Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2023 r.

18 stycznia 2024, 9:44

Po spadku w 2022 r., w roku 2023 mieliśmy do czynienia z odbiciem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t.). W trakcie minionego roku, rynek stopniowo pokonywał problemy z dostępnością nowych pojazdów. Obecnie nie są one już doskwierające.

fot. Toyota

Wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2023 r.

W 2023 r. zarejestrowanych zostało o 11,9% więcej samochodów osobowych i lekkich dostawczych niż w 2022 r. (według danych PZPM i CEP). Łącznie zgłoszono 539 554 aut, a więc o ponad 57,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Warto jednak nadmienić, że rok 2022 można było określić mianem kryzysowego. W jego trakcie zarejestrowano mniej aut niż w pandemicznym 2020 r., który zakończył wieloletnią serię wzrostów. Tegoroczny wynik jest porównywalny (nieco wyższy) z rokiem chwilowego odbicia w trakcie pandemii (2021) zanim jeszcze zaczęły się na dobre problemy z półprzewodnikami i dostępnością pojazdów. Na wynik roku 2022 dodatkowo wpłynął negatywnie wybuch wojny na Ukrainie.

Rynek nowych samochodów w 2023 r. wyraźnie odbił do góry, ale wciąż daleko mu do poziomu sprzed pandemii. Wydaje się, że w najbliższym czasie trudno będzie powrócić do dawnych wyników, nawet pomimo zażegnania problemów z półprzewodnikami czy przerwanymi łańcuchami dostaw. Sporym problemem wydaje się stały wzrost cen nowych samochodów, który według prognoz nie zostanie zahamowany w ciągu najbliższych lat.

Wśród sprzedanych w 2023 r. samochodów o masie do 3,5 t., znalazło się 475 032 aut osobowych. Ten sektor wzrósł o 13,2% rok do roku. Najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż samochodów klasy premium (23,1% r./r.). Widoczna jest także wysoka dynamika wzrostu udziału w całości zakupów aut hybrydowych. Sprzedano o 28,3% więcej standardowych i o 34,4% więcej tzw. miękkich hybryd. Równie efektownie wyglądają przyrosty wśród samochodów elektrycznych (+39,4%) i hybryd Plug-In (+35,4%), jednak warto odnotować, że bazujemy tu na znacznie mniejszych liczbach. Systematycznie spada udział w sprzedaży nowych aut z silnikiem diesla. W 2023 r. stanowiły one już poniżej 10% całości zakupów. Ma to oczywiście związek ze stopniowym wycofywaniem przez producentów silników diesla ze swoich ofert.

Najpopularniejsze w Polsce pozostają samochody zasilane benzyną (zarejestrowano ich 198 064), choć jeśli zsumowalibyśmy sprzedaż wszystkich hybryd bez podziału na typ (łącznie z hybrydami typu Plug-In) byłoby ich nieznacznie więcej niż aut zasilanych wyłącznie benzyną. Diesli sprzedano łącznie 46 830, a samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) 17 078 sztuk.

W 2023 r. nieznacznie wzrósł udział w całości zakupów klientów instytucjonalnych, czyli przedsiębiorstw. Nabyli oni 72,5% puli samochodów osobowych.

Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2023 r.

Zarówno klienci indywidualni jak i firmy, najczęściej wybierali pojazdy marki Toyota. Różniły się jednak kolejne miejsca na podium. Drugą lokatę wśród przedsiębiorców zajęła Skoda, a trzecią Volkswagen. Klienci prywatni w drugiej kolejności po Toyocie decydowali się najczęściej na Kię, a dopiero w trzeciej na Skodę.

