Producenci klocków i tarcz hamulcowych oferowanych na terenie UE mają pewne ograniczenia w zakresie drogi hamowania. Otóż musi być ona taka, jak droga hamowania danego pojazdu, który opuścił linię produkcyjną na zestawie fabrycznym.
Jakie są najważniejsze cechy klocków hamulcowych?
Kwestia skrócenia drogi hamowania podejmowana jest wyłącznie na etapie konstruowania nowych samochodów (poziom OE) i aftermarket nie może w nią ingerować. Czy producentom oferującym klocki na rynku wtórnym pozostaje jeszcze jakieś pole manewru? Okazuje się, że tak. Oto najważniejsze kierunki, w których mogą wyróżniać się tacy producenci jak Ferodo, które jest autorem poniższej listy.
- Jakość łączenia warstwy ciernej i płytki
Niezwykle ważna dla klocków hamulcowych jest wytrzymałość łączenia warstwy ciernej z płytką klocka. Wadą dyskwalifikującą jest odklejanie się warstwy ciernej od płytki. W klockach wysokiej jakości klockach stosowane techniki łączenia sprawiają, że w warunkach laboratoryjnych prędzej dochodzi do rozerwania samej warstwy ciernej niż do odklejenia połączenia z płytką. - Odporność na wysokie temperatury
Stosowanie najwyższej jakości mieszanek do produkcji warstwy ciernej sprawia, że jest ona odporna na pękanie, kruszenie czy topienie się w wysokich temperaturach, które pojawiają się w trakcie ekstremalnego hamowania. To jeden z głównych czynników, który odróżnia klocki z czołówki od klocków najniższej jakości. - Zachowanie współczynnika tarcia w szerokim zakresie temperatur
Najlepsze klocki w sposób stabilny zachowują współczynnik tarcia w bardzo szerokim zakresie temperatury. W przypadku marek z wyższej półki jest on precyzyjnie oznaczony w całym zakresie przewidywanych temperatur roboczych, a użytkownik wie co kupuje. - Ograniczenie pylenia
Ochrona środowiska, a także troska o zdrowie sprawiają, że producenci klocków już dawno temu wyeliminowali ze składu mieszanek azbest, a obecnie dążą do wyeliminowania z nich metali ciężkich i ograniczenia pylenia. W sposób oczywisty chroni to nasze płuca w obrębie skrzyżowań (tam pył unosi się w powietrzu) i w warsztatach. Efektem dodatkowym jest czystość felg, które w znacznie mniejszym stopniu niż zwykle pokrywają się szarym nalotem.
W przypadku klocków Ferodo realizuje się to w oparciu o technologię Eco-friction®, która umożliwia produkcję klocków hamulcowych o niskiej lub zerowej zawartości miedzi, co pozwala ograniczyć zawartość metali ciężkich i emisję zanieczyszczeń. - Ograniczenie pisków
Piski zawsze są zjawiskiem niepożądanym, ale wraz z popularyzacją cichych pojazdów elektrycznych poprzeczka wymagań została podniesiona jeszcze wyżej. Redukcję pisków osiąga się przez stosowanie specjalnych powłok lub innych elementów ograniczających wibracje. - Ograniczenie czasu docierania się klocka
Specjalna obróbka na etapie produkcji potrafi istotnie skrócić czas docierania się klocka po montażu w warsztacie. Dodatkowym wyzwaniem, które udało się już zrealizować była poprawa skuteczności hamowania podczas pierwszych kilku hamowań tuż po opuszczeniu warsztatu.
W przypadku Ferodo, szereg rozwiązań występuje łącznie i jest oznaczana na opakowaniach jako Fuse+ lub Eco-Friction. W przypadku referencji przeznaczonych do samochodów elektrycznych także chodzi o klocki spełniające określone wymagania.
Komentarze