. A corresponding agreement has been signed by both companies. Terms of the deal amount to €395 million on a cash- and debt-free basis. In addition, a consideration equivalent to profits generated from November 30, 2017 to completion of the transaction will be paid to Hella. The sale is subject to approval and is expected to close in Q3 2018. Financial advice was provided by Jefferies,

“With Mekonomen, a renowned wholesaler will take over our activities in Denmark and Poland, which will strategically develop the business,” explains Dr Werner Benade, Hella GmbH Managing Director. “We will systematically focus the Aftermarket segment on the independent spare parts business and innovative workshop equipment. As part of this, we are accelerating the interaction between the divisions and opening up digital business models.”

Pehr Oscarson, President and CEO of Mekonomen, adds: “Through the acquisition of FTZ and Inter-Team, we strengthen our position as a leading automotive spare-parts distributor in the Nordic region and take the step into Europe. The acquisition is in line with our strategy of playing a central role in the ongoing consolidation in Europe. These are two well-run companies that will continue to develop within the framework of existing corporate structures and brands as standalone companies in the Group.”

FTZ and Inter-Team employ a total of around 2,500 people. The two wholesalers achieved total sales of around €480 million in the 2016/2017 financial year. This corresponds to about seven percent of HELLA’s group consolidated sales.

Odpowiedz

Robson, 6 lipca 2018, 15:31 1 0

Jaka następna hurtownia do przejęcia w Polsce ???

Odpowiedz

ZENEK, 15 lipca 2018, 23:40 1 0

GŁORDON

Odpowiedz

Branza moto, 16 lipca 2018, 10:55 0 0

A co juz nie naleza do Group Auto ??? Alliance Automotive ktora nalezy do GPC ma udzialy w GAP. IC ma bardzo silna pozycje w Europie ale to 3 firmy z Polnocnej Ameryki ktore rzadza globalnie. GPC, LKQ, i Uni Select. Beda kolejne fuzje i przyjecia.

Odpowiedz