Jakie części zamienne wybierają konsumenci i od czego to zależy?

13 grudnia 2023, 14:54

Części nowe, regenerowane czy używane? Jakie produkty do napraw samochodowych są wybierane przez konkretne grupy konsumentów? Tego tematu dotyczyła jedna z sesji dyskusyjnych XVIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbył się 23 listopada 2023 r. w Warszawie.

Uczestnikami sesji byli: Przemysław Wołosiewicz, reprezentujący firmę Inter Cars SA, Piotr Grzemski z OtoMoto, Zbigniew Nowak z firmy Antalex oraz Sławomir Weleziński z Delphi Aftermarket.

Jednym z trendów obserwowanych w ostatnich latach w branży motoryzacyjnej jest wzrost zainteresowania regenerowanymi częściami zamiennymi. Są one jedną z dróg do zwiększenia poziomu zrównoważenia rynku części, przez co ich wykorzystywanie forsowane jest przez instytucje unijne. Wciąż zainteresowaniem rynku cieszą się także części używane, jednak niepodważalna jest ogromna przewaga w całości sprzedaży nowych części zamiennych. Jak będzie kształtował się rynek w kolejnych latach? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy sesji.

– Wzrost zainteresowania regenerowanymi częściami wynika m.in. z postępującej profesjonalizacji samego procesu regeneracji. Profesjonalizacja przekłada się na wzrost zaufania ze strony klientów. Jeżeli zastanawiamy się, co wpływa na decyzje konsumenta, części regenerowane wypełniają niszę pomiędzy częściami nowymi i używanymi, jednak warunkiem tego jest jakość procesów. Wciąż mierzymy się z opiniami na rynku, które nie były pochlebne odnośnie produktów regenerowanych, jednak obserwuję, że zmienia się to w dobrym kierunku. Dystrybutorzy dbają dziś o to, by współpracować z regeneratorami oferującymi wysoki poziom. – powiedział Zbigniew Nowak z firmy Antałex.

Podobny pogląd rynkowy wyrażał przedstawiciel firmy Inter Cars SA, największego w Polsce dystrybutora części:

– Części regenerowane są w ofercie dystrybutorów od lat. Są to produkty mocno zestandaryzowane, są im przypisane określone wymagania. Każdy kraj ma jednak swoje regulacje i np. rynek brytyjski silnie różni się od np. niemieckiego. Istnieją więc różnice co do tego, jakie części są na danym rynku popularne. Występują też różne definicje tego, czym jest część używana. Np. w Skandynawii popularne są część używane, ale takie, których pełna historia jest znana – zostały zdemontowane z pojazdu, o którym wszystkie informacje zostały zapisane. Innym rodzajem części są te pochodzące z demontażu, o którym jako firma regeneracyjna niewiele wiemy. Takie części muszą trafić do firmy regeneracyjnej, nie mogą trafić od razu na półki sklepowe, gdyż ich stan jest nieznany. Procesy stosowane przez firmy regenerujące pozwalają poddać takie części weryfikacji i przywróceniu im stanu fabrycznego. – powiedział Przemysław Wołosiewicz z firmy Inter Cars.

O praktykach konsumentów w zakresie wyboru części zamiennych mówił przedstawiciel firmy OtoMoto:

– Najważniejszym kryterium wyboru części, które obserwujemy, jest ekonomia. Nasz park pojazdów staje się coraz starszy, przez co rośnie udział w rynku części regenerowanych czy używanych, gdyż są po prostu tańsze. Z drugiej strony osoby posiadające nowe samochody często nie mają świadomości, że do ich pojazdów można montować części inne niż te pochodzące z sieci dystrybucyjnej producenta samochodu. – powiedział Piotr Grzemski z  OtoMoto.

Problemem rynku regeneracji części wciąż jest fakt istnienia części nieznanego pochodzenia. Nie ma możliwości ustalić, skąd dana część pochodzi, a do tego stałym problemem jest niedobór rdzeni (części potencjalnie możliwych do zregenerowania). Istnieje instytucja brokerów, odpowiedzialnych za pozyskiwanie rdzeni z rynku i oferowanie ich firmom regenerujących, jednak i oni napotykają trudności. Podczas sesji poruszono kwestie wielu problemów tego systemu, którego niedoskonałość może wynikać m.in. ze stosunkowo krótkiej historii. Rynek pozyskiwania rdzeni jest na początkowym etapie swojego rozwoju.

– Należy pogłębiać edukację dotyczącą tego, czym jest regeneracja części i czym takie produkty różnią się od regenerowanych. Ważne jest także ciągłe optymalizowanie procesów regeneracyjnych, które zwiększą powtarzalność i jakość finalnych produktów, a to przełoży się na wyższe zainteresowanie konsumentów – powiedział Sławomir Weleziński z Delphi Aftermarket.

Całość sesji dyskusyjnej można obejrzeć tutaj:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!