Po spadku w 2022 r., w roku 2023 mieliśmy do czynienia z odbiciem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t.). W trakcie minionego roku, rynek stopniowo pokonywał problemy z dostępnością nowych pojazdów. Obecnie nie są one już doskwierające.
Wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2023 r.
W 2023 r. zarejestrowanych zostało o 11,9% więcej samochodów osobowych i lekkich dostawczych niż w 2022 r. (według danych PZPM i CEP). Łącznie zgłoszono 539 554 aut, a więc o ponad 57,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Warto jednak nadmienić, że rok 2022 można było określić mianem kryzysowego. W jego trakcie zarejestrowano mniej aut niż w pandemicznym 2020 r., który zakończył wieloletnią serię wzrostów. Tegoroczny wynik jest porównywalny (nieco wyższy) z rokiem chwilowego odbicia w trakcie pandemii (2021) zanim jeszcze zaczęły się na dobre problemy z półprzewodnikami i dostępnością pojazdów. Na wynik roku 2022 dodatkowo wpłynął negatywnie wybuch wojny na Ukrainie.
Rynek nowych samochodów w 2023 r. wyraźnie odbił do góry, ale wciąż daleko mu do poziomu sprzed pandemii. Wydaje się, że w najbliższym czasie trudno będzie powrócić do dawnych wyników, nawet pomimo zażegnania problemów z półprzewodnikami czy przerwanymi łańcuchami dostaw. Sporym problemem wydaje się stały wzrost cen nowych samochodów, który według prognoz nie zostanie zahamowany w ciągu najbliższych lat.
Wśród sprzedanych w 2023 r. samochodów o masie do 3,5 t., znalazło się 475 032 aut osobowych. Ten sektor wzrósł o 13,2% rok do roku. Najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż samochodów klasy premium (23,1% r./r.). Widoczna jest także wysoka dynamika wzrostu udziału w całości zakupów aut hybrydowych. Sprzedano o 28,3% więcej standardowych i o 34,4% więcej tzw. miękkich hybryd. Równie efektownie wyglądają przyrosty wśród samochodów elektrycznych (+39,4%) i hybryd Plug-In (+35,4%), jednak warto odnotować, że bazujemy tu na znacznie mniejszych liczbach. Systematycznie spada udział w sprzedaży nowych aut z silnikiem diesla. W 2023 r. stanowiły one już poniżej 10% całości zakupów. Ma to oczywiście związek ze stopniowym wycofywaniem przez producentów silników diesla ze swoich ofert.
Najpopularniejsze w Polsce pozostają samochody zasilane benzyną (zarejestrowano ich 198 064), choć jeśli zsumowalibyśmy sprzedaż wszystkich hybryd bez podziału na typ (łącznie z hybrydami typu Plug-In) byłoby ich nieznacznie więcej niż aut zasilanych wyłącznie benzyną. Diesli sprzedano łącznie 46 830, a samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) 17 078 sztuk.
W 2023 r. nieznacznie wzrósł udział w całości zakupów klientów instytucjonalnych, czyli przedsiębiorstw. Nabyli oni 72,5% puli samochodów osobowych.
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2023 r.
Zarówno klienci indywidualni jak i firmy, najczęściej wybierali pojazdy marki Toyota. Różniły się jednak kolejne miejsca na podium. Drugą lokatę wśród przedsiębiorców zajęła Skoda, a trzecią Volkswagen. Klienci prywatni w drugiej kolejności po Toyocie decydowali się najczęściej na Kię, a dopiero w trzeciej na Skodę.
W ujęciu całościowym, Toyota triumfowała kolejny rok z rzędu, powiększając swoją przewagę nad Skodą. Jej wynik był o ponad 23,5% lepszy niż w 2022 r. Skoda także urosła znacznie – o 22,4%. Na trzecim miejscu podobnie jak przed rokiem znalazła się Kia, która jednak poprawiła swój ubiegłoroczny rezultat tylko o 7%. W pogoni za swoim koreańskim rywalem nie ustawał Volkswagen, który wzrósł o 10,1%, ale na razie nie powrócił na podium. Piąte miejsce zajął Hyundai, który osiągnął prawie taki sam rezultat jak przed rokiem (wzrost o zaledwie 0,2%) i niemal pozwolił się dogonić Audi, które zanotowało spektakularny wzrost o 34,7% r./r. Jako pewną niespodziankę można potraktować słabszy wynik Dacii, która spadła z 8. na 10. miejsce notując ponad 13% spadek oraz obecność w pierwszej dwudziestce marek (na 17. miejscu) Cupry, która zanotowała roczny wzrost na poziomie 185,7%.