W ujęciu całościowym, Toyota triumfowała kolejny rok z rzędu, powiększając swoją przewagę nad Skodą. Jej wynik był o ponad 23,5% lepszy niż w 2022 r. Skoda także urosła znacznie – o 22,4%. Na trzecim miejscu podobnie jak przed rokiem znalazła się Kia, która jednak poprawiła swój ubiegłoroczny rezultat tylko o 7%. W pogoni za swoim koreańskim rywalem nie ustawał Volkswagen, który wzrósł o 10,1%, ale na razie nie powrócił na podium. Piąte miejsce zajął Hyundai, który osiągnął prawie taki sam rezultat jak przed rokiem (wzrost o zaledwie 0,2%) i niemal pozwolił się dogonić Audi, które zanotowało spektakularny wzrost o 34,7% r./r. Jako pewną niespodziankę można potraktować słabszy wynik Dacii, która spadła z 8. na 10. miejsce notując ponad 13% spadek oraz obecność w pierwszej dwudziestce marek (na 17. miejscu) Cupry, która zanotowała roczny wzrost na poziomie 185,7%.

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Toyota 91 195
2. Skoda 51 478
3. Kia 36 081
4. Volkswagen 33 924
5. Hyundai 26 931
6. Audi 26 024
7. BMW 23 240
8. Mercedes-Benz 21 339
9. Renault 18 222
10. Dacia 17 844

Najczęściej kupowany samochód w Polsce w 2023 r.

W rankingu modeli w ujęciu całorocznym, na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Corolla (wzrost o 25,6%). Egzemplarzy tego modelu sprzedano o ponad 10 tys. więcej niż drugiej w rankingu Skody Octavii, pomimo że ta poprawiła swój rezultat z poprzedniego roku o 45%. Kolejne miejsca na podium – z niemal takim samym wynikiem – zajęły Toyoty Yaris i Yaris Cross. Yaris Cross zanotował największy przyrost roczny spośród aut z pierwszej dziesiątki, poprawiając swój rezultat o 48,4%. W pierwszej piątce znalazła się jeszcze Kia Sportage.

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Toyota Corolla 26 850
2. Skoda Octavia 15 800
3. Toyota Yaris 13 459
4. Toyota Yaris Cross 13 402
5. Kia Sportage 12 453
6. Hyundai Tucson 10 699
7. Toyota C-HR 10 629
8. Dacia Duster 9 100
9. Toyota RAV4 8 366
10. Volkswagen T-Roc 7 502

Sprzedaż pojazdów dostawczych do 3,5 t. w 2023 r.

W 2023 r. zarejestrowano 64 522 pojazdy dostawcze, a więc więcej o 3,7% (2 286 sztuki) niż rok wcześniej. Najwięcej pojazdów, podobnie jak przed rokiem, sprzedało Renault, które poprawiło rezultat z 2022 r. o 3,5%. Podium uzupełniły Ford i Fiat, których wyniki były lepsze od zeszłorocznych o odpowiednio 6,5 i 6,6%. Bardzo duże wzrosty zanotowały marki wcześniej plasujące się na niższych miejscach rankingu, a więc Toyota (4. miejsce ze wzrostem 46,7%) i Volkswagen (5. miejsce, +33,8%).

Najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce w 2023 r. został ponownie Renault Master z wynikiem niemal identycznym jak zeszłoroczny – 10 050 sprzedanych sztuk. Drugie miejsce, pomimo 20% spadku sprzedaży, należało do Iveco Daily (5 682 szt.), a trzecie do Fiata Ducato (4 971 szt.). Kolejne miejsca zajęły Mercedes Sprinter i Ford Transit.

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Renault 13 380
2. Ford 9 156
3. Fiat 7 418
4. Toyota 6 826
5. Volkswagen 5 788
6. Mercedes-Benz 5 703
7. IVECO 5 682
8. Opel 3 054
9. Peugeot 2 034
10. Citroen 1 777

Źródło danych: PZPM za Centralną Ewidencją Pojazdów

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nick 1, 4 lutego 2024, 17:54 1 -2

Czy autorzy wszystkich rankingów umieją liczyć tylko do 10 ? To co się dzieje dalej jest często ważniejsze, np. jaką tendencję mają koncerny z dalszych miejsc, bo to ma duże znaczenie dla decyzji zakupu

Odpowiedz

Juzek z DE, 5 września 2024, 7:18 0 0

Według mnie optymalne jest te 10 miejsc. Po co mi marka ktora sprzedala 1000 aut w ciagu roku. Wszystko jest opisane jakie wzrost maja poszczególne marki.

Odpowiedz