Przyszłość jest elektryczna – relacja z Kongresu Nowej Mobilności 2021

11 października 2021, 10:16

Czy elektromobilność staje się naszą codziennością? Z pewnością jeszcze nie, jednak coraz wyraźniej widać ją już na horyzoncie. Jak szybko postępuje ten trend można było przekonać się, biorąc udział w Kongresie Nowej Mobilności, który odbył się w minionym tygodniu w Łodzi.

Branża motoryzacyjna debatuje o elektromobilności

Kongres Nowej Mobilności to druga edycja wydarzenia zainicjowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Pierwsze spotkanie firm, stowarzyszeń, organizacji i reprezentantów władz, zaangażowanych w rozwój elektromobilności odbyło się dwa lata temu w Lublinie. Choć wydaje się to niedawno, przypomnijmy że było to jeszcze przed pandemią. Od tego czasu polska elektromobilność dokonała postępu, mimo niesprzyjających (głównie właśnie z powodu pandemii) warunków.

Minister Klimatu i Środowiska, Michał Kurtyka podczas przemówienia, otwierającego kongres przypomniał początki prac polskiego rządu nad tematami związanymi z elektromobilnością w 2016 r. Wówczas temat ten był w Polsce jeszcze na tyle abstrakcyjny, że w powszechnym użytku nie funkcjonowało nawet określenie „elektromobilność”. Przez kolejnych pięć lat zmieniło się sporo. Widok samochodu elektrycznego na ulicy nie jest już dużym wydarzeniem, po miastach jeżdżą setki elektrycznych hulajnóg, buduje się także coraz więcej stacji szybkiego ładowania. Postępy są widoczne, jednak zdaniem organizatorów kongresu zmiany w naszym kraju muszą zachodzić szybciej, jeżeli nasz kraj ma ambicje dogonienia europejskiej czołówki.

Kongres Nowej Mobilności był połączeniem trzech wydarzeń. Najważniejsze były obrady, prezentacje i dyskusje, odbywające się w centrach konferencyjnych budynku dawnej łódzkiej elektrociepłowni EC1. W tym symbolicznym miejscu, niegdyś kojarzonym z rewolucją przemysłową, tym razem rozmawiano o rewolucji, która zmieni oblicze motoryzacji i transportu. Drugim wydarzeniem, przygotowanym przez organizatorów była tzw. Manufaktura Elektromobilności, czyli wystawa i miejsce debat, zlokalizowane przy największym łódzkim centrum handlowym. Trzecia inicjatywa to zlot EV Klubu Polska, czyli spotkanie właścicieli pojazdów elektrycznych z całej Polski i wspólny przejazd po ulicach Łodzi.

Jakie tematy poruszono podczas Kongresu Nowej Mobilności?

Główną areną zdarzeń Kongresu był budynek elektrociepłowni EC1. To tam odbyły się najważniejsze branżowe spotkania oraz panele dyskusyjne. Tuż przed budynkiem zorganizowano także mini-wystawę samochodów elektrycznych, znajdujących się w aktualnej ofercie importerów. Można było zobaczyć tam większość elektrycznych aut, dostępnych na polskim rynku. Niektórymi z nich można było także odbyć jazdę testową.

W hallu budynku zmieszczono przestrzeń ekspozycyjną, gdzie swoje stoiska prezentowały firmy zaangażowane w rynek elektromobilności – producenci pojazdów, firmy leasingowe, producenci ładowarek itp.

Kongres rozpoczął się od oficjalnego powitania zebranych gości. Poza organizacjami i firmami związanymi z rynkiem motoryzacyjnym oraz energetycznym, w wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, a także dwóch ambasad – brytyjskiej i fińskiej. Kraje te stawiane były podczas obrad jako wzór w zakresie rozwoju elektromobilności i wdrażania innowacyjnych rozwiązań.

Jednym z najważniejszych tematów dla przyszłości polskiej elektromobilności był pakiet Fit for 55, któremu poświęcono sesję otwierającą kongres. Jest to unijna regulacja, wyznaczająca cele w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla. Chodzi aż o 55% ograniczenie emisji CO2 względem roku 1990 i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Spełnienie postanowień pakietu oznacza gruntowną transformację energetyczną kontynentu, w tym rewolucję motoryzacyjną. Jest więc zatem wyzwaniem dla rządów krajów, ale i władz lokalnych. Obecna podczas obrad prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska, przypomniała że szacowane koszty wprowadzenia tego pakietu w UE to 320 mld euro rocznie.

Jak prezentują się aktualne działania Polski w zakresie realizacji celów pakietu? Minister Kurtyka mówił o 800 mln złotych na wsparcie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów, które niedługo trafią na rynek. Wspomniał także, że Polska jest największym beneficjentem funduszu modernizacyjnego, który jest zaproponowany w ramach pakietu Fit for 55. Bez wątpienia jednak, kieszeń statystycznego Polaka nie jest w stanie dorównać zasobom mieszkańców Europy Zachodniej, stąd też rozwój elektromobilności, zwłaszcza tej prywatnej, jest u nas spowolniony.

