Całkowicie automatyczna diagnostyka pojazdów? Producent twierdzi, że to możliwe.

28 listopada 2023, 8:47

Podczas międzynarodowej konferencji INNOVISION 2023 poznaliśmy nowe rozwiązania z zakresu diagnostyki pojazdowej, które mają odpowiedzieć na współczesne i przyszłe wyzwania stojące przed niezależnymi warsztatami samochodowymi. Wśród nich znalazło się rozwiązanie, które ma w pełni zautomatyzować diagnostykę, a także uprościć sposób zamawiania części zamiennych.

INNOVISION to międzynarodowe wydarzenie branżowe, zorganizowane przez spółkę FORVIA, właściciela marek HELLA i HELLA Gutmann. Ta ostatnia marka odpowiada za dostarczanie rozwiązań diagnostycznych dla warsztatów samochodowych. Co przygotowała tym razem?

Usługi, dane i narzędzia diagnostyczne HELLA dla warsztatów

HELLA przedstawiła wnioski z badań DEKRA, z których jasno wynika, że okresowa kalibracja systemów ADAS jest niezbędna, by działały one poprawnie. Systemy są od siebie współzależne – np. przy wymianie kamery szyby przedniej i jej kalibracji, należy skalibrować także reflektory.

W ofercie HELLA dostępna jest rodzina produktów do kalibracji systemów ADAS – CSC. Firma przeprowadziła w ostatnich latach – za sprawą swoich urządzeń – kalibrację prawie 3 mln kamer i czujników w pojazdach.

Warsztaty muszą być przygotowane do obsługi systemów wsparcia kierowcy ADAS i posiadać odpowiednie narzędzia. Obecnie warsztaty radzą sobie dobrze – mają wielu klientów i zapełnione kalendarze. Wkrótce zmierzą się jednak z wyzwaniami takimi jak elektryfikacja – w tym pojazdy nowych producentów samochodów (z ich rozwiązaniami), nowe technologie, regulacje prawne wpływające na funkcjonowanie warsztatów, ograniczany dostęp do pojazdów przez producentów samochodów czy (już obserwowany na rynku) brak wykwalifikowanych pracowników.

Czas, jakość i kompetencje to zdaniem HELLA 3 kluczowe czynniki dla warsztatów samochodowych. Aby poprawić te aspekty, firma stawia na integrację, digitalizację i automatyzację diagnostyki, napraw, zamówień części, a także ewidencji napraw (EKS). Jednocześnie jednak potrzebna jest elastyczność, gdyż każdy warsztat niezależny jest inny.

Automatyczna diagnostyka HELLA Gutmann

HELLA oferuje już usługi w zakresie kompleksowej, zautomatyzowanej diagnostyki na kilku rynkach.

Ideałem do którego dąży firma jest zaoferowanie całościowej diagnostyki pojazdu w mniej niż 3 kliknięciach na ekranie testera lub komputera. Diagnostyka jest zintegrowana z identyfikacją właściwej części zamiennej, którą można zamówić bezpośrednio z urządzenia diagnostycznego. Elementem rozwiązania ma być także odpowiednik “call center”, czyli możliwość skonsultowania się z ekspertami technicznymi HELLI w czasie procesu diagnostycznego.

Połączenie wszystkich danych posiadanych przez HELLA, poprzez sztuczną inteligencję, umożliwia szybką korelację kodów usterek w procesie diagnostycznym i automatyzację diagnostyki (mniej niż 3 kliknięcia). Bardzo często prostsza diagnostyka wymaga tylko 1 kliknięcia.

Badania HELLA wykazały, że w niektórych przypadkach rozwiązanie zautomatyzowane przyspiesza diagnostykę pojazdu o 70%. Obecnie w 80% przypadków (badania przeprowadzano od czerwca 2023 r.) udało się zamówić właściwą część do naprawy.

Z automatycznej diagnostyki HELLA korzysta obecnie ponad 14 tys. niezależnych warsztatów. Użyto go dotąd w ponad 100 tys. procesów i przeprowadzono 98% udanych diagnostyk. Stawianym celem i wyzwaniem dla firmy jest poprawa dokładności w doborze części, a także udostępnienie wszystkich potrzebnych mechanikowi do naprawy informacji w jednym miejscu.

Diagnostyka baterii z HV-Battery Diagnostic PRO

HV-Battery Diagnostic PRO to rozwiązanie HELLA dla warsztatów niezależnych, zajmujących się obsługą samochodów elektrycznych. Pozwala na sprawdzenie poziomu żywotności baterii niezależnie od marki czy modelu samochodu. Dzięki HV-Battery Diagnostic PRO, warsztat nie musi posiadać osobnych rozwiązań diagnostycznych do baterii stosowanych w konkretnych samochodach.

Rozwiązanie SDI (Smart Diagnostic Interface) umożliwia z kolei diagnostykę aut elektrycznych, zgodną z wymogami producenta samochodu. Wskazówki wydawane przez SDI zaczynają się już na etapie początkowym obsługi pojazdu. By zabrać się za naprawę auta elektrycznego trzeba odłączyć źródło napędu – co robi się w różny sposób w różnych pojazdach. HELLA stworzyła instrukcje do poszczególnych modeli pojazdów (obecnie do 1700 różnych wersji aut).

HELLA oferuje także szkolenia techniczne z diagnostyki pojazdów zelektryfikowanych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!