Trochę fizyki w motoryzacji

, 11 czerwca 2010, 0:00

Wielkim sukcesem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, współpracującego z europejskimi organizacjami, jest wprowadzenie przez Komisję Europejską nowych regulacji, które od czerwca 2010 roku zastąpiły Rozporządzenie GVO. Dzięki temu warsztaty nadal będą mogły naprawiać samochody także w czasie gwarancji.

Co jednak istotne, nowe prawo zapewnia niezależnym warsztatom utrzymanie dostępu do informacji technicznej, zatem będą one mogły w dalszym ciągu dokonywać napraw coraz bardziej skomplikowanych i złożonych samochodów.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych formalnie jest reprezentacją dystrybutorów i producentów części samochodowych. W praktyce jednak jego działania sięgają znacznie dalej. Dzięki dużej aktywności Stowarzyszenia korzystają niemalże wszyscy uczestnicy niezależnego rynku motoryzacyjnego- także warsztaty oraz kierowcy.

Gdy mówi się o rynku motoryzacyjnym, większość osób, w tym także tych, które decydują o prawie, myśli o producentach samochodów, ewentualnie o salonach samochodowych i autoryzowanych serwisach. Mało kto skupia uwagę na przeważnie mniejszych warsztatach niezależnych, dystrybutorach części, producentach dostarczających swoje wyroby dla motoryzacji (przede wszystkim, gdy są to małe rodzinne przedsiębiorstwa a nie międzynarodowe koncerny). Właśnie po to, by chronić praw i interesów takich firm powstało Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie, dzięki swojej aktywności, stało się rozpoznawalną marką wśród decydentów zarówno w Polsce jak i w Brukseli, gdzie prowadzi działania wspólnie z innymi międzynarodowymi organizacjami (FIGIEFA, ECAR, AFCAR). Głosu SDCM nie pomija się w publicznej dyskusji nad kwestią prawa kształtującego branżę motoryzacyjną.

Dzięki staraniom SDCM, działającego w ramach Koalicji na Rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych w Polsce znowelizowano ustawę Prawo Własności Przemysłowej, która zawiera zapisy wprowadzające Klauzulę Napraw. Skorzystali na tym producenci i dystrybutorzy widocznych części aut, takich jak np.: lusterka, szyby, błotniki, zderzaki czy reflektory, jak również warsztaty motoryzacyjne oraz zmotoryzowani konsumenci. Gdyby sprzedaż i dystrybucja tych części pozostała jedynie w gestii koncernów samochodowych, klientów straciłyby również niezależne warsztaty.

Obecnie SDCM zabiega o wprowadzenie takich poprawek do Rozporządzenia Euro 5, które zapewnią niezależnemu rynkowi swobodny dostęp do numerów VIN, informacji na temat roboczogodzin, a także umożliwią niezależnym warsztatom reprogramowanie pojazdów.

Niezależni dystrybutorzy części samochodowych, zrzeszeni w Stowarzyszeniu w ramach Kampanii Prawo do Naprawy, podjęli inicjatywę specjalnego oznakowania warsztatów, z którymi współpracują. Celem akcji było wskazanie miejsc, w których konsumenci mogą bez obaw serwisować i naprawiać swoje samochody, mając gwarancję wysokiej jakości świadczonych usług oraz stosowanych części. Takich niezależnych warsztatów, mogących konkurować z Autoryzowanymi Stacjami Obsługi jest wiele. Wyróżniono tylko najlepsze z najlepszych, przyznając im tytuł „Warsztat Godny Zaufania.” Dzięki wysokiej jakości świadczonych usług i montowanych części, fachowej obsłudze i przystępnej cenie napraw, niezależne warsztaty posiadają liczne grono klientów, prowadząc naprawy około 15,1 miliona samochodów z 16,8 milionów jeżdżących po polskich drogach. Zatem z usług ASO korzysta zaledwie 10% kierowców. Posiadacze pojazdów sami więc weryfikują, komu warto powierzyć serwis i naprawę auta. Akcja w ramach Kampanii Prawo do Naprawy ma tylko pomóc w podjęciu decyzji.

Zabieganie o pozytywny wizerunek całego niezależnego rynku motoryzacyjnego to jeden z priorytetów w działaniach SDCM. W tym celu Stowarzyszenie współpracuje z różnymi organizacjami, instytucjami i ekspertami. W 2009 wspólnie z PIMOT przygotowany został raport „Polski rynek motoryzacyjny w świetle zmieniających się regulacji Unijnych”.

Z kolei w 2010 roku pod patronatem Federacji Konsumentów oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, SDCM wydało raport „Jaka naprawdę jest branża motoryzacyjna w Polsce.” To ponad 70 stronicowe opracowanie dowodzi znaczenia niezależnego rynku motoryzacyjnego dla gospodarki. Warto wspomnieć choćby jedną z wielu prezentowanych liczb- 5,5 mld złotych podatków płaconych w skali roku przez niezależne firmy.

Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że niezależny rynek motoryzacyjny jest Godny Zaufania i warto, a nawet trzeba dbać o wszystkie podmioty ten rynek tworzące. Tak jak czyni to Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Zgodnie z tym, co mówi prawo fizyki, że „poziom cieczy jednorodnej w naczyniach połączonych jest równy,” tak też firmy działające na rynku są właśnie jak te naczynia połączone. Kondycja warsztatów przekłada się bezpośrednio na kondycję dystrybutorów i producentów części oraz odwrotnie. Mało klientów w warsztatach oznacza mniejszy rynek zbytu dla dystrybutorów. Brak zapotrzebowania na części odczuwają też producenci. Z drugiej strony jeśli ci ostatni z jakiś powodów ograniczają produkcję, topnieją zapasy części u dystrybutorów i maleje ich dostępność dla warsztatów, tracących klientów. Dlatego w interesie całego rynku motoryzacyjnego jest wspólne działanie po to, aby „wszystkim żyło się dobrze.”

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych jest organizacją niezależnych firm zajmujących się dystrybucją i produkcją samochodowych części zamiennych. Głównym zadaniem stowarzyszenia jest reprezentacja środowiska niezależnego rynku w kontaktach z rządem, parlamentem, organizacjami oraz firmami krajowymi i międzynarodowymi. Celem tego działania jest z kolei poszerzenie i ochrona rynku samochodowych części zamiennych. Obecnie SDCM reprezentuje 81 podmiotów- 37 dystrybutorów i 44 producentów.

Firmy zainteresowane przystąpieniem do Stowarzyszenia zapraszamy do kontaktu:
biuro@sdcm.pl
www.sdcm.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!