Podnośniki samochodowe, czyli popularne lewarki to produkt łatwo dostępny na rynku, wybierany głównie nie przez profesjonalistów, lecz kierowców. Z założenia mają służyć do podnoszenia auta w przypadku potrzeby wymiany koła na drodze, ale bywają używane także w przydomowych garażach, przy wymianie kół lub prostych naprawach podwozia. Jak wykazała kontrola Inspekcji Handlowej, takie zastosowania mogą być szczególnie niebezpieczne dla użytkowników.
Kontrola lewarków dostępnych na polskim rynku pod kątem norm bezpieczeństwa
Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki kontroli przeprowadzonej na rynku trapezowych podnośników samochodowych, popularnych narzędzi do podnoszenia pojazdów przy wymianie kół. Raport jest alarmujący – zbadano 10 różnych modeli dostępnych w sprzedaży. W przypadku aż 7 z nich wykazano nieprawidłowości, które mogą zagrażać bezpieczeństwu użytkowników!
Co sprawdzała Inspekcja?
Podnośniki sprawdzono pod kątem wytrzymałości na obciążenie, deklarowane przez producenta. Siedem z dziesięciu produktów nie przeszło testu. Doszło w nich do uszkodzenia ramion, łożysk podnośnika lub korby. Inspekcja miała także inne zastrzeżenia do niektórych ze zbadanych modeli. Jedną z poważniejszych uwag jest możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika, i to bez użycia narzędzi. Efektem takiej sytuacji byłoby samoczynne opadnięcie pojazdu, znajdującego się na podnośniku.
Efekty kontroli lewarków – produkty zostaną wycofane z rynku
Inspekcja zdecydowała o wycofaniu wadliwych modeli podnośników z rynku. Tylko jeden z ich producentów zdecydował się na podjęcie działań naprawczych, których efektem może być ponowne wprowadzenie produktu na rynek. Inspekcja złożyła także zawiadomienie do organów ścigania, co oznacza, że firmy wprowadzające niebezpieczne podnośniki na rynek mogą spodziewać się grzywny.
Listę skontrolowanych podnośników można znaleźć na stronie UOKiK.
Jak sprawdzić, czy podnośnik trapezowy jest bezpieczny?
Inspekcja Handlowa przygotowała kilka porad dla podmiotów, oferujących podnośniki na polskim rynku. W przypadku tych produktów kluczowa okazuje się dokładna weryfikacja:
- czy urządzenie ma sporządzoną przez producenta deklarację zgodności?;
- czy posiada prawidłowe oznakowanie CE?;
- czy ma instrukcję w języku polskim?;
- czy posiada wymagane oznakowanie – np. nazwę i adres producenta, oznaczenie serii lub typu maszyny, ostrzeżenia zgodnie z normą PN-EN 1494+A1:2009.
Inspekcja przypomina, ze wprowadzenie do obrotu niebezpiecznych urządzeń podlega karze grzywny nakładanej przez sąd. Niebezpieczny produkt zgłaszany jest przez UOKiK do unijnego systemu Safety Gate RAPEX, by nie trafił w ręce innych europejskich konsumentów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
KICK, 31 października 2024, 8:58 2 -2
Czas najwyższy wyeliminować i zakazać importu podobnych ŚMIECI!.
Takie kontrole powinny być w momencie otwierania każdego importowanego kontenera.
Popieram.
Odpowiedz