Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR rozstrzygnięty. Kto triumfował w III edycji konkursu?

6 grudnia 2023, 13:50

W czasie odbywającej się na Śląsku konferencji  „New trends in management and production engineering”, rozegrano finał trzeciego Wojewódzkiego Turnieju Młodych Mechaników VR. Wzięło w nim udział 20 drużyn ze szkół mechanicznych województwa śląskiego.

Na czym polega Turniej Młodych Mechaników VR?

W ramach konkursu, młodzi adepci mechaniki zmierzyli się z przygotowanymi zadaniami technicznymi w wirtualnej rzeczywistości, projekcie szkoleniowym, rozwijanym przez firmę Moto-Profil i markę ProfiAuto. Dla uczniów zostały także zorganizowane warsztaty branżowe, które były prowadzone przez ekspertów największych firm produkujących części zamienne.

W roku 2021 firmy Moto-Profil oraz VRTechnology stworzyły nowoczesne narzędzie edukacyjne, które ułatwia przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. ProfiAuto Wirtualny Warsztat to aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, gdyż przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia „Z” formą kształcenia, zgodną z jego zainteresowaniem nowymi technologiami.

Moto-Profil oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na Śląsku w pierwszym roku funkcjonowania projektu, w 2022 roku inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 500 uczniów ze szkół mechanicznych. Oprogramowanie jest wciąż rozwijane, czego efektem jest przetłumaczenie scenariuszy serwisowych na języki: angielski, ukraiński, czeski i słowacki oraz dalsze prace nad wersją z wykorzystaniem okularów VR Oculus Quest.

W 2022 roku w projekt wzbudził zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia. W ramach współpracy z NATO DEEP eAcademy, oprogramowanie było prezentowane na krajowych i światowych konferencjach, w tym na targach I/ITSEC 2022 w Orlando (Floryda, USA), największym na świecie wydarzeniu poświęconym modelowaniu, symulacjom komputerowym i szkoleniom.

Korzystanie z wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji to w Akademii WSB nie tylko eksperymenty, to realna wartość dodana dla naszych studentów. Dzięki temu doskonalą swoje umiejętności i uczą się funkcjonować w środowisku, które będzie dla nich rzeczywistością po zakończeniu studiów. Jesteśmy świadomi, że świat się zmienia, a my nie tylko się do tego dostosowujemy, ale także implementujemy te zmiany w Akademii WSB. Wirtualna rzeczywistość daje nieograniczone możliwości, a organizowany już po raz trzeci Wojewódzki Turniej Mechaników VR jest tego bardzo dobrym przykładem – mówi prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, Rektor Akademii WSB.

Wyniki konkursu

Celem konkursu była dyskusja nt. potrzeb i przyszłości nowoczesnego kształcenia zawodowego, realizowanego wraz z partnerami biznesowymi dla uczniów szkół zawodowych województwa śląskiego. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele władz województwa śląskiego, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu oraz dyrektorzy i nauczyciele szkół kształcących w zawodach branżowych.

Po podliczeniu punktów za wszystkie konkurencje, jury ogłosiło zwycięzców. Przedstawiamy podium Wojewódzkiego Turnieju Młodych Mechaników VR:

O indywidualny komentarz poprosiliśmy opiekunów uczniów, którzy triumfowali w konkursie.

1. miejsce – Piotr Grabowski, Grzegorz Świąder (Zespół Szkół im. Generała Józefa Bema w Zawierciu)

– Każdy ze sponsorów i organizatorów, dołożył wszelkich starań, aby konkurs był na wysokim poziomie. Oprawa od strony technicznej i organizacja wydarzenia wyglądały na bardzo profesjonalne, a sprzęt dostępny dla uczestników konkursu był najwyższej jakości. Inicjatywy tego typu są potrzebne, aby przygotować uczniów do rozwoju w tym kierunku. Dzięki takim konkursom, w przyszłości będzie im łatwiej w pracy np. na stanowisku mechanika lub doradcy serwisowego. Moi uczniowie stanęli na wysokości zadania i jestem z nich dumny. Na pewno bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego nie było tak dobrego wyniku. Poziom konkursu był dość wysoki, lecz wyrównany. Żadnej z drużyn nie udało się zdobyć nawet 70% punktów, a różnica między pierwszym a drugim miejscem była niewielka. Rywalizacja była zacięta i trwała do samego końca. – skomentował Pan Michał Łączkowski, nauczyciel przedmiotów zawodowych Zespół Szkół im. Generała Józefa Bema w Zawierciu

2. miejsce – Magdalena Boruta i Mateusz Pudełko (Powiatowy Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie)

Dawid Lekki– Moi uczniowie mniej więcej wiedzieli, z czym się mogą spotkać i jakiego typu zadania ich czekają, ponieważ są finalistami ubiegłorocznego konkursu. Ich przygotowania do turnieju trwały miesiąc. Jeśli chodzi o poziom trudności, to był on podobny i porównywalny do poprzedniej edycji. Uważam, że inicjatywy tego typu są potrzebne, ponieważ młodzi ludzie uczą się systematyczności i wykonywania procedur w odpowiedniej kolejności. – mówi Pan Dawid Lekki z Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Pszczynie

3. miejsce – Bartłomiej Biegun i Leonard Kocur (Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Mysłowicach)

– Konkurs jest według mnie praktyczny, ponieważ rywalizacja wśród uczniów jest potrzebna. Dzięki temu mogą zweryfikować swoje umiejętności i powalczyć fair play ze swoimi rówieśnikami. Inicjatywy w takiej formie są dla mnie nowe, ale mają perspektywę przyszłości. Uczniowie mogą przećwiczyć sobie poszczególne zadania i umiejętności w świecie wirtualnym, by w rzeczywistości nie popełniać błędów w pracy lub szkole. Zadania konkursowe nie były łatwe i sprawiły uczniom odpowiedni poziom trudności. Chłopcy przygotowywali się do konkursu, nie tylko przed samym konkursem, ale przez całą ich edukację w szkole, za co dziękuje i jestem wdzięczny wszystkim nauczycielom i opiekunom praktyk. Zdaję sobie sprawę i widzę, że dzięki temu to zmierza w dobrym kierunku. – Tomasz Wybraniec, nauczyciel CKZiU Myslowice

Finał Wojewódzkiego Turnieju Młodych Mechaników VR odbył się 29.11.2023 roku w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!