Kolejna generacja retrofitów Philips Pro9000 LED otrzymała nagrodę Red Dot. Międzynarodowe jury konkursu doceniło w nich rozwiązania w zakresie oświetlania pojazdów.
Od dekad najpopularniejszym źródłem światła w pojazdach mechanicznych są żarówki halogenowe. Ich producenci sukcesywnie rozwijają te konstrukcje, jednak powoli zbliżają się do granicy możliwości technologicznych. W poszukiwaniu alternatyw opracowano retrofity, w których szklaną bańkę wypełnioną mieszanką gazów zastąpiono układem diod LED. Pozostawiono przy tym trzonek i typ mocowania żarówki halogenowej przez co ich zamiana możliwa jest 1:1.
Pierwsza generacja retrofitów Philips X-tremeUltinon LED miała miejsce w 2017 roku. W porównaniu do tradycyjnych żarówek zapewniały do 200 proc. jaśniejsze światło (względem określonego prawem minimum). Temperatura barwowa rzędu 6500 K pozwalała porównać je do efektu lamp ksenonowych. Jednak pojawienie się tak przełomowego rozwiązania nie pozwala na bezpośrednie wprowadzenie go do użytku na drogach publicznych. Obligatoryjnie został rozpoczęty proces homologacji.
W międzyczasie Philips zaprezentował drugą generację retrofitów LED. Jej zalety zostały dostrzeżone przez jury międzynarodowego konkursu Red Dot, które przyznało nagrodę Best of the Best 2019 w kategorii Product Design.
Rok później Philips przedstawił kolejną generację retrofitów LED. Ultinon Pro5000 i Ultinon Pro9000 są dowodem na potencjał w rozwoju tego typu źródła oświetlenia. Zintegrowanie elektroniki w kompaktowym korpusie zbliżyło całą konstrukcję do wymiarów żarówki halogenowej, co zapewnia optymalne dopasowanie do obecnego w pojeździe reflektora. Zmieszczono w niej także kondensator (tzw. Canbus Capacitor) zapobiegający efektowi migotania w niektórych układach elektrycznych. Z kolei systemy AirCool i AirBoost odpowiadają za efektywne rozproszenie ciepła. Technologia SafeBeam niweluje zaś efekt oślepiania kierowców jadących z przeciwka to tylko kilka nowych wyróżników.
– Model Ultinon Pro9000 z autorskim chipem Lumileds TopContact LED emituje do 250 proc. jaśniejsze światło (w porównaniu do wymaganego prawem minimum) przy temperaturze barwowej 5800 K. W praktyce pozwala na lepsze oświetlenie drogi, a kierowcy daje więcej czasu na ogląd sytuacji i podjęcie odpowiedniego manewru w sytuacji zagrożenia. To bardzo ważne z punktu – nomen omen – widzenia bezpieczeństwa. Liczymy, że wkrótce otrzymają dopuszczenie do użytku na drogach publicznych. Obecnie za ich stosowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami odpowiada użytkownik auta – powiedziała Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Wszystkie te atrybuty ponownie spotkały się z aprobatą jury Red Dot Awards. Retrofity Philips Ultinon Pro9000 LED otrzymały właśnie nagrodę Best of the Best 2021 w kategorii Product Design. Jest to wypadkowa projektu, ergonomii, jakości i cech użytkowych. Ten typ oświetlenia samochodowego nadal czeka na homologację, obecnie za jego stosowanie zgodne z przepisami prawa odpowiada użytkownik.
Komentarze