Właściwy montaż świec zapłonowych

2 lutego 2010, 0:00

Gdy świeca zapłonowa zawodzi, nie zawsze jest to wina samej świecy. Często przyczyna tkwi w nieprawidłowym momencie dokręcania. Specjaliści z firmy Denso podpowiadają, jak prawidłowo montować świece.

Właściwy moment dokręcania

Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania:
· Nadmierne dokręcenie odkształca metalowy korpus świecy i obluzowuje ceramiczny izolator, uniemożliwiając skuteczne odprowadzanie ciepła, co powoduje przegrzanie stożka izolatora świecy i przedwczesny zapłon.
· Obciążenie cieplne spowodowane przedwczesnym zapłonem i detonacją na skutek zbyt wysokiego momentu dokręcenia może prowadzić do szybkiego uszkodzenia elektrod świecy. Niszczy również silnik, poprzez utworzenie otworu w koronie tłoka i zwiększenie luzu na pierścieniu górnego tłoka.

· Gdy moment dokręcania jest zbyt wysoki, pomiędzy izolatorem a metalowym korpusem można zaobserwować czarny wyciek. Jest to skutek nieszczelności – nie należy go mylić z efektem koronnym, który powstaje na skutek naturalnych naprężeń elektrycznych w powietrzu wokół świecy.
· Pęknięty ceramiczny stożek świecy wskazuje na zbyt mocne dokręcenie – izolator jest wówczas obluzowany w metalowym korpusie świecy i wpada w wibracje, powodując uszkodzenia.


Niedostateczne dokręcenie świecy również powoduje problemy:

· Jeżeli moment dokręcenia jest zbyt niski, wewnątrz tej świecy mogą powstawać wibracje, powodujące uszkodzenia elektrody masowej (bocznej) oraz pęknięcia ceramicznego stożka izolatora.
Luźna świeca uniemożliwia skuteczne odprowadzanie ciepła poprzez metalowy · korpus świecy do głowicy silnika, co powoduje przegrzanie stożka izolatora i przedwczesny zapłon.

Montaż świecy zapłonowej – 4 wskazówki

1. Wykręcając zużytą świecę upewnij się, że olej i zanieczyszczenia wokół szczeliny nie przedostają się do komory spalania.
2. Użyj odpowiedniego klucza, ostrożnie umieść świecę w kluczu, uważając, aby nie uszkodzić końcówki izolatora

3. Ustaw nową świecę w jednej linii z gwintowanym otworem i wkręć ją ręcznie na tyle, na ile to możliwe.
4. Przy pomocy klucza dynamometrycznego dokręć świecę zgodnie z zalecanym momentem obrotowym

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!