Czy przeróbka busa na kampera wymaga modyfikacji zawieszenia? – wywiad z Tomaszem Siemkiem z Bilstein

29 lutego 2024, 8:36

Podczas pandemii koronawirusa rynek kamperów doświadczył silnego rozkwitu, jako że była to jedna z niewielu dostępnych form podróżowania. Wiele firm wyspecjalizowało się w budowie kamperów na bazie popularnych dostawczaków. Czy pojazdy te poza wyposażeniem kempingowym wymagają modyfikacji zawieszenia?

 

Dostosowanie zawieszenia do nowego zastosowania busa nie zawsze jest traktowane z odpowiednią powagą. Konstruktorzy campervanów oraz ich nabywcy największy nacisk kładą na część mieszkalną, a zapominają, że przerabiany przez nich pojazd nie został zaprojektowany do ciągłego wykorzystania przy maksymalnym obciążeniu. Aby dowiedzieć się, czy konieczna jest ingerencja w zawieszenie busa, zwróciliśmy się do Pana Tomasza Siemka z firmy Bilstein

Daniel Węcłowski: Jakie jest zainteresowanie elementami zawieszenia do kamperów w Polsce? Czy widać wciąż tendencję wzrostową, którą obserwowaliśmy w czasie pandemii, gdy kamper stał się jedną z niewielu dostępnych opcji turystycznych?

Tomasz Siemek: Pomimo że gwałtowny wzrost zakupu kamperów mający miejsce w czasie pandemii uległ wyhamowaniu, to wciąż obserwujemy spore zainteresowanie elementami zawieszenia do tych pojazdów. Na szczęście trend zakupu kamperów nie przenosi się bezpośrednio na amortyzatory, gdyż te najczęściej montuje się do używanych pojazdów. My prezentujemy naszą ofertę jak największej liczbie warsztatów, co przekłada się na sprzedaż.

Waszymi amortyzatorami do camperów “poprawiacie fabrykę”. Dlaczego jest to konieczne? Czy producenci samochodów dostawczych nie zaprojektowali zawieszenia do wytrzymywania dużego obciążenia?

„Poprawianie fabryki” ma na celu polepszenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pojazdami tego typu. Jest to konieczne, bo większość producentów kamperów modyfikuje zawieszenie kamperów tylko w niewielkim stopniu. Najczęściej skupiają się na zastosowaniu mocniejszych sprężyn czy resorów, rzadko kiedy wymieniając seryjne amortyzatory, które z reguły przeznaczone są do pracy przy średnim obciążeniu. Czasem w tym celu stosują też miechy powietrzne.

BILSTEIN B6 Camper (u góry) jest alternatywą dla amortyzatorów seryjnych (u dołu).

Na rynku obecne są także wspomniane przez Pana miechy powietrzne. Są one lepszym czy gorszym rozwiązaniem? A może mogą działać razem z amortyzatorami Bilstein B6 Camper?

Miechy powietrzne są dobrym rozwiązaniem, gdyż umożliwiają dostosowanie zawieszania do zmiennego obciążenia. Podnoszą jego nośność, usztywniają, umożliwiają również wypoziomowanie pojazdu na parkingu. Amortyzatory B6 Camper i B6 Camper Advanced mogą bez problemów współpracować z miechami powietrznymi.

Stosowanie amortyzatorów Bilstein B6 Camper jest zalecane bardziej w celu podniesienia komfortu jazdy czy zwiększonej wytrzymałości?

Amortyzatory B6 Camper zalecamy przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jazdy. Oczywiście ich zastosowanie zdecydowanie podnosi komfort podróżowania i zapewnia utrzymanie całego zawieszenia w lepszej kondycji.

Jak skonstruowane są amortyzatory Bilstein B6 Camper? Czym różnią się od amortyzatorów fabrycznych, a czym od amortyzatorów Bilstein B6 Camper Advanced?

Amortyzatory Bilstein B6 Camper skonstruowaliśmy w oparciu o najnowsze technologie stosowane przez Bilstein. Fabryczny amortyzator stosowany w bazowym pojeździe ma charakterystykę tłumienia dobraną do średniego obciążenia pojazdu. Bilstein B6 Camper ma wzmocnioną budowę, bardziej dostosowaną do zwiększonego obciążenia. W zależności od zastosowania może być to identycznie jak w amortyzatorze o konstrukcji dwururowej, ale w przypadku B6 Camper wzmocniony jest zarówno zawór tłumiący, jak i zawór denny. Nasze amortyzatory posiadają wzmocnione płytki sprężyste, co zapewnia uzyskanie wyższej siły tłumienia i większej trwałości układu. W niektórych zastosowaniach w miejsce dwururowego stosowany jest amortyzator jednorurowy, lepiej przystosowany do zwiększonych obciążeń.

Technologia DampMatic, którą zastosowaliśmy w amortyzatorach z serii B6 Camper Advanced, umożliwia mechaniczną zmianę siły tłumienia w zależności od skoku amortyzatora. W przypadku małego skoku specjalny kanał obejściowy oleju pozostaje otwarty, natomiast gdy skok amortyzatora gwałtownie wzrasta, to kanał ten się zamyka, przez co wzrasta siła tłumienia. Obecnie stosowana wersja DampMatic II stanowi rozwinięcie pierwotnego systemu i uzupełnienia go o precyzyjniej działający zawór sterujący, który zamyka kanał przelotowy.

Amortyzatory Bilstein B6 Camper Advanced

Użytkownicy kamperów nierzadko zjeżdżają z ubitych szlaków, aby znaleźć najpiękniejsze miejsca na nocleg. Czy wasze amortyzatory dobrze się sprawdzą podczas lekkiego off-road?

Ze względu na większe siły tłumienia i zwiększoną wytrzymałość mechaniczną i cieplną amortyzatory B6 Camper i Camper Advanced są świetnym wyborem do pracy w cięższych warunkach. Sprawdzają się bezbłędnie zarówno w czasie jazdy po autostradach, jak również w trakcie pokonywania lekkiego terenu. Pojazdem w nie wyposażonym można śmiało zboczyć z utartych szlaków i cieszyć się kontaktem z przyrodą.

Posiadacie amortyzatory do wszystkich wersji napędu oraz rozmiaru Ducato/Jumpera/Boxera? Czy są lub będą dostępne amortyzatory do innych busów?

Obecnie amortyzatory z serii B6 Camper i B6 Camper Advanced są dostępne do wszelkich typów pojazdów opartych na bazie Ducato/Jumpera/Boxera/ Movano/ProMastera, a także do Mercedesa Sprintera w wersjach 906, 907, 910 zarówno 2WD, jak i 4WD. Pracujemy też nad ofertą amortyzatorów do Forda Transita.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!