Remanufacturing zbiorników układu SCR. Czym różni się od regeneracji?

7 czerwca 2024, 8:32

Regeneracja części samochodowych jest praktyką stosowaną w głównej mierze wobec złożonych podzespołów, których zakup nowych jest niemożliwy lub bardzo drogi. W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o regeneracji w kontekście ekologii. Polska firma Turbo-Tec zaznacza, że proces, który przeprowadza na zbiornikach SCR, nie jest regeneracją a remanufacturingiem. Czyli czym?

Układy oczyszczania spalin SCR nazywane potocznie od nazwy handlowej roztworu mocznika AdBlue, są obecne w najnowszych generacjach samochodów z silnikami diesla. Dzięki temu układowi możliwe jest spełnienie norm emisji spalin poprzez obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Układy AdBlue nie są jednak idealne i zdarza się, że ulegają usterkom. Turbo-Tec to firma, która podjęła się wyzwania przywracania zbiorników na roztwór mocznika do stanu fabrycznego. Jak wygląda proces i jego skuteczność względem części nowych? Na wszelkie pytania odpowiedzi udzielił Pan Konrad Wilk – Key Account Manager / Partner Network Manager w Turbo-Tec remanufacturing.

Daniel Węcłowski: Z jakich komponentów składają się zbiorniki AdBlue i jakim uszkodzeniom mogą ulegać?

Konrad Wilk: Zbiorniki tego typu zawierają m.in. moduł pompy, dedykowane czujniki i zawory oraz sterownik elektroniczny, który zarządza pracą układu. Z poziomu serwisu samochodowego wszystkie te podzespoły są integralną częścią zbiornika i nie ma możliwości ich demontażu.
Generalnie mogą ulegać uszkodzeniom mechanicznym (np. nieszczelności, wycieki płynu, uszkodzenia pompy) lub elektrycznym/elektronicznym (np. czujniki, zawory i inne elementy systemu sterowania).

Jakie są objawy uszkodzeń zbiorników układu SCR?

Głównym problemem, z jakim spotykają się użytkownicy pojazdów w przypadku awarii układu, jest świecenie kontrolek na panelu wskaźników oraz komunikat o niemożności uruchomienia silnika po przejechaniu określonej liczby kilometrów.
W takich sytuacjach diagnostyka komputerowa umożliwia odczytanie zapisanych błędów związanych z układem oczyszczania spalin, takich jak P20E8 – zbyt niskie ciśnienie w układzie wodnego roztworu mocznika.

Z jakiego powodu zbiorniki te wymagają specjalistycznej regeneracji? Dlaczego mechanik nie może wymienić uszkodzonej części?

Sama naprawa to skomplikowany proces, wymagający zastosowania specjalistycznych procedur i narzędzi diagnostycznych. Podobnie jak wiele innych systemów w pojeździe, system SCR jest zarządzany przez dedykowany sterownik elektroniczny, który zawiera zakodowaną charakterystykę pracy układu. W trakcie diagnostyki i w procesie remanufacturingu konieczny jest dostęp do tego sterownika, aby odczytać i ocenić parametry pracy systemu. Każdy model zbiornika AdBlue wymaga kompleksowego podejścia, co oznacza przeprowadzenie serii czynności. Kluczem do sukcesu jest dogłębna znajomość budowy i funkcjonowania danego podzespołu oraz jego wpływu na pozostałe elementy układu. Niezbędna jest wiedza i doświadczenie pracowników działu technologicznego i badawczo-rozwojowego.

Dostępność części zamiennych do zbiorników, którymi się zajmujemy, jest ograniczona. Dlatego dział technologiczny Turbo-Tec, we współpracy z naszymi sprawdzonymi i zatwierdzonymi partnerami, opracował i uruchomił produkcję niektórych części zamiennych, opierając się na naszych autorskich projektach i patentach.

Jak wygląda proces regeneracji takiego zbiornika?

Technologia remanufacturingu zbiorników AdBlue jest naszym autorskim projektem, opracowanym przez zespół badawczo-rozwojowy we współpracy z działem technologicznym. Proces jest podzielony na kilka etapów, które obejmują: ocenę stanu technicznego, oczyszczanie zbiornika, demontaż elementów składowych, diagnostykę podzespołów, wymianę komponentów, kompletację oraz końcowe testy funkcjonalne zbiornika AdBlue.

Wysokie standardy naszego procesu remanufacturingu, potwierdzone certyfikatem ISO 9001 TUV, gwarantują bezproblemowe działanie podzespołu przez okres 24 miesięcy, ale po tym okresie nasi klienci nigdy nie zostaną bez pomocy, jako producent możemy rozszerzać naszą odpowiedzialność o procedury dobrej woli. Obecnie, każdego dnia naszą linię produkcyjną opuszcza kilkadziesiąt zbiorników AdBlue różnych typów. Mając na uwadze, jak ważna jest szybka dostępność rozwiązań serwisowych i jak cenny jest czas klienta, posiadamy na magazynie gotowe do użycia, zbiorniki AdBlue najpopularniejszych typów.

Czym różni się regeneracja od wspomnianego przez Pana wielokrotnie remanufakturingu?

Dziękuję za to pytanie, bo aspekt ten jest dla nas szalenie istotny. Rynek w Polsce, z racji specyfiki języka zadomowił określenie regeneracji, ale jednocześnie połączył z nią parafrazę niskiej jakości, braku standardów. W przypadku usług świadczonych przez nas, na płaszczyźnie wszystkich produktów mówimy o remanufacturingu – czyli o poziomie fabrycznym.
W dużym skrócie, różnica jest taka jak między pojęciami jakoś i jakość. Na pierwszy rzut oka różnią się niewiele, choć tak naprawdę różnice są kolosalne. Regeneracja to proces polegający na przywróceniu lub odnowieniu danego produktu do stanu używalności poprzez naprawę lub wymianę zużytych lub uszkodzonych części. Regeneracja zazwyczaj koncentruje się na przywróceniu funkcjonalności podzespołu, często przy minimalnym angażowaniu w odnawianie wyglądu zewnętrznego lub estetyki. Remanufacturing jest znacznie bardziej zaawansowanym procesem, który obejmuje kompleksowe odnowienie produktu do stanu tożsamego z nowym fabrycznie. Remanufacturing uwzględnia nie tylko przywrócenie funkcjonalności, ale także odświeżenie wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego, a także ulepszenie lub modernizację produktu w celu poprawy jego wydajności lub trwałości. W procesie remanufacturingu stosuje się również oryginalne części oraz procesy i procedury producenta, co pozwala zachować dla finalnego produktu gwarancję tożsamą z produktem nowym.

W skrócie, regeneracja skupia się na przywracaniu funkcjonalności, podczas gdy remanufacturing to bardziej kompleksowy proces, który obejmuje odnowę zarówno funkcjonalną, jak i estetyczną produktu, finalnie dostarczając produkt tożsamy z nowym fabrycznie, ale jednocześnie bardziej „zielony’ bo bazujący na ponownym obrocie zasobów.

Czyli można powiedzieć, że odnowiony zbiornik AdBlue ma taką samą trwałość jak nowy?

Oczywiście, jest to produkt identyczny jak nowy.

W jakim przedziale oscyluje końcowy koszt regeneracji dla klienta?

Remanufacturing naszych zbiorników, niezależnie od skali uszkodzeń to proces kończący się produkcją podzespołu objętego pełną gwarancją, dlatego ceny są zawsze stałe, niezależne od skali awarii. Konkretne ceny są zależne od modelu zbiornika i od warunków handlowych dla naszych klientów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!