Na kolejnych sesjach rozmawiano m.in. o tym, jak pakiet Fit for 55 może wpłynąć na dekarbonizację transportu. Podsumowano także program „Mój Elektryk”, który umożliwiał Polakom zakup samochodu elektrycznego z państwową dopłatą. Omówiono kierunki rozwoju niepublicznej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce i przyjrzano się rynkowi wtórnemu pojazdów elektrycznych w naszym kraju. Podczas sesji „Strategia Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce” omówiono rolę miasta we wdrażaniu rozwiązań niskoemisyjnych poprzez zelektryfikowany transport publiczny i tworzenie przestrzeni dla zero i niskoemisyjnego carsharingu.

Drugiego dnia kongresu można było wysłuchać wystąpienia Koalicji polskich miast na rzecz czystego transportu. Do koalicji należą m.in. takie miasta jak Łódź, Gdynia, Rzeszów, Sosnowiec, Kielce, Lublin czy Bydgoszcz. Pozostając w tematyce miejskiej, rozmawiano na temat nowej mobilności w samorządach. Kolejnym ważnym tematem dnia był wodór w transporcie i perspektywy rozwoju tego paliwa oraz bariery do pokonania. Był to swego rodzaju wstęp do popołudniowej sesji dotyczącej elektromobilności w sektorze transportu i logistyki. W następnej kolejności omówiono także Program wsparcia rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych przez NFOŚiGW oraz świętowano „Polish Battery Day”. Prelegenci zaznaczyli, że w naszym kraju już dziś produkcja baterii do pojazdów elektrycznych jest na wysokim poziomie.

Większość sesji kongresu została zarejestrowana w formie wideo. Nagrania można obejrzeć na profilu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na Facebooku: https://www.facebook.com/PL.PSPA

Kongres Nowej Mobilności odbył się w dniach 7-8 października 2021 r. Wydarzenia towarzyszące, czyli Manufaktura Elektromobilności oraz zlot EV Klubu Polska odbyły się w weekend (9-10 października).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Zasmucony "przyszlością", 11 października 2021, 23:07 0 0

Jakie to wszystko jest jednak straszne... Bateryjki i ekraniki...

Odpowiedz

Anonim, 13 października 2021, 9:00 0 0

Czy ktoś wie co z naszą Izerą miała być w 2022/23

Odpowiedz

aa343e323, 14 października 2021, 8:52 6 0

A co ma byc :D ? Jak z elektrowniami atomowymi, poszly miliardy do kieszeni takich "instruktorow narciarstwa" i tyle...

Odpowiedz

ssa232121, 14 października 2021, 8:57 8 0

W angli przez elektryki juz wylaczaja w ciagu dnia stacje ladowania bo pradu brakuje, a jest ich tam moze z gora z 10%, Trzeba byc delikatnie mowic "niezbyt" rozgarnietym zeby myslec ze korporacje wciskaja te elektryki dla ekologi. Dla kasy nie ekologi.
-baterie nie podlegajace zadnemu recyklingowi
- produkcja bateri z metali zadkich, produkcja wydziela wiecej chemi niz kilka set tysiecy km dizlem
- ryzyko zapalenia podczas ladowania wielokrotnie wieksze niz przy tankowaniu normalnego auta
- realny czas ladowania kilka-kilkanascie godzin
- zasieg wielokrotnie mniejszy niz podawany przez producentow.przy autach spalinowych podaje sie srednie spalanie, w autach elektrycznych maksymalne mozliwe, przeliczone oczywiscie a nie testowe.
- jak ze smartfonami pewnie beda dogrywac oprogramowanie ktore bedzie zwiekszac pobor pradu co w efekcie bedzie zmuszalo wlascicieli do czestej zmiany auta
- wymiana bateri jest realna ale kosztuje nieraz kilka set tysiecy.
- prad sie z powietrza nie bierze a nie ma fizycznie mozliwosci zapewnienia go z samych solarow(ktore maja smiesznie niska wydajnosc) czy elektrowni wiatrowych.

Ekologia to by bylo cofnac sie do euro 3-4 ,zmusic producentow do produkowania trwalych aut a ludzi oduczyc kupowania co chwile nowego auta.

Odpowiedz

Wiseman, 17 października 2021, 16:51 3 0

Dlaczego nikt nie powiadomił i nie zaprosił nauczycieli szkół samochodowych, chociażby z Łodzi ?

Odpowiedz

jaco007, 26 października 2021, 16:39 0 0

Bo nauczyciele nie są nikomu potrzeni.

Odpowiedz