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Toyota | 91 195 |
2. | Skoda | 51 478 |
3. | Kia | 36 081 |
4. | Volkswagen | 33 924 |
5. | Hyundai | 26 931 |
6. | Audi | 26 024 |
7. | BMW | 23 240 |
8. | Mercedes-Benz | 21 339 |
9. | Renault | 18 222 |
10. | Dacia | 17 844 |
Najczęściej kupowany samochód w Polsce w 2023 r.
W rankingu modeli w ujęciu całorocznym, na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Corolla (wzrost o 25,6%). Egzemplarzy tego modelu sprzedano o ponad 10 tys. więcej niż drugiej w rankingu Skody Octavii, pomimo że ta poprawiła swój rezultat z poprzedniego roku o 45%. Kolejne miejsca na podium – z niemal takim samym wynikiem – zajęły Toyoty Yaris i Yaris Cross. Yaris Cross zanotował największy przyrost roczny spośród aut z pierwszej dziesiątki, poprawiając swój rezultat o 48,4%. W pierwszej piątce znalazła się jeszcze Kia Sportage.
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Toyota Corolla | 26 850 |
2. | Skoda Octavia | 15 800 |
3. | Toyota Yaris | 13 459 |
4. | Toyota Yaris Cross | 13 402 |
5. | Kia Sportage | 12 453 |
6. | Hyundai Tucson | 10 699 |
7. | Toyota C-HR | 10 629 |
8. | Dacia Duster | 9 100 |
9. | Toyota RAV4 | 8 366 |
10. | Volkswagen T-Roc | 7 502 |
Sprzedaż pojazdów dostawczych do 3,5 t. w 2023 r.
W 2023 r. zarejestrowano 64 522 pojazdy dostawcze, a więc więcej o 3,7% (2 286 sztuki) niż rok wcześniej. Najwięcej pojazdów, podobnie jak przed rokiem, sprzedało Renault, które poprawiło rezultat z 2022 r. o 3,5%. Podium uzupełniły Ford i Fiat, których wyniki były lepsze od zeszłorocznych o odpowiednio 6,5 i 6,6%. Bardzo duże wzrosty zanotowały marki wcześniej plasujące się na niższych miejscach rankingu, a więc Toyota (4. miejsce ze wzrostem 46,7%) i Volkswagen (5. miejsce, +33,8%).
Najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce w 2023 r. został ponownie Renault Master z wynikiem niemal identycznym jak zeszłoroczny – 10 050 sprzedanych sztuk. Drugie miejsce, pomimo 20% spadku sprzedaży, należało do Iveco Daily (5 682 szt.), a trzecie do Fiata Ducato (4 971 szt.). Kolejne miejsca zajęły Mercedes Sprinter i Ford Transit.
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Renault | 13 380 |
2. | Ford | 9 156 |
3. | Fiat | 7 418 |
4. | Toyota | 6 826 |
5. | Volkswagen | 5 788 |
6. | Mercedes-Benz | 5 703 |
7. | IVECO | 5 682 |
8. | Opel | 3 054 |
9. | Peugeot | 2 034 |
10. | Citroen | 1 777 |
Źródło danych: PZPM za Centralną Ewidencją Pojazdów
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Nick 1, 4 lutego 2024, 17:54 1 -2
Czy autorzy wszystkich rankingów umieją liczyć tylko do 10 ? To co się dzieje dalej jest często ważniejsze, np. jaką tendencję mają koncerny z dalszych miejsc, bo to ma duże znaczenie dla decyzji zakupu
Odpowiedz
Juzek z DE, 5 września 2024, 7:18 0 0
Według mnie optymalne jest te 10 miejsc. Po co mi marka ktora sprzedala 1000 aut w ciagu roku. Wszystko jest opisane jakie wzrost maja poszczególne marki.
Odpowiedz