Czy przeróbka busa na campervana wymaga wymiany elementów zawieszenia?

19 lutego 2024, 13:30

Użytkownicy kamperów nie przywiązują zbyt wielkiej wagi do właściwości jezdnych swoich pojazdów. Z jednej strony to nic dziwnego – kamperami jeździ się raczej majestatycznie. Z drugiej – nie wolno zapominać o bezpieczeństwie. BILSTEIN podpowiada, jak w prosty sposób można poprawić zachowanie się kampera w zakrętach i zwiększyć jego stabilność podczas hamowania.

Jak prowadzą się busy przerobione na kampery?

Podstawowym problemem większości kaperów jest to, że buduje się je na podwoziach zwykłych samochodów dostawczych, a następnie doposaża aż do konstrukcyjnej granicy DMC. Gotowy kamper nie dość, że jest ciężki, to jeszcze jego środek ciężkości znajduje się dosyć wysoko. Wynika to nie tylko z zabudowy szafek, ale także z montażu elementów dodatkowych, takich jak panele solarne, klimatyzacja czy nawet miejsca do spania nad kabiną kierowcy.

Podczas relaksujących podróży w zasadzie nie ma żadnych powodów do obaw. Nawet zwyczajne „dostawcze” zawieszenie spełni swoją funkcję. Kierowcy uskarżają się czasem, że całkowicie załadowany samochód ma nieco mniejszy prześwit niż pusty, ale – jak mawiają – trzeba się do tego przyzwyczaić. Albo zamontować dodatkowe zawieszenie regulowane pneumatycznie.

Oczywiście, rodzaje zawieszeń pneumatycznych są różne. Te najtańsze pełnią rolę nivomatu dla tylnej osi. Droższe całkowicie zmieniają charakterystykę prowadzenia, ale wymagają poważnej ingerencji w konstrukcję samochodu. Niestety, w każdym przypadku są to dodatkowe kilogramy, co może być problemem, jeśli auto jest na granicy DMC. Nie można pomijać także faktu, że każde pneumatyczne zawieszenie jest zestawem dość kosztownym.

Amortyzatory od BILSTEIN dedykowane campervanom

BILSTEIN doskonale rozumie posiadaczy kamperów i specjalnie dla nich przygotował ofertę dwóch linii amortyzatorów B6. Pierwsza to po prostu alternatywne amortyzatory o specjalnie dopracowanej charakterystyce w przystępnej cenie. Odczuwalnie poprawiają stabilność wysokiego pojazdu podczas jazdy przy bocznym wietrze i na zakrętach. Sprawiają, że prowadzenie staje się bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Podstawowe amortyzatory Bilstein B6 Camper występują w wersjach do większości najpopularniejszych kamperów w Europie i ich wymiana jest banalnie prosta – w miejsce oryginalnych amortyzatorów montuje się amortyzatory B6.

BILSTEIN B6 Camper (u góry) jest alternatywą dla amortyzatorów seryjnych (u dołu).

Druga, bardziej zaawansowana linia to BILSTEIN B6 Camper Advanced. Idą one o krok dalej, oferując innowacyjną technologię DampMatic®. Zapewnia ona selektywną pod względem amplitudy amortyzację. Dzięki tej czysto mechanicznej technologii, tłok sterujący reaguje na wibracje przenoszone z drogi i automatycznie wybiera jedną z dwóch charakterystycznych krzywych. W „ustawieniu miękkim” olej amortyzatora przepływa zarówno przez tłok główny, jak i specjalne obejście DampMatic®. W ustawieniu „sztywniejszym” obejście jest samoczynnie zamykane, co powoduje zmniejszenie przepływu. Dzięki DampMatic® właściwości jezdne poprawiają się pod względem komfortu, ponieważ pojazd ma skutecznie dwa układy zawieszenia w jednym. Można to odczuć na przykład na dylatacjach mostów, przejazdach kolejowych i na kostce brukowej. Co więcej, dzięki amortyzatorom BILSTEIN B6 Camper Advanced jeszcze bardziej poprawia się kontrola nad pojazdem w zakrętach, przy gwałtownej zmianie pasa, a także podczas awaryjnego hamowania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!